درس های دموکراسی از اف سی پورتو


همه چیز با یک دعوا شروع شد و بعد به سختی بهتر شد. در حدود پنج ماه گذشته یک سری دستگیری صورت گرفته است. اتهامات قاچاق مواد مخدر و پولشویی؛ زمزمه های تاریک از نقض غیرقانونی داده ها؛ اتهامات مبهم ارعاب؛ و چندین اتهام ناروایی مالی، عدم صداقت و خیانت.

امسال حداقل در 64 کشور انتخابات برگزار خواهد شد. در مورد اتحادیه اروپا هم همینطور خواهد بود. کمپین ها سخت خواهند بود. اغلب آنها می توانند سمی باشند. با این حال، تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند آنقدر واضح – یا به عنوان مطالعه موردی آموزنده از وضعیت دموکراسی در سال 2024 – به عنوان موردی که تصمیم می‌گیرد رئیس باشگاه پورتو شود، ثابت کند.

مانند ده ها باشگاه در سراسر اروپا، پورتو – یکی از سه خانه بزرگ فوتبال پرتغال – متعلق به اعضای آن است. در حال حاضر تعداد آنها در شمال 140000 است. باشگاه هر چند سال یک بار انتخاباتی را برای رئیس و هیئت اجرایی برگزار می کند تا مشخص شود چه کسی از طرف آنها باشگاه را رهبری خواهد کرد.

این معمولاً کمی بیشتر از مستندات است. تنها درصد کمی از شرکت کنندگان رای می دهند. انتخاب معمولاً بین دو نوع قدیمی کاملاً متفاوت است، اگر اصلاً انتخابی وجود داشته باشد. تا آخرین دور انتخابات در سال 2020، پورتو فقط یک دموکراسی اسمی بود.

از سال 1982، رئیس پورتو خورخه نونو پینتو دا کوستا است. در آن زمان، او دو بار تیم را دید که قهرمان اروپا شد – در سال های 1987 و 2004، طرفداران چیزهای بی اهمیت – و آن را به عنوان نیروی قدرتمند پرتغال معرفی کرد. پورتو 23 عنوان قهرمانی پرتغال را با ساعت پینتو دا کاستا به دست آورد، 9 عنوان بیشتر از بنفیکا، نزدیکترین رقیب خود در آن زمان.

سپس، به عنوان یک قاعده، تمایل کمی برای تغییر وجود داشت. غالباً، انتخابات باشگاه‌ها چیزی بود که ممکن بود برای یک مرد قدرتمند از بلوک شوروی سابق جذاب باشد. پینتو دا کوستا تا حد زیادی بدون مخالفت مجدداً انتخاب شد، این رای کمی بیشتر از تمرینی برای علامت زدن جعبه ها بود، رژه ای از بوروکراسی با تمام هیجانی که مستلزم آن است.

امسال کاملا متفاوت بود. انتظار می رود حدود 35000 شرکت کننده در روز شنبه رای دهند که بسیار بیشتر از حد معمول است. از آنها خواسته می شود که یکی از سه نامزد ریاست جمهوری را در برگه رای انتخاب کنند.

پینتو دا کوستا، اکنون 82 ساله، و نونو لوبو، تاجر 54 ساله ای هستند که در سال 2020 یک رقیب را شکست دادند. اما این آندره ویلاس بواس است که در 46 سالگی هنوز یک پسر است و نه تنها به عنوان یک جوان تازه کار که مربی چلسی و تاتنهام بود، بلکه به عنوان مربی که خودش در سال 2011 پورتو را به سه گانه رساند، مورد احترام است. او در سن 31 سالگی تحت نظارت پینتو دا کوستا منصوب شد.

ویلاس بواس کاندیداتوری خود را اعلام کرد – او گفت که همیشه آرزو داشته است که به عنوان یک عضو مادام العمر رئیس باشگاه باشد – در یک مراسم مجلل در ماه نوامبر با حضور فالانژی از بازیکنان سابق پورتو.

سپس سعی کرد با مردی که به او فرصت داده بود برخورد دیپلماتیک داشته باشد. این پیام – مسلماً تا حدی به دلیل مصلحت سیاسی – این بود که با همه قدردانی از پینتو دا کوستا، زمان تغییر فرا رسیده است. (ویلاس بوآس نسبت به سرمربی که تحت هدایت او نام خود را بر سر زبان ها انداخت کمتر مهربان بود: ژوزه مورینیو با غیبت او در مونتاژی هیجان انگیز از بزرگترین پیروزی های پورتو برجسته بود.)

با این حال، پس از به چالش کشیدن رئیس قدرتمند فعلی، ویلاس بواس به سرعت متوجه شد که حفظ این خط به طور فزاینده ای دشوار است. در مجمع عمومی باشگاه در ماه نوامبر، اعضای سوپر دراگس، بزرگترین جناح اولترا پورتو، بنا بر گزارش ها به کسانی که با رهبری باشگاه مخالف بودند حمله کردند. پس از آن، ده ها نفر از جمله رهبر این گروه، فرناندو مادوریرا، دستگیر شدند. در نتیجه بازرسی پلیس از خانه وی، مواد مخدر، اسلحه و چندین هزار یورو پول نقد کشف شد. (مادوریرا همچنان در زندان در انتظار محاکمه است.)

لحن را تنظیم کرد. هر سه نامزد در چند ماه گذشته به گشت و گذار در شهر، بازدید از گروه های هواداران و جستجو برای کسب رای مانند هر نامزد ریاست جمهوری که به خود احترام می گذارد، پرداخته اند. لفاظی ها تندتر می شود. لوبو می‌گوید: «تقریبا هر روز مثل یک لباس‌شویی است که لباس‌های کثیف را می‌شوید.

پینتو دا کوستا، که آشکارا تحت تأثیر آنچه که او به عنوان خیانت شاگرد سابق خود می‌داند، تحت تأثیر قرار گرفته بود، در یک نقطه ویلاس بواس را با سگش مقایسه کرد. او ویلاس بوآس را متهم کرد که خود را با “دشمنان اف سی پورتو” احاطه کرده است و به این معناست که او فقط یک عروسک خیمه شب بازی برای دیگران است. او پیشینه طبقه متوسط ​​رو به بالای ویلاس بواس را برجسته کرد و او را یک اسنوب نخبه گرا خواند و پیشنهاد کرد که شرکت وی به طور غیرقانونی شماره تلفن اعضای رای دهنده را به دست آورده است.

از سوی دیگر، ویلاس بواس از مدیریت ضعیف پینتو داکاستا بر باشگاه پشیمان نیست. آخرین ارقام مالی پورتو بیش از 700 میلیون دلار بدهی و بدهی را نشان می دهد که نشان دهنده آنچه که “ساختار ناکارآمد” نامیده می شود. به گفته وی، باشگاه در «ورشکستگی عملیاتی» قرار دارد.

او ادعا می کند که پینتو دا کوستا به پورتو اجازه داده است که زمانی مدلی از نحوه هدایت باشگاه ها در بازار نقل و انتقالات بود، به عنوان یک “انبار مذاکره” استفاده شود و کنترل استراتژی نقل و انتقالات آن اساساً به تعداد انگشت شماری از عوامل ممتاز واگذار شده است. ویلاس بواس گفت: “اختیارات باشگاه به نفع برخی واسطه ها پراکنده شد.”

او به دنبال تضمین شفافیت در انتخابات بود و خشونت در ماه نوامبر – که منجر به اتهاماتی شد مبنی بر اینکه اولتراها از آنچه آنها به عنوان یک رابطه سودمند با رهبران فعلی باشگاه دفاع می کنند – به عنوان یکی از “تاریک ترین روزهای تاریخ پورتو” توصیف کرد. همه اینها، به گفته ویلاس بواس، نیاز فوری به اصلاحات را ثابت می کند.

مشخص نیست که انتخابات روز شنبه چگونه برگزار خواهد شد: رکورد مورد انتظار مشارکت در انتخابات برای ویلاس بواس خبر خوبی است، اما تیم‌های فوتبال ذاتا مکان‌هایی محافظه‌کار هستند که نسبت به تغییرات ناگهانی محتاط هستند و به سرعت از راحتی افراد آشنا استقبال می‌کنند. به مدت چهار دهه، پورتو شاهزاده پینتو دا کوستا بود. طرفداران، اعضا ممکن است تصور دنیایی را که در آن چنین نیست، برایشان دشوار باشد.

آنچه آشکارتر و غم انگیزتر است این است که تعیین مرز بین همه اینها – اتهامات و اتهامات، توطئه های قابل دسترس، تهدید شدید خشونت واقعی – و آنچه ممکن است در مراحل بزرگ انتخاباتی در چند سال آینده اتفاق بیفتد، به ویژه دشوار نیست. ماه ها. به نظر می رسد که دموکراسی در سال 2024 چگونه کار می کند، چه در مورد آینده باشگاه باشد و چه کشور.


سخت است استدلال کنیم که آرن اسلات سزاوار شانس خود نیست. در سه فصل حضور در فاینورد، او تنها دومین عنوان باشگاهی قرن را به دست آورد، جام حذفی هلند را به دست آورد و تیم را به اولین فینال اروپایی خود از سال 2002 رساند. و او همه این کارها را با یک تیم انجام داد. بودجه بسیار کمتری نسبت به رقبای داخلی خود دارد.

این واقعیت که او به محبوبیت جانشینی یورگن کلوپ در لیورپول تبدیل شده است تعجبی ندارد. (در زمان نگارش این مقاله، مربی و باشگاه در حال مذاکره در مورد غرامت بودند؛ به نظر می‌رسد این حرکت احتمالاً با این انتصاب به پایان می‌رسد.)

لیورپول قول داده است که برای یافتن جانشین کلوپ یک رویکرد پزشکی قانونی داشته باشد. اسلات اکثر الزامات را برآورده می کند. لیورپول می‌تواند قمار کند که بزرگترین حفره در رزومه او – تجربه با بازیکنی با استعدادی که در آنفیلد پیدا می‌کند – به کمبود فرصت برمی‌گردد تا توانایی.

با این حال، بزرگترین مشکل برای اسلات، تیم نخواهد بود. طرفداران خواهد بود. بسیاری بر این باورند که این فرصت انتخاب ضعیفی بود، نه او، بلکه مردی که قرار بود جایگزین او شود: کلوپ، که نه تنها تقریباً تمام جام هایی را که در 9 سال حضورش در لیورپول در اختیار داشت، برد، بلکه پیوندی آهنین با جمعیت برقرار کرد. بسیاری از شهر نیز

اگر اسلات استخدام شود و زمان داده شود، می تواند آن را تکرار کند و حتی ممکن است از آن پیشی بگیرد. اما بعید است زمان سخاوتمندانه باشد. چالش بزرگ برای اسلات – همانطور که برای هر کسی که جایگزین کلوپ می شود – این است که وقتی لیورپول چند ماه بعد از فصل آینده خود را در رده هشتم لیگ برتر بیابد، در حال تلاش برای ادامه دادن به آن است. اسلات یک انتخاب منطقی و منطقی است. آزمون بعد از کلوپ احساسی است.

پیروزی چلسی در اولین بازی نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا در هفته گذشته قطعاً یک شگفتی بود: هر چه باشد، بارسلونا فمنی در یک سال گذشته شکست نخورده بود، پس از همه‌گیری در خانه شکست نخورده بود و یکی از مدعیان اروپایی شدن بود. دوباره قهرمان

با این حال، درک تیم چلسی اما هیز به عنوان یک تیم ضعیف به سبک Mighty Ducks کاملاً درست نیست. به هر حال، چلسی حداقل دو بار رکورد نقل و انتقالات جهان را شکسته است، برخی از پردرآمدترین بازیکنان جهان را به خدمت گرفته و هر یک از چهار سوپرلیگ اخیر زنان، ثروتمندترین رقابت های زنان اروپا، را برده است.

بارسلونا مطمئناً تحت فشار است تا کسری یک گل را جبران کند و به پنجمین فینال لیگ قهرمانان در شش سال گذشته برسد، زمانی که این تیم ها در بازی برگشت روز شنبه در لندن به مصاف هم می روند. اما چلسی نیز انتظارات خاصی دارد. این واقعیت که او هنوز موفق به کسب عنوان قهرمانی اروپا نشده است، در رزومه بی عیب و نقص هیز حذف شده است. او مطمئناً نمی خواهد انگلیس را بدون رفع این وضعیت ترک کند.

دیدگاهتان را بنویسید