ادعای اسرائیل مبنی بر کشته شدن «نیمی» از فرماندهان حزب الله لبنان، تردیدها را برانگیخته است.


وزیر دفاع اسرائیل گفت که ارتش این کشور نیمی از فرماندهان حزب الله را در جنوب لبنان از بین برد. اما تحلیلگران تردید دارند که افزایش کشتارهای هدفمند اسرائیل باعث تضعیف این گروه شبه نظامی شود.

حزب الله که در لبنان مستقر است و قدرتمندترین حامی منطقه ای ایران است، از زمان حملات 7 اکتبر توسط حماس به اسرائیل درگیر درگیری های فرامرزی شدید با نیروهای اسرائیلی بوده است. عملا هیچ نشانه ای از کاهش درگیری و مذاکرات دیپلماتیک وجود ندارد. تا زمانی که به آتش بس منجر شد، در ماه های اخیر اسرائیل شروع به کشتن جنگجویان حزب الله با حملات هدفمند کرد که نشان دهنده تغییر آشکار در استراتژی نظامی بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در جریان بازدید روز چهارشنبه از سربازان اسرائیلی در امتداد مرز شمالی با لبنان گفت: «نیمی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان حذف شده‌اند». او بدون ارائه رقم یا مدرک خاصی برای ادعای خود افزود: «نیمی دیگر پنهان است.

یک مقام حزب الله و یک مقام ارشد اطلاعاتی لبنان که هر دو به شرط ناشناس ماندن در مورد این موضوع حساس صحبت کردند، روز پنجشنبه آمار آقای گالانت را تکذیب کردند.

برخی از کارشناسان تردید دارند که کشتارهای هدفمند اسرائیل می تواند به هدف خود یعنی راندن حزب الله به شمال رودخانه لیتانی لبنان دست یابد، در نتیجه از حملات فرامرزی جلوگیری کرده و به ده ها هزار غیرنظامی اسرائیلی که در اثر جنگ آواره شده اند، اجازه بازگشت داده شود.

قاسم کسیر، تحلیلگر سیاسی لبنانی و کارشناس حزب الله نزدیک به این گروه گفت: «این جنگ روانی است. وی افزود که اظهارات آقای گالانت وسیله ای برای متقاعد کردن مخاطبان اسرائیلی است که ارتش به اهداف خود می رسد.

آقای قصیر گفت که در حقیقت از 100000 جنگجوی حزب الله، از 270 عضوی که این گروه کشته شدند، بیش از 20 نفر فرمانده بودند.

به گفته تحلیلگران، اظهارات آقای گالانت منعکس کننده اجماع فزاینده ای در میان مقامات اسرائیلی است که حزب الله آشکارترین تهدید را در مرزهای خود ایجاد می کند. روز یکشنبه، بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه نظامی اضطراری اسرائیل، گفت که مرز اسرائیل با لبنان “بزرگترین و فوری ترین مشکل” است.

ارتش اسرائیل از تاریخ 7 اکتبر به طور علنی نام 9 مبارز حزب الله را که کشته شده است، معرفی کرده و از آنها به عنوان “فرمانده” در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام یاد کرده است. برخی به عنوان شخصیت‌های ارشد واحد رضوان حزب‌الله و برخی دیگر در عملیات پهپادی این گروه مشارکت داشتند. ادعاها را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

امل سعد، استاد سیاست و روابط بین‌الملل در دانشگاه کاردیف ولز که درباره حزب‌الله تحقیق می‌کند، می‌گوید: «آنها به چنین موفقیتی نیاز دارند و به همین دلیل است که این قتل‌ها را علنی می‌کنند. وی افزود: «این جبران فقدان دستاوردهای نظامی است.

حزب الله به ندرت جزئیاتی درباره صفوف شبه نظامیان کشته شده خود منتشر می کند و اغلب ادعاهای ارتش اسرائیل در مورد نقش آنها را رد می کند. با این حال، تحلیلگران می گویند که پاسخ های این گروه به حملات هدفمند اغلب نشان دهنده اهمیت جنگجویان کشته شده است.

ریم ممتاز، محقق مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در پاریس که در خاورمیانه تخصص دارد، می‌گوید: «اسرائیل چند تن از فرماندهان خود را در جنوب خود کشته است. این چیزی نیست که آنها آن را انکار کنند و البته یک مشکل است، اما گالانت در اینجا اغراق می کند و اغراق می کند.”

الیاس خانا، تحلیلگر نظامی و سرتیپ سابق ارتش لبنان، گفت که مهم نیست که چه تعداد از فرماندهان حزب الله کشته شده اند، تمرکز اسرائیل بر کشتارهای هدفمند «روش عملیاتی» حزب الله را تحت تأثیر قرار نمی دهد. وی افزود: جنگ فرسایشی و جنگ موضعی است.

پس از کشته شدن دو فرمانده حزب‌الله در حملات هوایی، این گروه شبه‌نظامی مسئولیت حمله موشکی و هواپیمای بدون سرنشین در شمال اسرائیل را بر عهده گرفت که منجر به کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن 16 نفر دیگر و دو غیرنظامی شد. این یکی از ویرانگرترین حملات حزب الله در اسرائیل در ماه های اخیر بود.

جاناتان رایس گزارش داد

دیدگاهتان را بنویسید