WADA یک دادستان ویژه در پرونده دوپینگ چین معرفی کرد


آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ روز پنجشنبه یک دادستان ویژه منصوب کرد تا بررسی کند که چگونه 23 شناگر چینی که آزمایش یک داروی ممنوعه مثبت شده بودند، اجازه یافتند از زیر نظر عمومی فرار کنند و در المپیک 2021 شرکت کنند، جایی که آنها مدال طلا گرفتند و رکوردهایی را به نام خود ثبت کردند.

تصمیم برای انتصاب دادستان ویژه، اریک کوتیلیه سوئیس، در بحبوحه اعتراض مقامات ارشد دولتی، کارشناسان و مقامات ضد دوپینگ و همچنین ورزشکاران نسبت به نحوه برخورد مقامات ضد دوپینگ چین و سازمان تنظیم کننده جهانی موسوم به WADA، اتخاذ شد.

WADA این اقدام را یکی از پاسخ‌های خود به «اتهامات مضر و بی‌اساس» علیه آژانس می‌داند، پس از اینکه نیویورک تایمز روز شنبه فاش کرد که چگونه آژانس ضد دوپینگ چین، معروف به Chinada، و WADA از اعمال نظم و انضباط خودداری کردند. یا 23 شناگر را شناسایی کنید.

ویتولد بانکا، رئیس WADA در بیانیه ای گفت: «صداقت و اعتبار WADA مورد حمله قرار گرفته است. “در چند روز گذشته، WADA به طور غیرمنصفانه متهم به جانبداری به نفع چین با امتناع از استیناف پرونده Chinada در دادگاه داوری ورزش شده است. ما همچنان ادعاهای نادرست را رد می کنیم و خوشحالیم که می توانیم این موارد را به یک دادستان باتجربه، محترم و مستقل ارجاع دهیم.”

به عنوان بخشی از این بررسی، WADA روز پنجشنبه گفت که آقای کوتیار، که 17 سال دادستان کل کانتون سوئیس بود، قبل از کناره گیری در سال 2022، “دسترسی کامل و بدون محدودیت به تمام پرونده ها و اسناد WADA” خواهد داشت. مربوط به این پرونده است.»

از جمله سوالاتی که WADA به آقای کوتیار پاسخ داد این بود که آیا تصمیم کانادا برای پاکسازی ورزشکاران از دوپینگ و تصمیم WADA برای عدم مداخله “معقول” است یا خیر. WADA همچنین از دادستان خواست تا بررسی کند که آیا چین از رفتار ترجیحی WADA برخوردار است یا خیر.

این اعلام سه روز پس از آن منتشر شد که آقای بانکا و دیگر مقامات ارشد WADA از رسیدگی این سازمان به پرونده چین دفاع کردند.

آقای بانکو روز دوشنبه گفت: «اگر مجبور بودیم این کار را دوباره انجام دهیم، دقیقاً همان کار را انجام می‌دادیم».

در همان روز، مقام ارشد مواد مخدر دولت بایدن، که همچنین یکی از اعضای هیئت اجرایی وادا است، خواستار یک بازپرس مستقل شد و گفت که قصد دارد این موضوع را در نشست وزرای ورزش و مقامات مبارزه با دوپینگ در واشنگتن در روز پنج شنبه مطرح کند. جمعه.

راهول گوپتا، رئیس اداره ملی دو و میدانی، گفت: «ایالات متحده بر تعهد خود برای اطمینان از اینکه به هر ورزشکار و ورزشکار آمریکایی در سرتاسر جهان در مسابقات بین‌المللی دو و میدانی از شرایط مساوی برخوردار باشد، می‌ایستد. سیاست کنترل مواد مخدر، روز دوشنبه اعلام شد. “باید تحقیقات مستقل دقیقی برای بررسی هر حادثه بالقوه اشتباه وجود داشته باشد.”

دقایقی پس از اعلام WADA مبنی بر انتصاب دادستان ویژه، تراویس تی تایگارت، رئیس آژانس ضد دوپینگ ایالات متحده، که یکی از بزرگترین منتقدان رسیدگی به پرونده چینی توسط رگولاتور بوده است، از انگیزه های او انتقاد کرد.

آقای تایگارت در بیانیه‌ای به تایمز گفت: «بسیار سخت است که با توجه به تهدیدات و حملاتی که همچنان ادامه دارند، این را چیزی غیر از سفیدپوشی بدانیم. “بدیهی است که از قبل برنامه ریزی شده است. بیانیه WADA مشکل سیستم فعلی را نشان می دهد. WADA از قوانین خود پیروی نمی کند و سپس می تواند وکیلی را از حیاط خلوت خود انتخاب کند و محدوده بازرسی آن وکیل منتخب را تعیین کند.”

نگرانی در مورد آزمایشات مثبت تنها پس از انتشار جزئیات موارد در روز شنبه افزایش یافت. مقامات ضد دوپینگ در بریتانیای کبیر و استرالیا قبلاً خواستار بررسی مستقل شده‌اند و درخواست‌های سازمان‌های ملی شنا، ورزشکاران و مقامات دولتی در سراسر جهان را منعکس می‌کنند.

هیئت حاکمه شنای بریتانیا در بیانیه ای اعلام کرد: «آبزیان بریتانیا معتقد است که هر ورزشکاری حق رقابت در یک زمین بازی برابر را دارد – و این به معنای تعهد به ورزش عادلانه است». “رعایت این تعهد مستلزم یک فرآیند آزمایشی قوی، شفاف و مداوم است.”

WADA با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه سعی کرد برخی از پیامدهای افشاگری ها در چین را مهار کند. اما این تلاش ها که تقریباً دو ساعت به طول انجامید نتوانست خشم را آرام کند.

و با اعتراف به عدم پیروی از رویه های خود در این پرونده، WADA سوالات بیشتری را در مورد اینکه آیا رفتار چینی ها متفاوت از ورزشکاران کشورهای دیگر که با اتهامات مشابهی روبرو هستند، مطرح کرد. آژانس ضد دوپینگ ایالات متحده حتی ادعاهای مطرح شده در کنفرانس مطبوعاتی را رد مفصلی ارائه کرد، که نشانه روشنی از این است که پرونده – و رسیدگی WADA به آن – اجازه نخواهد داشت بی سر و صدا از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید