Save the Children می گوید دفاترش در گواتمالا در پی ادعای بدرفتاری مورد حمله قرار گرفته است.


سازمان خیریه بین المللی روز پنجشنبه گفت که مقامات گواتمالا به دفاتر Save the Children به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد ادعاهای کودک آزاری که به طور گسترده به عنوان یک حمله سیاسی در کشوری با سابقه حملات به گروه های غیرانتفاعی و سازمان های حقوق بشری تلقی می شود، یورش بردند.

وزارت امور خارجه گواتمالا در الف بیانیه روز پنج شنبه اعلام کرد که او مقر سازمان را به عنوان بخشی از “تحقیقات فراملی در حال انجام” در مورد سوء استفاده احتمالی از کودکان گواتمالایی بازرسی کرده است. نام سازمان در وزارتخانه ذکر نشده است.

Save the Children که از سال 1976 در گواتمالا کار می کند، گفت که دفتر آن مورد حمله قرار گرفته است. او این ادعا را رد کرد و گفت که قبلاً از تحقیقات مطلع نشده است.

رافائل کوروشیچ، که ریاست دفتر دادستانی ویژه مبارزه با مصونیت از مجازات را بر عهده دارد، در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، گفت که جستجو شامل “ثبت و ضبط شواهد” با هماهنگی پلیس ملی است.

آقای کاروچیچ که توسط ایالات متحده به دلیل ممانعت از تحقیقات در مورد فساد و دموکراسی در لیست سیاه قرار گرفته است، گفت که جستجو پس از شکایت به وزارت امور خارجه انجام شده است.

گواتمالا سابقه ای در سرکوب فعالیت های ضد فساد و حقوق بشر دارد. در سال 2021، قانونی که به مقامات اختیارات گسترده‌ای برای انحلال سازمان‌های غیردولتی می‌دهد، پس از استدلال قانون‌گذاران مبنی بر اینکه گروه‌هایی که کمک مالی خارجی دریافت می‌کنند، حاکمیت گواتمالا را نقض می‌کنند، اجرایی شد. خیریه ها گفتند که این قانون آزادی تجمع و بیان را خفه می کند.

علیرغم مخالفت شدید مخالفانش در دولت، رئیس جمهور فعلی گواتمالا، برناردو آروالا، در اوایل سال جاری پس از اینکه به اتهام فساد نامزد شد، به قدرت رسید. او جانشین سلف خود، الخاندرو جیاماتئا شد که در دوران قدرتش، سازمان های غیرانتفاعی و گروه های حقوق بشری را هدف قرار داد. اما آقای آروالا با یک نهاد سیاسی محافظه کار، از جمله دادستانی که مخالف او است، برخورد کرده است و اجرای برنامه او را دشوار کرده است.

خوان لوئیس پانتالئون، سخنگوی وزارت عمومی، گفت که شکایت به Save the Children توسط فردی ثبت شده است که می گوید کودکان گواتمالایی در پناهگاه های تگزاس که توسط سازمان های غیردولتی اداره می شود مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

آقای کاروچیچ گفت که مقامات از دفتر دادستان کل تگزاس درخواست کمک برای تحقیقات کرده اند. در نامه ای به کن پکستون، دادستان کل تگزاس که توسط وزارت امور خارجه گواتمالا تأیید شده است، آنجل پیندا، دبیر کل این وزارتخانه، Save the Children را به فرستادن غیرقانونی کودکان به تگزاس متهم کرد. آقای پیندا از سوی ایالات متحده نیز تحریم شده است.

مانفردو ماروکین، رئیس گروه مبارزه با فساد در گواتمالا، اقدام شهروندی، این ایده را رد کرد که دادستان های گواتمالا به طور ناگهانی نگران امنیت کودکان در این کشور هستند.

او در مصاحبه ای گفت: «به احتمال زیاد و تقریباً مطمئناً انگیزه سیاسی دارد.

گواتمالا نیز مدت‌هاست که به دلیل رفتار ضعیف با کودکان در این کشور تحت نظر بوده است. کودکان گواتمالایی از خشونت و فقر فرار کرده اند و اغلب به دنبال امنیت در ایالات متحده هستند. اما تعداد فزاینده ای از آنها بازگردانده شدند. فرزندخواندگی توسط خانواده ها در ایالات متحده به دلیل اتهام آدم ربایی و قاچاق کودک متوقف شده است.

Save the Children در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه از کار خود دفاع کرد و گفت: ما حرکت کودکان از گواتمالا را تسهیل نکرده‌ایم – و هرگز نکرده‌ایم. در عوض، او گفت که از برنامه های بهداشت و تغذیه، دسترسی به آموزش و تغذیه در سیستم مدارس دولتی و کمک های اضطراری حمایت می کند.

این گروه گفت: «ما از بازرسی بی‌سابقه دفاتر خود توسط وزارت دولت گواتمالا شوکه و ناامید شده‌ایم. ما از هیچ ادعای خاصی مطلع نبودیم و هیچ مدرکی برای حمایت از اتهامات سوء رفتار وجود ندارد.»

هفته گذشته، این موسسه خیریه گفت که از ادعاهای مطرح شده در مورد رفاه کودکان مهاجری که با آنها کار می کند آگاه است. او گفت که هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد، و افزود که تمام اتهامات مربوط به رفتار نادرست کودکان را جدی می‌گیرد و مکانیسم‌های تحقیقاتی مستقلی برای بررسی آنها دارد.



دیدگاهتان را بنویسید