حزب راست افراطی یونان از شرکت در انتخابات پارلمان اروپا منع شده است


یک حزب راست افراطی کوچک که سال گذشته به پارلمان یونان هجوم برد، اجازه نخواهد داشت در تابستان امسال نامزدهای پارلمان اروپا را معرفی کند، زیرا دادگاه عالی یونان اعلام کرد که اساساً تناسخ مجدد حزب ممنوعه نئونازی طلوع طلایی است.

دادگاه در تصمیم خود درباره اینکه کدام احزاب می توانند در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، که روز چهارشنبه منتشر شد، دریافت که حزب اسپارت ها “حزب خود را به عنوان پوششی برای حزب سیاسی جدید ایلیا کاسیدیاریس، سخنگوی سابق طلوع طلایی” پیشنهاد کرده است. که در حال حاضر در زندان است.

دادگاه گفت که آقای کاسیدیاریس رهبر واقعی اسپارت ها است که “جایگزین” طلوع طلایی هستند و به عنوان جبهه ای عمل می کند که به او اجازه می دهد محدودیت های قانون را دور بزند.

این تصمیم چند هفته پس از آن اعلام شد که دادستان دیوان عالی یونان چندین قانونگذار اسپارتایی را به اتهام تقلب در انتخابات متهم کرد و پیش از صدور حکم مورد انتظار دادگاه دیگری که ممکن است باعث شود این حزب کرسی های خود را در پارلمان یونان از دست بدهد.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که احزاب جریان اصلی در 27 کشور اتحادیه اروپا به طور فزاینده‌ای نگران ظهور آشکار جنبش‌های راست افراطی و افراطی هستند که برخی از آنها از موفقیت طلوع طلایی یک دهه پیش الهام گرفته‌اند.

انتخابات سراسری اروپا که از 6 تا 9 ژوئن برگزار می شود، بیش از 700 قانونگذار در پارلمان اروپا را تعیین می کند. نفوذ این مؤسسه در سال‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا قانونگذاری را مسدود کرده و به کانونی برای بحث‌های برجسته تبدیل شده است.

انتخابات اتحادیه اروپا نوعی فشارسنج جمعی از روحیه میلیون ها اروپایی و احساس آنها نسبت به رهبرانشان است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جریان اصلی محافظه‌کاران بر اتاق جدید تسلط خواهند داشت و پس از آن سوسیال دموکرات‌ها و لیبرال‌ها در جایگاه اصلی قرار خواهند گرفت.

اما نظرسنجی‌ها همچنین افزایش قدرت احزاب راست افراطی و راست افراطی را نشان می‌دهند که نشان‌دهنده ائتلافی ایدئولوژیک است که ذاتاً بومی‌گرا، ضد مهاجر و گاهی ضد اروپایی به نفع دولت‌های ملی قدرتمند است.

دادگاه عالی یونان در حکم روز چهارشنبه خود گفت که اسپارتی ها “هدفشان تضعیف و تخریب نظام سیاسی دموکراتیک، به ویژه از طریق استفاده از خشونت یا تحریک به خشونت” است. به گفته دادگاه، همچنین حاوی ایدئولوژی های توتالیتر، ایده های متعصبانه، بیگانه هراسی و جنایات علیه بشریت بود.

واسیلیس استینگاس، رهبر اسمی اسپارت ها، این تصمیم را رد کرد و اشاره کرد که این تصمیم بر اساس یک روند قضایی نیست. «چون دیوان عالی کشور گفته، آیا کلام خداست؟» او گفت. «تا زمانی که دادگاهی با شواهد و شاهد وجود داشته باشد، من هر تصمیم دادگاهی را بدون شکایت خواهم پذیرفت. من به این تصمیم احترام نمی گذارم.”

آقای کاسیدیاریس و دیگر رهبران طلوع طلایی در اکتبر 2020 به دلیل اداره یک سازمان جنایتکار که به منتقدان چپ و مهاجران حمله می کرد، مجرم شناخته شدند و این حزب که در سال 2012 در جریان بحران اقتصادی یونان به شهرت رسید، منحل شد.

از آن زمان، آقای کاسیدیاریس که در حال گذراندن محکومیت 13.5 ساله خود در زندان است، از سلول خود در تلاش برای بازگشت به سیاست یونان مبارزات انتخاباتی انجام داده است. سال گذشته، دولت یونان با تصویب قانونی که از ورود احزابی که رهبران آنها به جنایات سنگین محکوم شده اند، از ورود به مجلس جلوگیری کرد..

چند ماه بعد، آقای کاسیدیاریس به طور علنی از اسپارتی‌هایی که در آن زمان کمتر شناخته شده بودند حمایت کرد و این حزب ۱۲ کرسی در پارلمان ۳۰۰ کرسی به دست آورد و راه را برای یک نبرد حقوقی دو جبهه باز کرد.

پیش بینی می شود قبل از انتخابات پارلمان اروپا، یک دادگاه ویژه درباره شکایت شهروندان مبنی بر مشارکت اسپارتی ها در جعل انتخابات تصمیم گیری کند. اگر اسپارت ها در این پرونده شکست بخورند، کرسی های آنها احتمالاً به احزاب دیگر توزیع می شود یا انتخابات جدیدی در مناطق تحت کنترل اسپارت ها برگزار می شود.

همچنین در این ماه، دادستان دیوان عالی 11 قانونگذار از 12 قانونگذار که تحت عنوان اسپارت به مجلس انتخاب شده بودند و همچنین آقای کاسیدیاریس متهم کرد. پنج تن از این قانونگذاران دیگر به هیچ یک از طرفین وابسته نیستند و پرونده به دادگاه نرفت.

آقای استینگاس متهم نشد و دادگاه عالی در حکم روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که او چیزی بیش از یک شخصیت شخصیتی است. دادگاه روز چهارشنبه گفت: «حقیقت این است که الیاس کاسیدیاریس آنها را انتخاب کرد و نه واسیلیس استینگاس».

نیکوس اولیویزاتوس، کارشناس برجسته قانون اساسی که در سال 2010 توسط اعضای طلوع طلایی و حامیانش مورد ضرب و شتم لفظی قرار گرفت، گفت که استدلال دادگاه معتبر به نظر می رسد، اما او همچنین درباره نحوه تفسیر قانون در آینده ابراز نگرانی کرد. .

او گفت: «ممنوعیت فرار یک محکوم یک چیز است. ممنوع کردن دوستان و طرفداران او کاملاً چیز دیگری است.

متینا استویس-گریدنف گزارشی از بروکسل ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید