آنچه باید درباره فروپاشی دولت ائتلافی اسکاتلند بدانید


وزیر اول اسکاتلند، همزا یوسف، روز پنجشنبه به طور ناگهانی به توافق ائتلافی بین حزب ملی اسکاتلند و حزب سبز اسکاتلند پایان داد و مشکلات جدیدی را برای رهبر درگیر که حزبش از سال گذشته در یک رسوایی بودجه گرفتار شده بود، ایجاد کرد.

تصمیم دولت اسکاتلند برای کاهش اهداف تغییر آب و هوا و اختلافات ائتلاف بر سر سیاست حقوق تراجنسیتی ها، تنش ها را بین این دو حزب که از اوت 2021 با هم در قدرت هستند، افزایش داده است.

اما در صبح روز پنجشنبه، تصمیم آقای یوسف برای لغو ائتلاف، به نظر می رسید که لورنا اسلیتر، یکی از رهبران سبزها را غافلگیر کند. او SNP را به “اقدام بزدلانه” متهم کرد و افزود که آقای یوسف “دیگر قابل اعتماد نیست”.

نه هنوز. محافظه کاران اسکاتلند خواستار رای عدم اعتماد به آقای یوسف هستند که حزب مخالف کارگر اسکاتلند را در اختیار دارد. پشتیبانی سیگنال داده شدهو ممکن است هفته آینده اتفاق بیفتد. اما این رای در مورد اعتماد به آقای یوسف است، نه دولت، بنابراین پیامدهای آن مشخص نیست حتی اگر او شکست بخورد. به طور کلی، قوانین، اجبار به انتخابات زودهنگام را که می تواند SNP را از دولت در اسکاتلند مجبور کند، دشوارتر می کند.

در حال حاضر، فروپاشی ائتلاف به این معنی است که آقای یوسف ریاست یک اقلیت را بر عهده دارد. اما این اولین بار نیست که SNP به عنوان یک اقلیت حکومت می کند: پس از انتخابات 2007 و 2016 این کار را انجام داد. پارلمان اسکاتلند سیستم انتخاباتی متناسب تری نسبت به پارلمان بریتانیا دارد، زیرا این پارلمان با هدف آشکار نشان دادن نیازهای مختلف مردم و تشویق مصالحه بین احزاب سیاسی ایجاد شده است.

آقای جوزف روز پنجشنبه گفت که امیدوار است به همکاری با سبزها ادامه دهد، اما به روشی کمتر رسمی. با این حال، SNP دو رای کمتر از اکثریت دارد و باید به سایر احزاب سیاسی در پارلمان اسکاتلند برای تضمین تصویب قانون کلیدی خود مراجعه کند.

آقای یوسف روز پنجشنبه گفت که توافق ائتلاف “به هدف خود عمل کرده است”، اما تنش اصلی بین SNP و سبزها بر سر سیاست آب و هوا پس از تصمیم دولت برای مهار تعهداتش بود.

زمانی که نیکولا استورجن وزیر اول بود، دولت اسکاتلند تعهد بلندپروازانه ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 تا 75 درصد نسبت به سطوح سال 1990 داد.

اما یک گزارش انتقادی توسط یک کمیسیون مستقل منصوب شده توسط دولت در ماه مارس نشان داد که هدف “دیگر معتبر نیست” و هفته گذشته SNP اعلام کرد که اهداف سالانه را لغو خواهد کرد.

پس از اعلام این خبر، پاتریک هاروی، یکی از رهبران سبزها، گفت که “عصبانی و ناامید” است، اما طرفدار حفظ ائتلاف است زیرا پیشرفت قابل توجهی در زمینه آب و هوا و سایر سیاست ها داشته است. با این حال، سبزهای اسکاتلند قصد داشتند به اعضای خود در مورد ماندن یا خروج از ائتلاف رأی دهند. و هیچ کس نمی دانست که چگونه خواهد شد.

سیاست ترنس‌جنسیتی‌ها نیز بحث‌برانگیز بوده است، زیرا بخشی از سبزها از تصمیم سرویس بهداشت ملی در اسکاتلند برای تعلیق تجویز مسدودکننده‌های بلوغ و سایر درمان‌های هورمونی برای خردسالان ناراضی هستند. این به دنبال بررسی مستقل خدمات جنسیتی در انگلستان توسط هیلاری کاس، متخصص اطفال است. “بسیاری از جوانان نگران تاثیر تصمیم برای توقف مسدود کننده های بلوغ در سفر مراقبت های بهداشتی خود خواهند بود.” جیلیان مکی گفتیکی از اعضای سبز در پارلمان اسکاتلند، افزود که “همبستگی ما باید با آنها باشد”.

قرارداد ائتلاف زمانی منعقد شد که خانم استورجن وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب استقلال طلب SNP بود. او سال گذشته استعفا داد و همسرش، پیتر مورل، اخیراً به اختلاس از بودجه حزب در طول مدت طولانی مسئولیت اجرایی خود متهم شد. خانم استورجن در رابطه با همین تحقیقات سال گذشته دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت، اما بدون اتهام آزاد شد.

تحقیقات پلیس در مورد بودجه SNP، حزب را در بحران فرو برده است. از زمان تصدی رهبری، آقای یوسف برای حفظ قدرت و با برگزاری انتخابات عمومی در بریتانیا که اواخر سال جاری برگزار می شود، تلاش کرده است، نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب اصلی مخالف کارگر بریتانیا دوباره در اسکاتلند، جایی که زمانی تسلط داشت، به چالش کشیده شده است.

برای آقای یوسف که قبلاً در مورد مسائل مختلف با انتقاد مواجه شده است، گزینه ها در حال محدود شدن است. او در مواجهه با انتخاب منتظر ماندن تا زمانی که نتیجه رای گیری در مورد پابرجا ماندن یا نشدن توافق ائتلاف با سبزها به او گفته شود، تصمیم گرفت ابتکار عمل را به دست بگیرد. وی پس از اعلام پایان معامله در روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: این رهبری است.

هنگامی که یک خبرنگار از او پرسید که آیا رویکرد او این است که “از هم پاشیدن بهتر از دور انداختن است”، آقای یوسف گفت: “شخصاً نمی دانم”.



دیدگاهتان را بنویسید