این خاخام ها در نزدیکی مرز غزه و اسرائیل در یک تجمع اعتصاب غذا دستگیر شدند


به گفته دو شرکت کننده و گروه کمپینی که این تلاش را سازماندهی کرده بود، هفت خاخام و فعال صلح روز جمعه در نزدیکی مرز غزه پس از تلاش برای قاچاق مواد غذایی به این منطقه دستگیر شدند.

بازداشت شدگان در میان گروهی متشکل از حدود 30 خاخام و فعال از اسرائیل و ایالات متحده بودند که در تلاش برای رسیدن به گذرگاه اریز، گذرگاه اصلی بین اسرائیل و شمال غزه، توسط پلیس متوقف شدند.

این رویدادها که توسط خاخام‌ها برای آتش‌بس، یک جنبش صلح مستقر در ایالات متحده سازماندهی شد، با هدف حمایت از آتش‌بس و برجسته کردن پیام فزاینده گرسنگی در غزه بود. سازمان جهانی امنیت غذایی، یک ابتکار مرحله ای یکپارچه امنیت غذایی، قحطی قریب الوقوع را در شمال غزه، نزدیک ترین منطقه به اریز، پیش بینی کرده است.

زمان تظاهرات در هفته پساک، جشن یهودیان که داستان کتاب مقدس رهایی یهودیان از بردگی در مصر باستان را جشن می گیرد، برگزار شد.

توبا اسپیتزر، خاخام از بوستون، ماساچوست که در تظاهرات شرکت کرد اما دستگیر نشد، گفت: «ما تأکید کردیم که آزادی یهودیان با آزادی فلسطین مرتبط است و ما آزادی را برای همه می‌خواهیم.

خاخام اسپیتزر گفت که این گروه با یک وانت حامل نیم تن برنج و آرد سعی کردند وارد غزه شوند اما در حدود یک سوم مایلی از مرز متوقف شدند. این تلاش تا حد زیادی نمادین بود و سازمان دهندگان انتظار داشتند با توجه به محدودیت‌های مرزی شکست بخورد. خاخام اسپیتزر گفت که این تدارکات اکنون به فلسطینی‌های نیازمند در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل می‌رسد.

پلیس اسرائیل به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداد.

کمبود شدید مواد غذایی در نوار غزه وجود دارد. محدودیت‌های اسرائیل برای ورود کاروان‌ها به نوار، بمباران اسرائیل و خسارات گسترده جاده‌ای، فروپاشی کشاورزی غزه و برهم خوردن نظم و قانون، توزیع امن کمک‌ها را پیچیده کرده است.

گروه های امدادی و مقامات سازمان ملل اسرائیل را متهم کرده اند که به طور سیستماتیک ارسال کمک ها را محدود می کند. اسرائیل این ادعا را رد می‌کند و علت کمبود لجستیکی گروه‌های امدادی است و اخیراً تعداد کامیون‌های وارد شده به نوار را افزایش داده است.

مقامات اسرائیلی می گویند که گذرگاه اریز که قبل از جنگ عمدتاً برای تردد عابران پیاده استفاده می شد، برای ارسال کمک مشکل است زیرا فاقد زیرساخت های مناسب است و در حمله حماس به اسرائیل در ماه اکتبر به شدت آسیب دید.

بر اساس نظرسنجی در ماه فوریه توسط موسسه دموکراسی اسرائیل، یک گروه تحقیقاتی مستقر در اورشلیم، اکثر یهودیان اسرائیلی با ارسال کمک های بیشتر به غزه مخالف هستند.

معترضان اسرائیلی به طور مرتب در گذرگاه دیگری به سمت جنوب تجمع می کنند تا مانع ورود کاروان های کمک رسانی به غزه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید