شی با بلینکن با سؤالات سخت در دستور کار ملاقات می کند


وزیر امور خارجه آنتونی جی. بلینکن روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد و تلاش کرد تا علیرغم اختلافات بر سر اقتصاد، امنیت ملی و اصطکاک ژئوپلیتیکی در شرق آسیا، خاورمیانه و اوکراین، روابط متزلزل خود را حفظ کند.

هم چین و هم ایالات متحده گفتند که امیدوارند در چند جبهه کمتر عملگرا، از جمله بهبود ارتباطات، پیشرفت کنند. اما آنها همچنان در مورد مسائل استراتژیک اساسی، از جمله سیاست تجاری و اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی و تایوان، در بن بست باقی مانده اند. . هر دو طرف خطر گسترش روابط به درگیری بیشتر را تشخیص می دهند.

دولت بایدن عمیقاً نگران است که صادرات ارزان چین مشاغل ایالات متحده را تهدید می کند و نگران حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین است. و چین ایالات متحده را به تلاش برای محاصره منافع چین در اقیانوس آرام متهم کرده است.

در اوایل روز، آقای بلینکن بیش از پنج ساعت را با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، برای جلسات و یک ناهار کاری در مهمانخانه ایالتی دیائویوتای در پکن گذراند.

آقای وانگ در سخنرانی خود لحن آشتی جویانه تری نسبت به گذشته به خود گرفت و به آقای بلینکن گفت که “روابط چین و آمریکا در حال تثبیت است” و آینده آنها به تصمیمات هر دو کشور بستگی خواهد داشت. در جریان دیدار سال گذشته آقای بلینکن، آقای وانگ تقصیر بدتر شدن روابط را به گردن ایالات متحده انداخت که به گفته او باید «درباره خودش فکر کند».

اما آقای وانگ همچنین روز جمعه هشدار داد که جنبه‌های منفی این رابطه همچنان “در حال رشد و افزایش است”.

آقای وانگ روز جمعه گفت: “روابط با انواع اختلالات روبرو است.” حقوق توسعه مشروع چین به طور غیرمنطقی سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش هایی مواجه است.

آقای بلینکن در پاسخ گفت: “امیدوارم بتوانیم در مورد موضوعاتی که روسای جمهور ما توافق کرده اند تا در مورد آنها همکاری کنیم، پیشرفت کنیم، اما همچنین اختلافات، مقاصد خود را روشن کنیم و برای یکدیگر کاملاً روشن کنیم که در کجا ایستاده ایم.”

از جمله اهداف دیگر، مقامات ایالات متحده از چین می خواهند که در جلوگیری از جریان مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت فنتانیل به ایالات متحده و تقویت ارتباطات بین نظامیان کشورهای مربوطه برای جلوگیری از حوادث و سوء تفاهم ها پیشرفت کند. مقامات چینی گفته اند که مبادلات فرهنگی بین کشورها را ترویج خواهند کرد و ایالات متحده را برای پایان دادن به بازجویی از دانشجویان چینی در مرز تحت فشار قرار خواهند داد.

در هفته های اخیر، مقامات ایالات متحده شروع به ابراز فوریت بیشتر در مورد کمک های اقتصادی چین به روسیه کرده اند. چین ارائه تسلیحات برای عملیات نظامی روسیه را که به گفته واشنگتن خط قرمز است، رد کرده است، اما مقامات آمریکایی می گویند که همچنان در حال تقویت صنعت دفاعی روسیه است و قطعاتی را می فروشد که می توانند برای اهداف غیرنظامی و نظامی استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید