پنتاگون می گوید اوکراین ممکن است از سلاح های جدید برای حمله به تاسیسات روسیه در کریمه استفاده کند


مقامات ارشد پنتاگون روز پنجشنبه گفتند که نیروهای اوکراینی قادر خواهند بود از سامانه موشکی دوربرد تازه تحویل داده شده برای حمله موثرتر به نیروهای روسیه در کریمه اشغالی استفاده کنند.

پس از ماه‌ها درخواست، اوکراین یک نسخه دوربردتر از سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش موسوم به ATACMS را دریافت کرد که می‌تواند 190 مایل پرواز کند. قبل از تحویل این ماه، ایالات متحده نسخه‌ای از این سامانه را به اوکراین ارائه کرد که برد آن 100 مایل است و به مهمات خوشه‌ای گسترده مجهز است.

مقامات امنیت ملی ایالات متحده گفتند که بیشتر تحویل تسلیحات با تاخیر طولانی در ابتدا باید بر تقویت دفاعی اوکراین متمرکز شود. این سامانه جدید می‌تواند به اعماق بخش‌های تحت اشغال روسیه در اوکراین نفوذ کند و گره‌های تدارکاتی برای نیروهای روسی در جنوب شرقی را هدف قرار دهد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع طی یک نشست توجیهی به خبرنگاران گفت: هدف از سامانه‌های جدید دوربرد، اعمال فشار بیشتر بر کریمه، مرکز نیروهای هوایی و زمینی روسیه است، «جایی که روسیه در حال حاضر پناهگاه نسبتاً امنی دارد». پنجشنبه در پنتاگون

نمایندگان پنتاگون از ذکر تعداد دقیق مجتمع‌های دوربردی که به اوکراین فرستاده شده‌اند خودداری کردند. دولت بایدن برای جلوگیری از هشدار دادن به روس ها، مخفیانه ATACMS دوربردتر را مستقر کرد. آنها بخشی از بسته 300 میلیون دلاری بودند که در ماه مارس اعلام شد، اولین بسته کمکی جدید از زمان پایان یافتن بودجه در اواخر دسامبر. این هفته کنگره دور جدیدی از کمک های نظامی به اوکراین را تصویب کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که اوکراین سه شنبه شب از موشک های دوربرد برای حمله به نیروهای روسیه در شهر بندری بردیانسک استفاده کرد. رسانه های اجتماعی در اوکراین از آتش سوزی ها و انفجارهای بزرگ هفته گذشته در یک فرودگاه نظامی در یانکوی کریمه خبر دادند که به گفته دو مقام آمریکایی هدف حمله دوربرد ATACMS قرار گرفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین عصر همان روز در یک سخنرانی از ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش تشکر کرد، اما جزئیات حمله را مشخص نکرد.

ژنرال چارلز کی براون جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش گفت: «یکی از چیزهایی که ما توانستیم تأیید کنیم این است که تدارکات به اوکراین مؤثر بوده است. گفتگوی روز پنجشنبه در موسسه سیاست و خدمات خصوصی دانشگاه جورج تاون را مدیریت کرد.

تصمیم پرزیدنت بایدن در فوریه مبنی بر ارسال بیش از 100 سامانه دوربرد به اوکراین، تغییر عمده ای در سیاست داشت. دولت او قبلاً از اعزام آنها خودداری کرده بود، زیرا می ترسید که کی یف از این سیستم ها برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند که می تواند درگیری را تشدید کند.

مقامات دولت گفتند اما بیش از دو سال پس از حمله روسیه و اشغال اوکراین، محاسبات آقای بایدن تغییر کرده است. از آنجایی که کنگره ماه‌ها در حال بررسی بسته کمکی دیگری برای اوکراین بود، مهمات و تجهیزات سربازانش تمام شد و به دلیل پیشروی آهسته اما پیوسته روسیه، قلمرو خود را از دست دادند.

دیدگاهتان را بنویسید