برندگان جایزه محیط زیست گلدمن از دادگاه برای به چالش کشیدن پروژه های نفتی استفاده می کنند


معادن جدید زغال سنگ همچنان هر ساله کشف می شوند و شرکت های نفت و گاز هنوز در حال توسعه بخش های جدیدی از جهان هستند. اما به طور فزاینده ای، مردم – به ویژه جوامع بومی – به توسعه سوخت های فسیلی جدید در سرزمین خود نه می گویند و از دادگاه ها و قوه مقننه برای رساندن پیام استفاده می کنند.

در هند، اعتراضات جوامع آدیواسی، مقامات را متقاعد کرده است که حراج زمین برای معادن زغال سنگ در جنگل های تنوع زیستی ایالت چاتیسگر را لغو کنند. در آفریقای جنوبی، مردم امپوندو، شل گلوبال را از انجام اکتشافات لرزه‌ای برای نفت و گاز در سواحل وحشی متوقف کردند. در استرالیا، First Nations توسعه یک معدن زغال سنگ در کوئینزلند را مسدود کرده اند.

این پیروزی های دادگاه در سه سال گذشته اتفاق افتاده است. رهبران این جنبش‌ها و دیگر جنبش‌های مردمی زیست‌محیطی که شش کشور را در بر می‌گیرند، روز دوشنبه جایزه محیط‌زیست گلدمن را دریافت کردند.

مایکل ساتون، وکیل محیط زیست و مدیر اجرایی بنیاد حفاظت، گفت: «یکی از چیزهایی که در سال‌های اخیر دیده‌ایم این است که قوانین محیط زیست، حفاظت از منابع طبیعی، با قوانین حقوق بشر و قوانین مردم بومی در هم تنیده شده است. محیط گلدمن.

کارلا گارسیا زندخاس، وکیل و مدیر برنامه مردم، زمین و منابع در مرکز حقوق بین‌الملل محیط‌زیست، گفت: چنین مواردی به این دلیل است که اکتشاف سوخت‌های فسیلی در بسیاری از نقاط با تشدید نگرانی‌های اقلیمی افزایش یافته است.

خانم گارسیا زندخاس گفت: “با تمام تصمیماتی که در مورد تغییرات آب و هوایی گرفته می شود، تلاش برای حل بحران آب و هوا، به نظر می رسد که شرکت های نفتی فقط در تلاش هستند تا هر قطره نفت را به سرعت از زمین خارج کنند.” ممکن است قبل از مجوزها و امتیازات فسخ، لغو یا فسخ شود.’

او گفت که در اکثر کشورها، یک پروژه استخراج منابع طبیعی پیشنهادی باید از طریق یک فرآیند بازنگری زیست محیطی طی شود. و مردم ساکن در منطقه حق قانونی دسترسی به اطلاعات پروژه پیشنهادی را دارند.

در سال 2021، ساکنان محلی Mpandaland در ساحل وحشی آفریقای جنوبی از بازدید گردشگران و راهنماها دریافتند که پروژه ای برای انجام بررسی های لرزه ای نفت و گاز در نزدیکی سواحل آنها در حال انجام است.

Nonle Mbutuma، یکی از ساکنان محلی و سازمان‌دهنده محلی، گفت: شنیدن اینکه وزارت مواد معدنی و انرژی قبلاً به شل اجازه اکتشاف نفت و گاز داده است، برای ما شوکه کننده بود. اما مردم روی زمین نمی دانستند.

او گروهی به نام کمیته بحران آمادیبا را تأسیس کرد – که در اصل برای مبارزه با یک معدن تیتانیوم پیشنهادی بود – که او به سرعت برای مقابله با اکتشافات لرزه‌ای بسیج شد.

خانم Mbutuma یکی از برندگان جایزه محیط زیست گلدمن امسال به همراه Sinegugu Zukulu، مدیر برنامه یک NGO محلی به نام پشتیبانی از ساحل وحشی است.

آب های ساحلی این منطقه زیستگاه دلفین ها، نهنگ ها و گونه های زیادی از ماهی های مهاجر است. جوامع در این منطقه برای امرار معاش خود به ماهیگیری و اکوتوریسم وابسته هستند.

وقتی با مردم ساحل وحشی درباره اقیانوس صحبت می کنید، اقیانوس خانه ماست“، خانم امبوتوما گفت. اقیانوس اقتصاد است.

آزمایش لرزه ای می تواند به حیات وحش آسیب برساند – به شنوایی حیوانات دریایی آسیب برساند، رفتار طبیعی آنها را مختل کند و آنها را مجبور به ترک مناطق آسیب دیده شود. مطالعات روی گونه‌های بی مهرگان کوچک‌تر مانند خرچنگ دریایی، گوش ماهی و زئوپلانکتون نشان داده است که برخی از گونه‌ها پس از قرار گرفتن در معرض سلاح‌های هوایی لرزه‌ای به اندازه کافی مجروح یا بیمار می‌شوند که می‌میرند.

خانم امبوتوما گفت، هم جوامع ساحلی و هم جوامع داخلی در منطقه برای مخالفت با این پروژه بسیج شده اند و “با یک صدا برای نه گفتن به نفت و گاز صحبت می کنند.”

خانم امبوتوما و آقای زوکولو، همراه با دیگر اعضای جامعه، اعتراضی قانونی علیه تاییدیه محیط زیستی پروژه مطرح کردند و مدعی شدند که با مردم محلی به درستی مشورت نشده است. در سال 2022، دادگاه عالی آفریقای جنوبی به نفع آنها رای داد و مجوز شل را لغو کرد.

شل به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد، اما این شرکت به تصمیم دادگاه اعتراض کرده است.

آقای زوکولو گفت که مردم موپوندا نه تنها نگران تهدیدات مستقیم معیشت و آلودگی محلی خود هستند، بلکه نگران تغییرات آب و هوایی جهانی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی هستند. او گفت: «ما تنها کسانی نبودیم که در سرزمین خود، در گوشه و کنار خود قرار داشتیم. این یک چالش جهانی است.»

نبردهای محلی مشابه در سراسر جهان انجام می شود. در کشورهایی که به سرعت در حال توسعه هستند، با دستیابی افراد بیشتری به برق و رشد اقتصاد، تقاضای انرژی همچنان در حال رشد است.

در هند، بیش از 70 درصد برق در حال حاضر از زغال سنگ و بیش از 20 درصد از زغال سنگ از ایالت چاتیسگر تامین می شود.

برای سال‌ها، دولت مرکزی هند بحث می‌کرد که آیا جنگل ایالتی Hasdea Aranya را برای استخراج زغال سنگ باز کند یا آن را منطقه ممنوعه اعلام کند. ده ها گونه نادر و در خطر انقراض در جنگل زندگی می کنند، از جمله فیل آسیایی. شیوه زندگی سنتی حدود 15000 نفر از مردم آدیواسی در منطقه به جنگل بستگی دارد.

اما Hasdea Aranya نیز در بالای یکی از بزرگترین ذخایر زغال سنگ کشور قرار دارد.

آلوک شوکلا، یکی دیگر از برندگان جایزه گلدمن امسال، از طریق یک مترجم گفت: “این یک عالم کوچک منحصر به فرد از تمام جنبش های عدالت زیست محیطی و اجتماعی است که در هند وجود دارد.” آقای شوکلا به تأسیس کمیته مقاومت محلی Save Hasdea Aranya کمک کرد و همچنین اتحادی از جنبش‌های مردمی را در ایالت به نام جنبش Save Chhattisgarh تشکیل داد.

با کمک آقای شوکلا و سایر سازمان دهندگان، ساکنان منطقه سال ها به معادن پیشنهادی اعتراض کردند و با موفقیت برای یک پناهگاه حفاظت شده فیل در جنگل لابی کردند. در سال 2020، دولت مجموعه جدیدی از مزایده زمین برای معادن احتمالی زغال سنگ را اعلام کرد که موج جدیدی از اعتراضات را برانگیخت.

نه وزارت زغال سنگ هند و نه وزارت محیط زیست، جنگل ها و تغییرات آب و هوایی به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

در اکتبر 2021، 500 روستایی در راهپیمایی 10 روزه به سمت پایتخت ایالت رایپور رفتند. در بهار سال بعد، زنان در چندین روستا اعتراض یک هفته ای را در آغوش کشیدن درختان آغاز کردند، تاکتیکی که برای متوقف کردن جنگل زدایی در شمال هند در دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفت.

تابستان آن سال، مجلس قانونگذاری ایالت چاتیسگار قطعنامه ای را علیه استخراج معادن در این منطقه تصویب کرد.

از دیگر برندگان جایزه گلدمن امسال می توان به وکیلی از اسپانیا اشاره کرد که حقوق قانونی بزرگترین تالاب آب دریای اروپا را به دست آورد. یک فعال آمریکایی برای محدود کردن انتشار کربن از کامیون ها و قطارها در کالیفرنیا. و یک روزنامه نگار از برزیل که زنجیره تامین گوشت گاو را در جنگل زدایی غیرقانونی دنبال کرد و سوپرمارکت های بزرگ را متقاعد کرد که گوشت برداشت شده غیرقانونی را تحریم کنند.

در استرالیا، موراوا ماروچی جانسون، یک زن جوان بومی ویردی، جایزه گلدمن را نیز برای کارش در جلوگیری از استخراج زغال سنگ در زمین های جامعه خود دریافت کرد. خانم ماروچی جانسون در دادگاه استدلال کرد که گازهای گلخانه ای ساطع شده از معدن، حقوق بشر ملل اول در سراسر استرالیا را نقض می کند.

آقای شوکلا امیدوار است که اقدامات آنها الهام بخش دیگران در سراسر جهان باشد.

او گفت: «راهی وجود دارد که جوامع محلی می‌توانند در مقابل قدرتمندترین شرکت‌ها، تنها با استفاده از اراده و ابزارهای صلح‌آمیز و دموکراتیک، بایستند».

دیدگاهتان را بنویسید