ExxonMobil و Chevron درآمدهای کمتری را گزارش کردند


اکسون موبیل و شورون، بزرگترین شرکت های انرژی ایالات متحده، روز جمعه اعلام کردند که سود سه ماهه اول آنها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که ناشی از کاهش حاشیه پالایش و کاهش قیمت گاز طبیعی است.

اما تجارت نفت و گاز حتی با قیمت متوسط ​​نفت برای این دو غول بسیار سودآور است.

اکسون موبیل درآمد این سه ماهه را 8.2 میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به 11.4 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. شورون گزارش داد که از 6.6 میلیارد دلار در سال گذشته به 5.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

هر دو شرکت کاهش خود را به کاهش سودآوری از پالایش نفت خام به محصولاتی مانند بنزین و گازوئیل نسبت دادند. درآمد آنها همچنین تحت تاثیر کاهش قیمت گاز طبیعی، سوخت کلیدی مورد استفاده در گرمایش و صنعت، قرار گرفته است. قیمت گاز طبیعی که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 افزایش یافت، با تعدیل بازارها به شدت کاهش یافت.

به گفته بیرج برهاتاریا، تحلیلگر بانک سرمایه گذاری RBC Capital Markets، سود تعدیل شده شورون 2.93 دلار در هر سهم کمی بالاتر از انتظارات بود، در حالی که 2.06 دلار برای هر سهم ExxonMobil کمتر بود.

هر دو شرکت برای ثروت نفتی گویان رقابت می کنند. اکسون موبیل در سال های اخیر توسعه این کشور آمریکای لاتین را به یک تولیدکننده بزرگ جدید نفت هدایت کرده است.

اما شورون تلاش می کند از طریق پیشنهاد خرید 53 میلیارد دلاری Hess، یک شرکت متوسط ​​مستقر در نیویورک با سهام بزرگ در میادین نفتی گویان، به گویان حرکت کند.

ExxonMobil ورود یک رقیب به چنین قلمرو سودآوری را رد می کند و در حال بررسی امکان استفاده از حق قانونی برای به دست آوردن سهام هس در میادین نفتی کلیدی در سواحل این کشور است. او برای این وضعیت درخواست داوری کرد.

تحلیلگران می گویند عدم اطمینان در مورد اینکه آیا ادغام می تواند در خطر باشد یا خیر، بر قیمت سهام شورون تأثیر گذاشته است. آقای Borhataria وضعیت گویان را “فیل در اتاق” برای شورون نامید.

اکسون موبیل در گزارش سود سه ماهه خود به سهم خود در گویان اشاره کرد. دارن دبلیو وودز، رئیس و مدیر اجرایی شرکت، گفت که تولید در آنجا “در سطح بالاتر از حد انتظار ادامه دارد و به رشد اقتصادی تاریخی مردم گویان کمک می کند.”

دیدگاهتان را بنویسید