به نظر می رسد ناگهان جاسوسان چینی در سراسر اروپا ظاهر می شوند


یکی از آنها، یک جوان بریتانیایی که به خاطر دیدگاه های جنگ طلبانه اش در مورد چین شناخته می شود، به عنوان دستیار یکی از اعضای برجسته پارلمان بریتانیا کار می کرد. یکی دیگر، یک شهروند آلمانی با تبار چینی، دستیار یکی از اعضای پارلمان اروپا به نمایندگی از راست افراطی آلمان بود.

اگرچه آنها از کشورهای مختلف هستند و ظاهراً سوابق و دیدگاه‌های متفاوتی دارند، هر دو در این هفته به اتهام جاسوسی از جانب چین – و در سرکوب گسترده در اروپا علیه نفوذ بدخیم چین در سیاست و تجارت – گرفتار شده‌اند.

در مجموع شش نفر در اروپا این هفته در سه پرونده جداگانه به جاسوسی برای چین متهم شدند: دو مورد در بریتانیا و چهار نفر در آلمان.

پرونده های جاسوسی در بریتانیا و آلمان، اولین مورد در نوع خود در دو کشوری که زمانی روابط گرمی با پکن داشتند، به عنوان علامت تعجب جذاب در شکاف طولانی و اغلب دردناک اروپا با چین عمل کرده است.

اندکی پس از آنکه مقامات انگلیسی و آلمانی اعلام کردند که شش نفر از اتباع آنها به جاسوسی متهم شده اند، مقامات هلندی و لهستانی روز چهارشنبه به دفاتر یک تامین کننده تجهیزات امنیتی چینی به عنوان بخشی از سرکوب اتحادیه اروپا در مورد آنچه که او آن را تجارت ناعادلانه می داند، یورش بردند. متخصص.

این اولین بار بود که نهاد اجرایی اتحادیه، کمیسیون اروپا، از قانون جدید در مورد یارانه های خارجی برای دستور حمله به یک شرکت چینی استفاده می کرد.

در اوایل آوریل، سوئد یک روزنامه نگار چینی را که به مدت دو دهه در این کشور زندگی کرده بود، اخراج کرد و گفت که این خبرنگار تهدیدی برای امنیت ملی است.

ایوانا کاراسکاوا، محقق چک در انجمن امور بین‌الملل، یک گروه تحقیقاتی مستقل در پراگ، که تا ماه گذشته مشاور کمیسیون اروپا بود، گفت: پس از سال‌ها اختلافات منظم بر سر تجارت و به دنبال آن مماشات، اروپا «شکیبایی خود را با چین از دست داده است». روی چین

او افزود که چین هنوز دوستان قوی در اتحادیه اروپا به ویژه مجارستان در “بازی شطرنج چند بعدی” بین دو اقتصاد بزرگ جهان پس از ایالات متحده دارد. خانم کاراسکوا گفت، اما اروپا در برخی محافل از موضع «انکار کامل» خطرات ناشی از عملیات‌های جاسوسی و نفوذ چین به «نگرش کمتر ساده‌لوحانه و می‌خواهد از منافع اروپا در برابر چین محافظت کند» حرکت کرده است.

ادعاهای این هفته مبنی بر استفاده چین از جاسوسان برای نفوذ و نفوذ در فرآیندهای دموکراتیک در آلمان و بریتانیا بسیار نگران کننده بود، زیرا آنها پیشنهاد می کردند که از ترفندهای شناخته شده مرتبط با تجارت فراتر رفته و به مداخله سیاسی مخفیانه که قبلاً به عنوان یک تخصص عمدتاً روسیه تلقی می شد، اشاره کرد.

اما به گفته کارشناسان چینی، اتهامات و هجوم اتهامات در این هفته کمتر نشان می دهد که پکن در حال افزایش جاسوسی خود است تا اینکه کشورهای اروپایی واکنش خود را افزایش داده اند.

مارتین ثورلی، کارشناس چینی بریتانیایی و نویسنده کتاب آتی All That Gliters که در آن لندن یک دهه پیش به عنوان یک “دوره طلایی” در طول این دوره اعلام کرد، گفت: “کشورها مجبور شده اند واقعی شوند.” نخست وزیری دیوید کامرون باعث شد چین به راحتی سیاستمداران و بازرگانان را تحت سلطه خود درآورد. دوران طلایی به طور گسترده ای به عنوان اشتباه طلایی مورد تمسخر قرار گرفت.

آقای کامرون که اکنون وزیر خارجه بریتانیا است، در ماه‌های اخیر به یکی از منتقدان سرسخت چین تبدیل شده است. او در جریان بازدید از واشنگتن در ماه دسامبر گفت: “واقعیت های زیادی تغییر کرده است.”

تغییر عقیده او نشان دهنده تغییر بیشتر در بسیاری از اروپا به سمت این ابرقدرت در حال ظهور است، که مدتهاست به کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان، برای مقاومت در برابر آنچه که آن را “هیجان های ضد چینی” از سوی واشنگتن می خواند، متکی بوده است.

سرویس امنیتی آلمان از سال 2022 به طور علنی نسبت به خطرات اعتماد به چین هشدار داده است، زمانی که توماس هالدن وانگ، رئیس اطلاعات داخلی این کشور، اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین به پارلمان گفت: “روسیه طوفان است، چین تغییر آب و هوا است.”

این آژانس که با نام اختصاری آلمانی خود BfV شناخته می‌شود، تابستان گذشته در یک هشدار عمومی غیرمعمول گفت: «در سال‌های اخیر، رهبری دولتی و حزبی چین به شدت تلاش‌های خود را برای به دست آوردن اطلاعات سیاسی با کیفیت بالا و تأثیرگذاری بر فرآیندهای تصمیم‌گیری تشدید کرده‌اند. خارج از کشور”.

با این حال، رهبری سیاسی آلمان تا این هفته بسیار مبهم بود. صدراعظم اولاف شولتز اخیراً برای گفتگو در مورد تجارت و دسترسی به بازار، از چین، بزرگترین شریک تجاری آلمان بازدید کرد.

اما وزیر کشور آلمان این هفته ارزیابی شدیدی از عملکرد چین ارائه کرد. نانسی فازر، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما خطر قابل توجهی را که جاسوسی چین برای تجارت، صنعت و علم ایجاد می کند، تشخیص می دهیم. ما این خطرات و تهدیدها را بسیار جدی می‌گیریم و هشدارهای واضحی صادر کرده‌ایم و آگاهی‌ها را افزایش داده‌ایم تا پادمان‌ها در همه جا تقویت شوند.»

وزارت امور خارجه چین در پاسخ این اتهامات را بی اساس خواند “تهمت و تهمت علیه چین”، از آلمان خواسته شد “به تبلیغات مخرب پایان دهد” و “به نمایش های سیاسی ضد چینی پایان دهد”.

ماریکه اولبرگ، کارشناس چین و کارشناس ارشد صندوق مارشال آلمان در برلین، گفت که “برای مدت طولانی، چین از هشدارهای عمومی بزرگ در امان بوده است.” او گفت که اکنون مقامات آلمانی “مایل ترند تا مواردی را اعلام کنند، یا دیگر حوصله عدم اعلام آنها را ندارند.”

سه نفر از چهار نفری که این هفته در آلمان دستگیر شدند، یک زن و شوهر و یک مرد دیگر، گمان می‌رود که در جاسوسی اقتصادی با استفاده از شرکتی به نام Innovative Dragon برای انتقال اطلاعات حساس در مورد سیستم‌های نیروی دریایی آلمان که اهمیت زیادی به یک ابرقدرت دارد، دست داشته‌اند. علاقه مند به ساخت نیروی دریایی خود است. آنها همچنین از این شرکت برای خرید یک لیزر قدرتمند دو منظوره استفاده کردند که بدون اجازه به چین صادر کردند.

نفر چهارم، که دادستان ها او را «پرونده ای بخصوص جدی» توصیف کردند، جیان گوئو، مردی چینی-آلمانی بود که متهم به کار برای وزارت امنیت دولتی چین بود. کار همیشگی او به عنوان دستیار ماکسیمیلیان کراچ، عضو پارلمان اروپا برای حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان – یک نیروی سیاسی رو به رشد دوست چین و روسیه – و نامزد اصلی آن در انتخابات ژوئن بود.

از آن زمان، دادستان درسدن «تحقیقات اولیه» را در مورد اینکه آقای کراچ از روابط کارمندش با چین چقدر می دانست، آغاز کرده است. روز چهارشنبه، حزب او تصمیم گرفت به حمایت از پیشنهاد آقای کراچ برای انتخاب مجدد در پارلمان اروپا ادامه دهد، اما توقف مبارزات انتخاباتی او را رد کرد.

هنگامی که آقای شی ماه آینده به اروپا سفر می کند، از آلمان و بریتانیا صرف نظر می کند و در عوض از مجارستان و صربستان، دو متحد سرسخت آخر چین در قاره، و فرانسه دیدن خواهد کرد.

آقای تورلی، نویسنده بریتانیایی، گفت که پرونده‌های جاسوسی نگرانی‌هایی را در مورد فعالیت‌های چین برانگیخت، اما تنها بخش کوچکی از تلاش‌های چین برای کسب نفوذ و کسب اطلاعات بود. او گفت که مهمتر از جاسوسی سنتی، استفاده چین از “شبکه پنهان” از افرادی است که مستقیماً برای وزارت امنیت دولتی کار نمی کنند، اما به دلایل تجاری و سایر دلایل، در معرض فشارهای حزب کمونیست چین و آسیب پذیر هستند. شاخه های بی شمار آن

او گفت: مدتی و برای مدت طولانی بد بوده است.

دو مردی که در لندن متهم به جاسوسی برای چین هستند، کریستوفر کش، 29 ساله، و کریستوفر بری، 32 ساله، در مارس گذشته دستگیر شدند اما با قرار وثیقه آزاد شدند و تا زمانی که اتهامات این هفته به آنها محاکمه نشد، نامشان علنی نشد.

آقای کش یک محقق پارلمانی مرتبط با حزب حاکم محافظه‌کار و مدیر سابق گروه تحقیقاتی چین بود، سازمانی که اغلب دیدگاهی سخت‌گیرانه از چین دارد و پادکست‌های انتقادی از مداخله چین را میزبانی می‌کند.

در میان همکاران سابق او آلیسیا کرنز، یکی از اعضای حزب محافظه کار حاکم که ریاست کمیته قدرتمند روابط خارجی پارلمان را بر عهده دارد، و سلف او در این سمت، تام توگندات، که اکنون وزیر امنیت است، هستند.

پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه ای در هفته جاری اعلام کرد که آقای کش و آقای بری به نقض قانون اسرار رسمی و ارائه اطلاعات “مستقیم یا غیرمستقیم برای استفاده از دشمن” متهم شده اند. وی افزود: کشور خارجی که اتهامات فوق به آن مربوط می شود چین است.

پیتر هامفری، یک تبعه بریتانیایی که توسط چین متهم به به دست آوردن غیرقانونی اطلاعات شخصی در طی بررسی های لازم برای شرکت داروسازی گلاکسو اسمیت کلاین شده است، گفت: “زمان طولانی برای بیدار شدن طول کشید، اما ما بالاخره شاهد حرکت هایی هستیم.” دو سال را به همراه همسرش در زندان شانگهای گذراند.

زمانی که آقای کامرون در سال 2013 به همراه هیئتی از تجار بریتانیایی از این شهر دیدن کرد، او از سرطان رنج می برد. آقای همفری، یکی از همکاران خارجی در مرکز مطالعات چینی هاروارد فیربنکس، به یاد می آورد: «این کسالت آور بود. او گفت: “هیچ کس در بالاترین سطوح دولت انگلیس به دلیل منافع تجاری نمی خواست کلمه بدی درباره چین بشنود.”



دیدگاهتان را بنویسید