این وکیل دادگستری گفت: در ایران یک خواننده مشهور رپ به اعدام محکوم شد


وکیل وی گفت: یک خواننده رپ مخالف پس از انتشار موسیقی در حمایت از تظاهرات ضد دولتی که در سال 2022 کشور را تکان داد، در پرونده ای که محکومیت جهانی را برانگیخته است، به اعدام محکوم شده است.

توماج صالحی، خواننده رپ، 33 ساله، یکی از برجسته ترین صداها در میان افرادی بود که به دلیل اعتراضات سراسری علیه روحانیون ایران پس از کشته شدن مهسا امینی 22 ساله توسط پلیس دستگیر شدند. گروه‌های حقوق بشر خواستار آزادی آقای صالحی شدند و گفتند که او در زندان شکنجه شده است و هشدار داده‌اند که در خطر شلیک گلوله قرار دارد.

امیر رئیسیان، وکیل آقای صالحی در مقاله ای که روز چهارشنبه منتشر شد به روزنامه اصلاح طلب ایران شرق گفت که دادگاهی در شهر مرکزی اصفهان آقای صالحی را به اعدام محکوم کرده است و موکلش قصد دارد درخواست تجدید نظر کند.

دفتر فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران این حکم را محکوم کرد و آن را نمونه دیگری از “سوءاستفاده وحشیانه رژیم از شهروندان خود، تحقیر حقوق بشر و ترس از تغییرات دموکراتیکی که مردم ایران به دنبال آن هستند” خواند.

آقای صالحی ابتدا در اکتبر 2022 به دلیل انتشار موسیقی انتقادی از دولت و حمایت از تظاهراتی که با مرگ خانم امینی در بازداشت پلیس اخلاق ایران آغاز شد، دستگیر شد. وی همچنین با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود از فالوورهایش خواست تا اعتراض کنند.

مقامات ایرانی در نوامبر همان سال او را به «اشاعه افساد فی الارض» متهم کردند، جرمی که مجازات آن اعدام است. کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که دادگاه بدون حضور وکیل آقای صالحی پشت درهای بسته برگزار شد و با استناد به گزارش‌هایی مبنی بر شکستگی بینی و شکستگی چندین انگشت، نسبت به گزارش‌های مربوط به شکنجه این هنرمند ابراز نگرانی کردند.

در آوریل 2023، گروه های حقوق بشر بار دیگر گفتند که آقای صالحی، که به طور مداوم از دسترسی به وکالت قانونی محروم شده بود، در زندان تحت شکنجه قرار گرفت و به مراقبت های پزشکی فوری نیاز داشت.

آقای صالحی سه ماه بعد از سوی دادگاهی در اصفهان پس از یک محاکمه غیرعلنی به بیش از شش سال زندان محکوم شد. بر اساس سند وزارت امور خارجه، او همچنین به مدت دو سال از فعالیت موسیقی یا خوانندگی محروم شد. به گفته کارشناسان سازمان ملل، دیوان عالی ایران مشکلاتی را در این حکم پیدا کرد و آقای صالحی در نوامبر 2023 از زندان آزاد شد، اما به گفته کارشناسان سازمان ملل، کمتر از دو هفته بعد دوباره دستگیر شد و در نهایت به «تبلیغ علیه دولت» متهم شد.

وکیل آقای صالحی شرق گفت که اقدام دادگاه اصفهان برای نادیده گرفتن مؤثر دیوان عالی کشور و صدور حکم اعدام “بی سابقه” بود.

مرکز حقوق بشر در ایران، یک گروه مستقل حقوق بشر مستقر در نیویورک، اعلام کرد که حکم اعدام “پایین ترین سطح در سرکوب مخالفان توسط ایران” است.

در این بیانیه آمده است: «حبس توماج مربوط به حمایت صریح او از ظلم دولتی است. ضروری است که حامیان آزادی بیان و مخالفان برای آزادی فوری او متحد شوند.

وزارت امور خارجه که آقای صالحی را یک «زندانی سیاسی» توصیف کرده است، گزارش های مربوط به صدور حکم اعدام را «هشدارکننده» خوانده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «ما در مورد فردی صحبت می کنیم که قبلاً در بازداشت با شکنجه و سایر بدرفتاری ها مواجه شده است.

آقای صالحی مدت ها قبل از زندان در ایران شناخته شده بود و به فارسی در مورد بی عدالتی و نابرابری رپ می کرد. او در اشعاری که به شدت در میان جوانان ایران طنین انداز شد، در مورد فقر، کار کودکان و مجازات اعدام نوشت و در عین حال روحانیون کشور را به فساد، سوء مدیریت دولتی و سرکوب دعوت کرد.

او یک بار در یک ویدیوی اینستاگرامی گفت: “طبقات بالا به اندازه کافی صدا دارند.” “به نظر من رپ صدای گلو خفه است.”

در سال 2021، او اولین موفقیت بزرگ خود را با آهنگ “Rathole” به دست آورد، جایی که در مورد معذرت خواهان رژیم در ایران و خارج از کشور رپ کرد. شعر این آهنگ باعث ناراحتی رهبری ایران شد: آقای صالحی در سپتامبر ۲۰۲۱ بازداشت شد. پس از آن که طرفداران و گروه های حقوق بشر برای آزادی او کمپین کردند، او به قید وثیقه آزاد شد.

این قسمت مانع خلاقیت صالحا نشد: «قلمی که ننویسد می شکند».. ببینید این مردم چه رنجی کشیده اند.» آن ماه در شبکه های اجتماعی نوشت.

هنگامی که اعتراضات ضد دولتی در ایران در سپتامبر 2022 شروع شد، آقای صالحی از خود با معترضان فیلم گرفت و دوباره از اشعار خود برای هدف قرار دادن رهبران معنوی کشور استفاده کرد.

او در «میدان نبرد» که در بحبوحه تظاهرات منتشر شد، خرخر کرد: «ما صدای خشم مردمی هستیم که صدایشان خاموش شده است».

در ادامه متن این موزیک ویدیو که با تصاویری از اعتراض آمیخته شده است، می گوید: «ما مثل ارواح به خیابان ها می آییم و به کابوسی برای دولت تبدیل می شویم». ما نور را بعد از این جهنم می بینیم. نه سرکوب، نه قانون و نه تیراندازی نمی تواند ما را متوقف کند.»

در پایان، نیروهای امنیتی ایران صدها معترض را کشتند و ده ها هزار نفر را در سرکوب گسترده دستگیر کردند. از آن زمان، مقامات ایرانی به دنبال محاکمه های خلاصه شده به اتهامات مربوط به اعتراضات، یکسری اعدام ها را انجام داده اند.

آقای صالحی در شرح ویدئویی که در ۲۸ اکتبر در اینستاگرام منتشر شد – دو روز قبل از اولین بازداشتش در سال ۲۰۲۲ – گفت: «این یک انقلاب است».

او نوشت: «هر قدمی که برمی داریم برای رسیدن به هدفمان ضروری است. “به ما بپیوند!”



دیدگاهتان را بنویسید