استعفای رئیس پارلمان ویتنام باعث هرج و مرج سیاسی جدیدی شده است


آخرین ناآرامی سیاسی ویتنام در روز جمعه با استعفای رئیس پارلمان این کشور تشدید شد، آخرین خروج دولت بلندپایه در بحبوحه مبارزه گسترده ضد فساد که ثبات این کشور را زیر سوال برده است.

ووونگ دین هو، رئیس مجلس ملی ویتنام، روز جمعه پس از اینکه کمیته بازرسی مرکزی متوجه شد که قوانین حاکم بر اعضای حزب کمونیست را نقض کرده است، استعفا داد. این احکام مشخص نکرده است، اما چهار روز پس از دستگیری دستیار او به اتهام سوء استفاده از قدرت صادر شده است.

دولت ویتنام در پستی در فیس بوک نوشت: «تخلفات و کاستی های آقای ووونگ دین هوئه، به گفته کمیته اجرایی مرکزی، باعث افکار عمومی بد شد و بر شهرت حزب، دولت و شخص او تأثیر گذاشت.

آقای هیو یکی از “چهار ستون” رهبری در ویتنام بود – بقیه رهبران حزب کمونیست، نخست وزیر و رئیس جمهور بودند – و او را به یک نامزد احتمالی برای رهبری حزب در آینده تبدیل کردند. استعفای او احتمالاً نگرانی مقامات ویتنام را در مورد تشدید جنگ قدرت در آستانه انتقال بعدی رهبری در سال 2026 افزایش می دهد و سرمایه گذاران خارجی را که در سال های اخیر به این کشور هجوم آورده اند، عصبی می کند.

آقای هو چهارمین عضو دفتر سیاسی بود که از سال 2021 استعفا داد یا از سمت خود برکنار شد. ماه گذشته، رئیس جمهور Vo Van Thuong پس از اینکه حزب کمونیست اعلام کرد قوانین آن را زیر پا گذاشته است، استعفا داد. او دومین رئیس‌جمهوری بود که در یک سال گذشته استعفا داد.

اکنون سوال در ویتنام این است که چه کسی جانشین نگوین فو چونگ، رهبر حزب کمونیست خواهد شد. آقای چونگ که برای سومین دوره پنج ساله بی سابقه در سال 2021 دوباره به عنوان دبیرکل منصوب شد، 80 ساله است و گمان می رود در وضعیت سلامتی نامناسبی به سر می برد.

در سال 2016، آقای چونگ کمپین مبارزه با فساد “کوره سوزان” را راه اندازی کرد و گفت که رشوه می تواند بقای حزب کمونیست را تهدید کند. هزاران نفر از اعضای حزب در تمام سطوح حکومتی اخراج، اخراج یا زندانی شدند، اگرچه بسیاری این سوال را مطرح کردند که آیا برخی از این اهداف پاکسازی سیاسی در یک سیستم سیاسی بسته بودند یا خیر.

آقای Hue در بین همسالان خود محبوبیت پیدا کرد. در اکتبر 2023، در جریان رای اعتماد بین 44 نماینده مجلس ملی، او 91 درصد از کل آرا را به دست آورد که بالاترین درصد این گروه است.

در اوایل ماه جاری، آقای چونگ در راس یک هیئت بلندپایه ویتنامی به چین سفر کرد. او آخرین بار در صبح جمعه هنگام بازدید از مقبره هوشی مین، رئیس جمهور سابق و قهرمان انقلابی، به همراه نخست وزیر در آستانه چهل و نهمین سالگرد پایان جنگ ویتنام و اتحاد مجدد شمال و جنوب ب در ملاء عام دیده شد. ویتنام تحت حکومت کمونیستی.

دیدگاهتان را بنویسید