آمریکا نیروهای خود را از چاد خارج خواهد کرد


مقامات آمریکایی روز پنجشنبه گفتند که پنتاگون ده ها نیروی عملیات ویژه را در چند روز آینده از چاد خارج می کند که دومین ضربه بزرگ در یک هفته به سیاست های امنیتی و ضد تروریسم آمریکا در منطقه ناآرام غرب و مرکز آفریقا خواهد بود.

تصمیم برای خروج حدود 75 نیروی ویژه ارتش مستقر در N’Djamena، پایتخت چاد، چند روز پس از آن اتخاذ شد که دولت بایدن گفت که بیش از 1000 نیروی آمریکایی را در ماه های آینده از نیجر خارج خواهد کرد.

پنتاگون در پاسخ به درخواست های دولت های آفریقایی برای بازنگری در قوانین و شرایطی که پرسنل نظامی آمریکا می توانند تحت آن عمل کنند، مجبور به کاهش نیرو شده است. تحلیلگران می گویند که هر دو کشور خواهان شرایطی هستند که منافع آنها را بهتر تامین کند. تصمیم برای خروج از نیجر نهایی است، اما مقامات آمریکایی گفته اند که امیدوارند پس از انتخابات 6 مه در چاد، مذاکرات در مورد همکاری امنیتی از سر گرفته شود.

خروج مستشاران نظامی آمریکایی در هر دو کشور در حالی صورت می‌گیرد که نیجر، و همچنین مالی و بورکینافاسو، چندین دهه همکاری با ایالات متحده را کنار گذاشته و با روسیه همکاری می‌کنند – یا حداقل روابط نزدیک‌تر با مسکو در زمینه امنیتی را بررسی می‌کنند.

کرملین برای رسیدن به اهداف خود از اقناع و گاه اجبار استفاده می کند. سال گذشته، ایالات متحده به رئیس جمهور چاد هشدار داد که مزدوران روسی قصد دارند او و سه دستیار ارشد خود را بکشند و مسکو از شورشیان چاد که در جمهوری آفریقای مرکزی در جنوب این کشور جمع شده اند، حمایت می کند. در همان زمان، کرملین از هواداران چاد در میان نخبگان حاکم، از جمله وزرای کابینه و برادر ناتنی رئیس جمهور استقبال کرد.

خروج قریب الوقوع مستشاران نظامی ایالات متحده از چاد، یک کشور بیابانی گسترده در چهارراه این قاره، باعث شد. نامه ای از دولت چاد در این ماه که ایالات متحده تهدیدی برای پایان دادن به توافقنامه امنیتی کلیدی با واشنگتن بود.

این نامه به وابسته دفاعی ایالات متحده ارسال شد و به نیروهای آمریکایی دستور خروج از چاد داده نشد، اما در آن یک گروه ویژه عملیات ویژه که خارج از یک پایگاه نظامی چاد در پایتخت فعالیت می کند و به عنوان یک مرکز مهم برای هماهنگی نظامی ایالات متحده عمل می کند، مشخص شده است. ماموریت های آموزشی و مشاوره ای در منطقه.

حدود 75 کلاه سبز از گروه 20 نیروی ویژه، یکی از واحدهای گارد ملی آلاباما، در گروه ضربت خدمت می کنند. مقامات گفتند که چندین پرسنل نظامی دیگر ایالات متحده در سفارت یا در سمت های مختلف مشاوره ای کار می کنند و تصمیم عقب نشینی بر آنها تأثیری نمی گذارد.

این نامه دیپلمات ها و افسران نظامی آمریکایی را خیره و سردرگم کرد. از طرف ادریس امین، رئیس ستاد هوایی چاد ارسال شد. تایپ شده به زبان فرانسوی، یکی از زبان های رسمی چاد؛ دو مقام آمریکایی گفتند و روی سربرگ رسمی ژنرال امین نوشته شده است. آنها گفتند که این از طریق مجاری رسمی دیپلماتیک ارسال نشده است، که روش معمول رسیدگی به چنین موضوعاتی است.

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده گفتند که این نامه که قبلاً توسط CNN گزارش شده بود، ممکن است یک تاکتیک مذاکره از سوی برخی از ارتش و دولت برای تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای رسیدن به توافق بهتر پیش از انتخابات در ماه مه باشد.

مقامات آمریکایی گفتند که برخلاف خروج نیروهای آمریکایی از نیجر، خروج از چاد تنها می‌تواند موقتی باشد در حالی که دیپلمات‌ها تعیین می‌کنند که آیا می‌توان به توافق جدیدی به اصطلاح وضعیت نیروها دست یافت و در این صورت، آیا نیروهای آمریکایی به کشور بازخواهند گشت یا خیر. مشاوران چاد به گفته دو مقام آمریکایی، جدا از تحولات دیپلماتیک لحظه آخری، نیروهای آمریکایی قرار است این آخر هفته آغاز و تا اول ماه مه خروج خود را به آلمان تکمیل کنند.

در حالی که فرانسه، یک قدرت استعماری سابق در منطقه، حضور نظامی بسیار بیشتری در چاد دارد، ایالات متحده نیز به این کشور به عنوان یک شریک امنیتی قابل اعتماد متکی است.

گارد ریاست جمهوری چاد یکی از بهترین نیروهای آموزش دیده و مجهز در کمربند نیمه خشک آفریقا به نام ساحل است. مانورهای نظامی که توسط ایالات متحده آمریکا انجام شد در این کشور برگزار شد. مقامات فرماندهی پنتاگون در آفریقا می گویند چاد یک شریک کلیدی در تلاش چند کشوری در حوزه دریاچه چاد برای مبارزه با بوکوحرام است.

ژنرال مایکل ای. لنگلی، رئیس فرماندهی، گفت: “فرماندهی آفریقای ایالات متحده همچنان متعهد به ایجاد مشارکت های قوی با چاد و سایر کشورهای آفریقایی در ساحل برای رسیدگی به چالش های امنیتی متقابل و ترویج آینده ای صلح آمیز و مرفه در منطقه است.” بیانیه فرماندهی در جریان بازدید از چاد در ماه ژانویه.

در این بیانیه آمده است که ژنرال لنگلی در جریان این سفر با ژنرال اباکار عبدالکریم داوود، رئیس ستاد ارتش چاد و دیگر رهبران دیدار کرد. گفتگوها بر روی مسائل امنیتی منطقه ای و تلاش های چاد برای مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز در ساحل متمرکز شد.

محمد به آدم گزارش از N’Djamena، چاد.



دیدگاهتان را بنویسید