مقامات غزه می گویند اجساد جدیدی در گورهای دسته جمعی پیدا شده است


دفن دسته جمعی در بیمارستان ناصر دو هفته پس از کشف دفن دسته جمعی مشابه در بیمارستان الشفا در شهر غزه کشف شد.

راوینا شمداسانی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای این هفته به گزارش‌هایی اشاره کرد مبنی بر اینکه برخی اجساد با «دست‌های بسته و بدون لباس» پیدا شده‌اند.

این گزارش‌ها که از سوی مقامات غزه منتشر شد، به طور مستقل قابل تأیید نبود و این گروه مدرکی برای ادعای خود ارائه نکرد.

در ویدئویی که حسیب الوازیر، عکاس در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، حداقل یکی از اجساد بیرون کشیده شده در روز یکشنبه با پوشیدن اسکراب‌های پزشکی آبی دیده می‌شود. به نظر می رسید که دستان مرد بسته بود. این جسد در کنار جسد دیگری بود که از گور دسته جمعی در نخلستان نبش قبر شده بودند.

پزشکان بیمارستان و وزارت بهداشت غزه گفتند برخی از افرادی که در طول حمله اسرائیل سعی در فرار از محوطه ناصر داشتند، مورد گلوله سربازان اسرائیلی قرار گرفتند و تعدادی کشته یا زخمی شدند.

اگرچه نمی‌توان این ادعا را به‌طور مستقل تأیید کرد، چندین ویدیوی بازبینی‌شده توسط تایمز نشان می‌دهد که قربانیان تیراندازی روی زمین در نزدیکی دروازه شمالی دراز کشیده‌اند. دیگران نشان می‌دهند که مردم از طناب برای کشیدن بطری‌های آب از خیابان به داخل مجتمع بیمارستانی استفاده می‌کنند تا از جاده‌ای که قربانیان تیراندازی شده‌اند دوری کنند.

در آن زمان، ارتش اسرائیل گفت که “مسیری امن” را برای تخلیه غیرنظامیان در منطقه باز کرده است، اما به سوالات در مورد گزارش ها مبنی بر شلیک به سوی فلسطینی هایی که قصد خروج از بیمارستان را داشتند پاسخی نداد.

اریکا گوارا روساس، مدیر ارشد تحقیقات و حمایت عفو بین‌الملل گفت که بازرسان حقوق بشر و کارشناسان پزشکی قانونی نیاز به دسترسی فوری به غزه برای اطمینان از حفظ شواهد مربوط به قبرها برای اطمینان از پاسخگویی در قبال هرگونه نقض قوانین بین‌المللی دارند.

او در بیانیه‌ای گفت: «بدون تحقیقات مناسب برای تعیین چگونگی وقوع این مرگ‌ها یا چه تخلفاتی ممکن است مرتکب شده باشند، ما ممکن است هرگز حقیقت وحشتی را که در پشت این گورهای دسته جمعی نهفته است، بدانیم.

ارتش اسرائیل در اواخر فوریه بیمارستان ناصر را ترک کرد و قبل از خروج از جنوب غزه در اوایل ماه جاری در خان یونس به عملیات خود ادامه داد. این عقب نشینی به خدمات اضطراری فلسطینی – و اعضای خانواده – اجازه داد تا جستجوی مفقودان را آغاز کنند.

جهاد البیوک، 26 ساله، گفت که برادر بزرگترش را در 24 ژانویه پس از کشته شدن او در حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل به خانه آنها در خان یونس، در محوطه ناصر دفن کرد. آقای البیوک، 26 ساله، روز چهارشنبه تلفنی گفت: “من مطمئن شدم که این مکان را به خاطر می آورم تا بتوانم بعداً برگردم و او را به درستی در یک قبرستان واقعی دفن کنم.”

او گفت که وقتی پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از منطقه بازگشت، نتوانست جسد برادرش یا درختان خرمایی را که برای علامت زدن آن استفاده کرده بود، پیدا کند. بنابراین او هر روز با انبوهی از افراد دیگر که به دنبال اجساد عزیزانشان بودند، شروع به حفاری کرد.

آقای البیوک گفت: «کاوش برای چند روز ادامه داشت» قبل از اینکه او روز دوشنبه جسد برادرش را در مکانی متفاوت از جایی که او را دفن کرده بود پیدا کرد. او گفت که دو لایه از سه لایه پلاستیکی که آن را در آن پیچیده بود از بین رفته بود و لایه سوم جدا شده بود اما با گیره های پلاستیکی در کنار هم قرار داشت.



دیدگاهتان را بنویسید