در حالی که بریتانیا تلاش می کند پناهجویان را به خارج از ساحل منتقل کند، ایرلند از این امر امتناع می کند


طرح اخیر بریتانیا برای فرستادن پناهجویان به پروازهای یک طرفه به رواندا با اعتراض گروه‌های حقوق بشر، دادگاه‌های بریتانیا و اروپا، مجلس اعیان و حتی برخی از اعضای حزب محافظه‌کار به رهبری ریشا سوناک مواجه شده است.

یک طرف آسیب دیده دیگر را به آن لیست اضافه کنید: ایرلند.

دولت ایرلند هفته گذشته اعلام کرد که پناهجویانی در بریتانیا که می ترسند به رواندا اخراج شوند، به ایرلند سفر می کنند. او پیش نویس قانون اضطراری را برای بازگرداندن آنها به بریتانیا می نویسد که باعث درگیری با همسایه ای شد که گفته است از بردن آنها امتناع می کند.

مقامات ایرلندی تخمین می زنند که 80 درصد از درخواست های پناهندگی اخیر از طریق ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا است و ایرلند با آن مرز باز دارد، عبور کرده است. این نشان می دهد که تعهد بریتانیا برای اخراج پناهجویان به رواندا در حال حاضر اثر بازدارندگی دارد، که پیشنهاد آقای سوناک برای این سیاست بود.

اما این امر به قیمت ایرلند تمام می شود، ایرلند که در حال تلاش برای جذب هجوم پناهجویان از اوکراین و سایر کشورها است و درگیری های خشونت آمیزی در شهرها و شهرک ها بر سر مهاجرت به راه افتاده است. سایمون هریس، نخست وزیر ایرلند روز یکشنبه گفت: این کشور به هیچ وجه، شکل و شکلی به منفذی برای مشکلات مهاجرت کسی تبدیل نخواهد شد.

آقای هریس که در اوایل این ماه نخست وزیر شد، گفت: “کشورهای دیگر می توانند تصمیم بگیرند که چگونه می خواهند مهاجرت را ترویج کنند.” از منظر ایرلند، ما قصد داریم یک سیستم قوی مبتنی بر قوانین داشته باشیم که در آن قوانین وجود داشته باشد، در جایی که قوانین اعمال می شود و در آن قوانین اجرا می شود.

با این حال مقامات بریتانیایی روز دوشنبه رد کردند که هیچ پناهجوی از ایرلند، یکی از اعضای اتحادیه اروپا را نخواهند پذیرفت، مگر اینکه توافق گسترده تری با اتحادیه اروپا برای بازگرداندن آنها به فرانسه، یکی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا، از بسیاری از پناهجویان سفر کرده باشند. بریتانیا در قایق های کوچک در سراسر کانال انگلیسی.

آقای سوناک در مورد پذیرش بازگشت کنندگان از ایرلند به ITV News گفت: “البته ما این کار را انجام نمی دهیم.” من مصمم هستم که طرح رواندا را اجرا کنم زیرا به یک عامل بازدارنده نیاز دارم.” وی افزود: من هیچ عذرخواهی نمی کنم که تمام تلاشم را برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی انجام دادم.

سیاست در مورد رواندا به طور غیرمنتظره ای کانون توجه را به مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بازگردانده است و از زمانی که بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا در سال 2016 رای داد، تنش بین بریتانیا و ایرلند را دوباره برانگیخت. جمهوری ایرلند برای حفظ مرز زمینی باز با ایرلند شمالی مبارزه کرده است، که مذاکرات پیچیده بین لندن و بروکسل را بر سر ترتیبات تجاری در شمال ضروری کرده است.

پس از سال‌ها اصطکاک، آقای سوناک سال گذشته با اتحادیه اروپا به توافقی موسوم به «کنوانسیون چارچوب ویندزور» دست یافت که به نظر می‌رسید سرانجام این مشکل را برطرف کرد. اما لغو ناگهانی نشست روز یکشنبه وزیر کشور جیمز کلورلی و وزیر دادگستری ایرلند، هلن مک‌انتی، بر حس بحران دیپلماتیک جدید افزود. نشست مقامات رده پایین بریتانیا و ایرلند تنها به یک توافق مبهم برای “مراقبت از نزدیک بر این موضوع” منجر شد.

بابی مک دونا، سفیر سابق ایرلند در بریتانیا گفت: این چیزی است که باید حل شود و من راه حل آسانی نمی بینم. زمانی که تعداد زیادی از پناهجویان از بریتانیا عبور می کنند و از طریق ایرلند شمالی به اینجا می آیند، واضح است که این امکان پذیر نیست.

مشکل اینجاست که فشارهای سیاسی از هر دو طرف مانع از حل مشکل می شود. برای آقای سوناک، که ماه‌ها برای چالش‌های قانونی طرح رواندا لابی می‌کرد، انحراف پناهجویان به ایرلند دلیلی بر کارآمد بودن سیاست اوست. او این افراد را پس نگرفت، اما قول داد هزاران نفر را که هنوز در بریتانیا هستند جمع آوری کند و آنها را سوار هواپیما به رواندا کند.

تحلیلگران در دوبلین می گویند آقای هریس تحت فشار است تا قاطعانه عمل کند زیرا افزایش تعداد پناهجویان، همراه با کمبود شدید مسکن در ایرلند، ناآرامی های اجتماعی را دامن می زند. معترضان در شهرستان ویکلو هفته گذشته بر سر طرح پیشنهادی اسکان پناهجویان با پلیس درگیر شدند. پاییز گذشته، بخش‌هایی از دوبلین با شورش‌هایی که بر اساس نفرت از مهاجران تکان خورده بود.

دیارمید فریتر، استاد تاریخ مدرن ایرلند در دانشگاه کالج دوبلین، گفت: “اعتراضات به طور فزاینده ای زشت و خشونت آمیز می شوند که توسط گروه هایی سازماندهی شده اند که ایرلند را زمینی حاصلخیز می دانند.” سیاستمداران تحت فشار هستند تا به آنها توجه شود که بیشتر کار می کنند و تلاش می کنند زمینه را برای نیروهای ضد مهاجرت کاهش دهند.

تنش حتی چشم انداز سیاسی ایرلند را تغییر می دهد. به عنوان مثال، در ماه‌های اخیر در میان انتقاداتی مبنی بر اینکه به اندازه کافی سختگیرانه در مورد مهاجرت نیست، رتبه‌بندی شین فین در نظرسنجی اپوزیسیون اصلی کاهش یافته است.

مری لو مک دونالد، رهبر شین فین، از دولت ایرلند به دلیل عدم تعامل با ساکنان در مورد تأثیر مهاجرت بر شهرهای آنها انتقاد کرده است.

خانم مک دونالد در کنفرانس مطبوعاتی اخیر در لندن گفت: “شما به قوانین و مقررات نیاز دارید.” “به خصوص در مناطق فقیرتر که خدمات ضعیف هستند، وقتی افرادی را که می آیند در نظر بگیرید، مبارزه را بیشتر احساس می کنند.”

آقای سوناک پیش‌بینی کرد که استفاده بریتانیا از رواندا برای رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی توسط کشورهای دیگر کپی می‌شود. اما منتقدان می گویند که این یک چالش جدی برای سیستم حقوقی جهانی پناهندگان خواهد بود. اگر کشورهای بیشتری رسیدگی به پناهجویان را برون سپاری کنند، ممکن است به سادگی جریان پناهندگان را به نزدیکترین همسایگان خود منتقل کنند، همانطور که بریتانیا انجام داده است.

علاوه بر این، آقای هریس با برخی از همان موانع قانونی مواجه است که آقای سوناک را در تلاش برای اجرای سیاست در رواندا با مشکل مواجه کرده است. دادگاه عالی ایرلند حکم داده است که دولت نمی تواند بریتانیا را به عنوان “کشور ثالث امن” معرفی کند و پناهجویان را به آنجا بازگرداند زیرا این خطر وجود دارد که بریتانیا آنها را به رواندا بازگرداند.

دادگاه عالی بریتانیا نسخه قبلی قانون رواندا را لغو کرد زیرا دریافت که رواندا کشور امنی نیست. سپس آقای سوناک با دولت رواندا معاهده ای امضا کرد و قوانین را اصلاح کرد و اساساً تصمیم دادگاه را لغو کرد. مجلس هفته گذشته این قانون را تصویب کرد.

کارشناسان مهاجرت ایرلندی درباره ادعاهای دولت مبنی بر اینکه 80 درصد از درخواست های پناهندگی اخیر از ایرلند شمالی از مرز عبور کرده اند، تردید دارند. به گفته آنها، برخی ممکن است به فرودگاه ها یا بنادر در جمهوری ایرلند رسیده باشند و بلافاصله درخواست پناهندگی نداده باشند.

با این حال، نیک هندرسون، مدیر اجرایی شورای پناهندگان ایرلند، گفت: «وقتی مردم به تعداد زیاد از بریتانیا به ایرلند نقل مکان می‌کنند، باید در شرایطی دیده شود که بریتانیا کشوری امن برای افرادی نیست که به دنبال حمایت هستند».

دیدگاهتان را بنویسید