بارش شدید باران و سیل شهرهای سراسر شرق آفریقا را درنوردیده است


مقامات و گروه های امدادی می گویند که در روزهای اخیر دست کم 200 نفر در شرق آفریقا کشته و ده ها نفر زخمی شده اند، زیرا باران های سیل آسا، سیل و رانش زمین شهرها و شهرهایی را در منطقه ای که از قبل با اثرات مخرب بحران آب و هوا دست و پنجه نرم می کند، ویران کرد.

باران‌های شدید موجی از ویرانی را در سراسر تانزانیا، کنیا و بوروندی به راه انداخته است، خانه‌ها را زیر آب می‌برد، مشاغل را ویران می‌کند و بسیاری از مردم را روی پشت بام‌هایشان رها می‌کند.

بارندگی‌ها دوباره جاده‌ها و سیستم‌های زهکشی ضعیف را در برخی از شهرهای بزرگ منطقه آشکار کرده است که ساکنان دائماً از آن شکایت دارند. آنها همچنین نشان دادند که چگونه مردم فقیری که در محله‌های فقیرنشین پراکنده و بدون دسترسی به جاده‌های مناسب، آب و برق زندگی می‌کنند، بار سیل‌های ویرانگر را تحمل می‌کنند.

قاسم مجالیوا، نخست وزیر تانزانیا روز پنجشنبه گفت که بر اثر بارش باران بی امان در روزهای اخیر در بخش هایی از این کشور دست کم 155 نفر کشته و 236 نفر زخمی شده اند.

آقای مجالیوا که در یک جلسه پارلمان صحبت می کرد، گفت که بارندگی ها به حدود 200000 نفر آسیب رسانده و به مزارع، پل ها، جاده ها، مدارس و اماکن مذهبی آسیب زیادی وارد کرده است. او گفت که حدود 10000 خانه در تانزانیا نیز به درجات مختلف آسیب دیده است.

بارش شدید باران در این هفته بر سکونتگاه های غیررسمی در مناطق تمکه و ایلالا که بخشی از شهر بندری تجاری دارالسلام هستند، تأثیر گذاشته است. برخی از جاده‌ها نیز در روز سه‌شنبه در مناطق Jangwani، Mkwajuni و Kigogo در دارا دچار آب گرفتگی و موقتا بسته شدند که همگی مستعد سیل هستند. بخش‌هایی از جاده موروگورو که به بخش مرکزی شهر منتهی می‌شود نیز زیر آب رفت و باعث توقف سرویس اتوبوس سریع شد.

سازمان هواشناسی تانزانیا در مورد آن هشدار داد باران شدید و باد شدید در روزهای آینده چندین نقطه از کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منیر احمد، یک افسر ارشد رابط با صلیب سرخ کنیا، گفت که از ماه مارس که فصل بارانی در این کشور به “باران های طولانی” معروف است، حداقل 45 نفر کشته و حداقل 27 نفر زخمی شده اند. .

آقای احمد روز پنجشنبه در یک مصاحبه تلفنی گفت که سیل تا کنون باعث کشته شدن 4000 دام، تخریب 27000 هکتار از محصولات کشاورزی و آسیب به 22 جاده شده است. او گفت که بیش از 66000 نفر نیز در سراسر کشور آواره شده اند.

آقای منیر افزود که بارش شدید باران 26 استان از 47 شهرستان کنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، بیش از 30 هزار نفر در نایروبی، پایتخت کنیا، جایی که شدیدترین بارندگی ها در این کشور رخ داد، مجبور به ترک مکان های خود شدند. به گفته انجمن صلیب سرخ کنیا، روز سه شنبه، 18 نفر، از جمله هفت کودک، از محله ای فقیر نشین در ماتاره نجات یافتند.

بارندگی‌های شدید، راه‌آهن کنیا را مجبور کرد قطارهای شهری را در روز چهارشنبه متوقف کند. اداره راه های شهری کنیا نیز نیمه بسته چهار جاده اصلی در نایروبی و نسبت به جاری شدن سیل شدید در امتداد چندین جاده اصلی در پایتخت و شهر ساحلی مومباسا هشدار داد.

گروه های امدادی گفتند که سیل همچنین چندین شهرستان در اطراف دریاچه ویکتوریا در غرب کنیا را زیر آب برده است.

ویلیام روتا، رئیس‌جمهور کنیا روز پنجشنبه یک جلسه اضطراری با هدف مقابله با سیل برگزار کرد. آقای روتو گفت که سازمان های دولتی عملیات مشترکی را برای کمک به قربانیان، نجات و تخلیه کسانی که در معرض خطر هستند انجام می دهند. آقای روتو همچنین گفت که از ارتش خواسته است از این عملیات پشتیبانی کند.

همانند تانزانیا، در کنیا نیز باران بارید انتظار نمی رود فروکش کند بر اساس اعلام اداره هواشناسی کنیا که تا روز دوشنبه در بخش هایی از این کشور از جمله نایروبی بارش باران را پیش بینی کرده است. این آژانس همچنین نسبت به احتمال بالای شیوع بیماری هایی مانند مالاریا در برخی مناطق هشدار داد.

آقای روتو گفت: “ما باید همه را در حالت آماده باش قرار دهیم.”



دیدگاهتان را بنویسید