جنگ پوتین به زودی به صورت حساب های مالیاتی روس ها خواهد رسید


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار است افزایش مالیاتی نادری را برای شرکت‌ها و کارگران با دستمزد بالا اعمال کند که منعکس‌کننده افزایش هزینه‌های جنگ او در اوکراین و کنترل شدید او بر نخبگان روسیه در آغاز پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود است.

تکنوکرات های مالی در دولت آقای پوتین به دنبال راه های جدیدی برای تامین مالی نه تنها جنگ پرهزینه در اوکراین، بلکه همچنین رویارویی گسترده تر با غرب هستند که احتمالاً سال ها هزینه خواهد داشت. در سال جاری، روسیه نزدیک به یک سوم از کل بودجه خود برای سال 2024 را به هزینه های دفاع ملی اختصاص می دهد که افزایش قابل توجهی است و به کسری بودجه اضافه می کند که کرملین سعی در کنترل آن داشته است.

افزایش پیشنهادی مالیات بر اعتماد فزاینده پوتین به کنترل سیاسی اش بر نخبگان روسیه و ثبات اقتصادی کشورش در داخل تاکید می کند و نشان می دهد که او مایل است برای تامین مالی جنگ، بخش هایی از جامعه را به خطر بیندازد. این اولین اصلاح عمده مالیاتی در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.

ریچارد کانولی، کارشناس اقتصاد روسیه در شرکت تحلیل استراتژیک آکسفورد آنالیتیکا، می‌گوید: «من فکر می‌کنم این نشانه واقعی راحتی اوست. “این واقعیت که آنها این کار را انجام می دهند – آنها به دنبال تعمیر خانه هستند در حالی که هوا خوب است، یا حداقل دیوارها را از نظر مالی تقویت می کنند.”

هزینه های نظامی و قیمت بالای نفت از اقتصاد روسیه حمایت کرد و با وجود افزایش تورم و کمبود نیروی کار، دستمزدها را افزایش داد. این احتمالاً باعث می شود که مقامات مالی به زمان حال به عنوان زمان مناسبی برای افزایش مالیات نگاه کنند.

کسانی که مسئول پرداخت قبوض روسیه هستند نمی توانند پیش بینی کنند که اقدامات ژئوپلیتیکی آینده آقای پوتین چقدر هزینه خواهد داشت و آیا تحریم های غرب باعث محدود شدن بیشتر درآمدها می شود یا خیر.

آقای کانولی گفت: “از دیدگاه مسکو، آنها در وضعیت بسیار خوبی به نظر می رسند و اکنون زمان خوبی برای انجام این کارها است.” حتی افرادی که قرار است روی آنها بیفتد، چند سال خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد که سال خوبی را در پیش خواهند داشت.»

جزئیات کمی در مورد افزایش برنامه ریزی شده شناخته شده است. آقای پوتین روز چهارشنبه در یک سخنرانی گفت که دولت او در حال بررسی پیشنهادهای مختلف است. او گفت که ترتیبات مالیاتی جدید برای مدت طولانی ثابت می ماند تا ثبات را تضمین کند.

پوتین گفت: «مدرن سازی سیستم مالیاتی باید توزیع عادلانه بار مالیاتی را تضمین کند و در عین حال تجارتی را که در حال توسعه و سرمایه گذاری هستند، از جمله در پروژه های زیرساختی، اجتماعی و آموزشی تحریک می کند.

اکثر روس ها مالیات بر درآمد را با نرخ ثابت 13 درصد می پردازند که بسیار کمتر از آنچه مالیات دهندگان در ایالات متحده و اروپای غربی به طور معمول پرداخت می کنند. در مصاحبه ای در ماه مارس، آقای پوتین گفت که قصد دارد یک مقیاس مالیاتی تصاعدی جدید را تا حدی برای مبارزه با فقر معرفی کند، پیامی محبوب در میان بسیاری از روس ها که از افزایش مالیات بر ثروتمندان از نظر تاریخی پایین کشور حمایت می کنند.

این مالیات که تا حد زیادی از افراد کم درآمد صرفه جویی می کند، همچنین می تواند به کاهش نارضایتی ناشی از جنگ در میان روس های فقیرتر کمک کند، زیرا بسیاری از نیروی انسانی ارتش را تامین می کنند و بیشترین تلفات را متحمل می شوند. آقای پوتین به صراحت گفته است که اصلاحات مالیاتی شامل مزایای ویژه ای برای گروه های خاصی می شود که می تواند شامل روس هایی باشد که مستقیماً در خصومت ها شرکت کرده اند یا خانواده هایی با سه فرزند یا بیشتر.

در جریان گفتگوهای داخلی، مقامات روسیه افزایش مالیات بر درآمد شخصی بر درآمدهای بیش از یک میلیون روبل (10860 دلار) در سال را از 13 درصد به 15 درصد و افزایش نرخ مالیات بر درآمدهای بیش از پنج میلیون روبل در سال (54300 دلار) به 20 درصد در نظر گرفتند. بر اساس گزارش نشریه تحقیقی مستقل روسی Important Stories به نقل از مقامات دولتی ناشناس و تایید شده توسط بلومبرگ، از 15 درصد.

این تغییر احتمالاً به شدت به مسکو ضربه می زند، جایی که ساکنان آن برخی از بالاترین دستمزدها را در این کشور دریافت می کنند. طبق گزارش سرویس آمار دولتی، میانگین حقوق در روسیه در سال گذشته حدود 884500 روبل (9606 دلار) بود. در مسکو تقریباً دو برابر یا حدود 1636800 روبل (17776 دلار) است.

خبرگزاری مستقل Important Stories گزارش داد که دولت همچنین در حال بررسی افزایش مالیات بر درآمد شرکت ها از 20 درصد به 25 درصد است. تغییر مالیات شرکت ها به عنوان یکی از راه های کلیدی برای افزایش سهم درآمد از منابعی غیر از بخش نفت و گاز تلقی می شود.

هلی سیمولا، اقتصاددان ارشد بانک فنلاند، گفت: حدود یک سوم بودجه فدرال روسیه از نفت و گاز تامین می‌شود، به این معنی که کاهش قابل توجه قیمت‌ها در این بخش می‌تواند از تامین مالی جنگ توسط مسکو جلوگیری کند.

خانم سیمولا گفت: «آنها به این فکر نمی کنند که آیا شرکت ها خوشحال هستند یا نه. آنها پول می‌خواهند و به آن نیز نیاز دارند، و می‌خواهند به شرکت‌ها نشان دهند که باید سهم خود را برای تأمین مالی جنگ و هدف مشترک انجام دهند.»

سیاست مالیاتی جدید برنامه ریزی شده نشان می دهد که چگونه کل جامعه روسیه، از رهبران تجاری گرفته تا سربازان بسیج شده، به خصومت هایی کشیده می شوند که به یک اصل تعیین کننده زندگی عمومی روسیه تبدیل شده است.

با این حال، به جز افراد پردرآمد، بسیاری از روس‌ها مالیات بر درآمد بیشتری را تحت طرح‌های مورد بحث پرداخت نخواهند کرد و واکنش سیاسی احتمالی علیه پوتین را محدود می‌کند.

در رابطه با جنگ، هزینه های دفاعی مسکو به شدت افزایش یافت. در مقایسه با سال قبل از تهاجم تمام عیار به اوکراین، هزینه های دولت روسیه برای دفاع ملی بیش از سه برابر شده است. تکنوکرات‌های مالی روسیه از فرصت اقتصادی فعلی برای جمع‌آوری بودجه برای هزینه‌های نظامی آینده استفاده می‌کنند.

الکساندرا پروکوپنکو، یکی از همکاران مرکز کارنگی اوراسیا در روسیه گفت: «هیچ کس از پیش‌بینی‌های پوتین برای جنگ خبر ندارد». «شایعات و پیش‌بینی‌هایی درباره تشدید تنش‌های آینده روسیه وجود دارد. آنها یک توپ کریستالی ندارند. بنابراین آنها اکنون آن پول را می خواهند.”

در بیشتر دهه 1990، روسیه یک کد مالیاتی پیچیده با اجرای محدود داشت که به بسیاری از روس‌ها اجازه می‌داد هیچ مالیاتی بپردازند.

اما در سال‌هایی که آقای پوتین نزدیک به ربع قرن پیش به قدرت رسید، این کشور انقلاب مالیاتی را تجربه کرده است. معرفی یک مالیات ثابت 13 درصدی بر درآمد شخصی، تبعیت را تشویق کرد و درآمد مالیات بر درآمد ایالت را به طور چشمگیری افزایش داد، اما سؤالاتی را در مورد عدالت در جامعه ای با نابرابری درآمدی قابل توجه ایجاد کرد.

روسیه از لحاظ فنی در سال 2021 از مالیات ثابت فاصله گرفت و ساکنانی که بیش از پنج میلیون روبل در سال درآمد داشتند، به جای 13 درصد، 15 درصد را ملزم کردند. گزارش روزنامه تجاری روسی RBC حاکی از آن است که درآمد اضافی حاصل از این افزایش عمدتاً از مسکو است.

فراتر از کسری بودجه، مقامات مالی روسیه از زمانی که پوتین در اوایل سال 2022 حمله را آغاز کرد، راه‌های خلاقانه‌ای برای جمع‌آوری پول بیشتر برای تأمین مالی جنگ پیدا کرده‌اند.

سال گذشته روسیه روش محاسبه مالیات شرکت های نفتی را تغییر داد تا خزانه دولت را پر کند. او از خروج شرکت های خارجی که روسیه را ترک می کنند مالیات گرفت و عوارض صادراتی جدیدی بر کالاهایی مانند نفت، چوب و ماشین آلات وضع کرد. و آقای پوتین بر سود مازاد شرکت ها مالیات وضع کرد.

بسیاری از کسب‌وکارها در روسیه از پرداخت نرخ‌های مالیات شرکتی بالاتر تا زمانی که مالیات‌ها و هزینه‌های غیرمنتظره به پایان برسد خوشحال هستند، اما این تضمین نمی‌شود.

آقای کانولی که پیش‌بینی کرده بود، گفت: «شما اکنون مالیات شرکت‌ها را افزایش می‌دهید، سپس می‌گویید که هر کاری از دستتان بر می‌آید برای خلاص شدن از شر درآمدهای بادآورده انجام می‌دهید، اما اگر جنگ ادامه پیدا کند، احتمالاً آن چیزها ادامه خواهد داشت». هزینه های دفاعی بیشتر روسیه برای مدت طولانی حفظ خواهد شد.

خانم پروکوپنکو، یکی از مقامات سابق بانک مرکزی روسیه، گفت که دولت روسیه که در ابتدا درآمد بیشتری از تولید نفت و گاز برای تامین مالی جنگ دریافت می کرد، اکنون به دنبال سود شرکت ها خواهد بود.

او گفت: «آنها باید کاری به نام بسیج درآمد انجام دهند. و افزایش مالیات بخشی از آن است.»

اولگ ماتسنیف و آلینا لبزینا گزارشی از برلین ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید