این شرکت چینی سازنده هواپیماهای بدون سرنشین مورد علاقه آمریکا است – به جز در واشنگتن


هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز غارها و شکاف‌هایی که در مسیرهای کوهستانی در شمال یوتا قرار داشتند، چرخیدند و ویدیوی بی‌درنگ را به یک گروه جست‌وجو بر روی زمین در جستجوی کوهنورد گمشده منتقل کردند. 19 دقیقه بعد، مختصات او را در اختیار داشتند و عملیات نجات – مته – را به اتمام رساندند.

کایل نوردفورس، یک داوطلب جستجو و نجات گفت: «در آن محیط بسیار سریع است. او یکی از پهپادهای شرکت چینی DJI را هدایت می کرد که بر فروش به مجریان قانون و همچنین بازار سرگرمی ها در ایالات متحده تسلط دارد.

اما در حالی که پهپادهای DJI ابزار انتخابی برای امدادگران اضطراری در سراسر کشور هستند، به طور گسترده در واشنگتن به عنوان یک تهدید امنیت ملی تلقی می شوند.

DJI در لیست وزارت دفاع از شرکت های نظامی چینی است که ارتش ایالات متحده از خرید محصولات آنها در آینده منع خواهد شد. به عنوان بخشی از بودجه دفاعی که کنگره در سال جاری تصویب کرد، سایر آژانس ها و برنامه های فدرال احتمالاً از خرید پهپادهای DJI نیز منع می شوند.

DJI توسط وزارت دارایی و بازرگانی به دلیل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای جاسوسی از مسلمانان اویغور که در اردوگاه های مقامات چینی در استان سین کیانگ نگهداری می شوند، جریمه شده است. محققان دریافتند که پکن به طور بالقوه می‌تواند از آسیب‌پذیری‌های اپلیکیشن کنترل پهپاد برای دسترسی به مقادیر زیادی از اطلاعات شخصی سوء استفاده کند، اگرچه یک مقام آمریکایی گفت در حال حاضر هیچ آسیب‌پذیری شناخته‌شده‌ای وجود ندارد که اصلاح نشده باشد.

اکنون کنگره در حال بررسی قوانینی است که می‌تواند بسیاری از تجارت تجاری DJI در ایالات متحده را با فهرست کردن آن در فهرست کمیسیون ارتباطات فدرال و ممانعت از فعالیت آن در زیرساخت‌های ارتباطی کشور از بین ببرد.

این لایحه، که از حمایت دو حزبی برخوردار است، توسط کمپین لابی فعال DJI برآورده شده است. این شرکت امیدوار است که آمریکایی‌هایی مانند آقای Nordfors که از محصولات آن استفاده می‌کنند، به قانون‌گذاران متقاعد شوند که ایالات متحده از ادامه پرواز پهپادهای DJI هیچ ترسی ندارد – و سود زیادی دارد.

اما کمپین اینفلوئنسر با مخاطبان بدبین مواجه است.

الیز استفانیک، نماینده R-New York و یکی از حامیان اصلی این لایحه، در بیانیه ای ایمیلی در این ماه گفت: “DJI یک خطر غیرقابل قبول امنیت ملی است و زمان آن فرا رسیده است که پهپادهای ساخته شده توسط چین کمونیست را از آمریکا حذف کنیم.”

خانم استفانیک بدون ذکر جزئیات گفت که سازمان‌های دولتی فاش کرده‌اند که پهپادهای DJI داده‌های مربوط به «زیرساخت‌های حیاتی» در ایالات متحده را به حزب کمونیست چین منتقل می‌کنند. “هر گونه تلاش برای ادعای خلاف آن نتیجه مستقیم تلاش های لابی DJI است.”

لایحه ای که عملاً پهپادهای DJI را متوقف می کند، معروف به قانون ضد CCP هواپیماهای بدون سرنشین، ماه گذشته به اتفاق آرا توسط کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان تصویب شد. یک لابی‌گر و کارشناس چینی به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی‌شده «هفته چین» که طی آن مجموعه‌ای از اقدامات انجام می‌شود، گفت که این قانون می‌تواند در یکی دو ماه آینده برای رای‌گیری در مجلس نمایندگان به تصویب برسد. محدود کردن عملیات تجاری کشور در ایالات متحده است.

این لایحه احتمالاً در سنا نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت که در سال های اخیر محدودیت های مختلفی را برای هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین اعمال کرده است.

در میانه مبارزات انتخاباتی 2024، هر دو طرف می خواهند نشان دهند که در برابر چین سختگیر هستند. سنا روز سه‌شنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن ByteDance، مالک چینی شبکه اجتماعی محبوب TikTok، مجبور می‌شود این اپلیکیشن را ظرف یک سال بفروشد یا فعالیت خود را در ایالات متحده متوقف کند. رئیس جمهور بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد.

مانند TikTok، پهپادهای DJI در ایالات متحده بسیار محبوب هستند. دیوید بنوویتز، کارمند سابق DJI که برای سازنده هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده BRINC کار می کند، تخمین زد که پهپادهای DJI 58 درصد از بازار تجاری را در سال 2022 به خود اختصاص خواهند داد. هیچ داده دقیق و جدیدی در مورد محبوبیت DJI در بین سازمان های مجری قانون وجود ندارد، اما مطالعه سال 2020 کالج بارد، بر اساس سوابق FAA، سهم این شرکت را 90 درصد تعیین کرد.

تلاش‌های لابی DJI به پشتیبانی کاربرانی متکی است که می‌ترسند ممنوعیت پهپادهای این شرکت مختل‌کننده و گران باشد، به‌ویژه که تامین‌کنندگان آمریکایی ثابت نکرده‌اند که می‌توانند در قیمت و کیفیت رقابت کنند.

جان مولنار، رئیس میشیگان و رئیس کمیته رقابت آمریکا و چین مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «علاوه بر خطر امنیت ملی که این پهپادها ایجاد می‌کنند، ما به یک صنعت قوی و رقابتی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی نیاز داریم».

طبق گزارش Open Secrets که پول را در سیاست ردیابی می کند، DJI سال گذشته 1.6 میلیون دلار برای لابی کردن هزینه کرده است. بر اساس افشای لابی های سنا، این شرکت در سال جاری حداقل 310000 دلار هزینه کرده است. برخی از این دلارها به تشکیل جلساتی با قانونگذاران برای امدادگران اضطراری با استفاده از پهپادهای DJI کمک کرد.

به گفته ویک ماس و کریس فینک، دو کاربر هواپیماهای بدون سرنشین که این سایت را اداره می کنند، این شرکت همچنین بودجه وب سایتی به نام اتحاد دفاع از هواپیماهای بدون سرنشین را تامین کرده است. هدف آن تا حدی افزایش آگاهی از قانون ضد هواپیماهای بدون سرنشین ح‌ک‌چ است و شامل الگویی برای تماس مستقیم با قانون‌گذاران است.

رجینا لین، سخنگوی DJI گفت: “محصولات ما برای پیشبرد منافع مشترک و منافع جامعه طراحی و در نظر گرفته شده است.” او دست داشتن هواپیماهای بدون سرنشین در نقض حقوق بشر را رد کرد و گفت که آنها برای نظارت نیستند.

DJI اخیراً نمایشگاهی را در یکی از بخش های اصلی خیابان پنجم در منهتن افتتاح کرده است تا پهپادهای خود را به نمایش بگذارد که قیمت آنها از 279 دلار تا حداقل 9000 دلار است و برای اهداف مختلف از جمله عکاسی آماتور و حرفه ای، فیلمبرداری و معماری استفاده می شود.

پائولو دالاپوزا، معمار ایتالیایی که اخیراً از این مغازه بازدید کرده است، می گوید: من و برخی از دوستانم از آنها برای اندازه گیری زمین و تعیین ابعاد ساختمان ها استفاده می کنیم.

در میان شایعاتی مبنی بر اینکه شاهین‌های چین در کنگره ممکن است لابی‌هایی را که نماینده شرکت‌های چینی با روابط نظامی و سایر مشتریانشان هستند در لیست سیاه قرار دهند، حداقل دو شرکت نماینده DJI – Vogel Group و Avoq – در ماه فوریه روابط خود را با DJI قطع کرده‌اند. DJI به سرعت نمایندگان جدیدی را استخدام کرد، پرونده‌های مجلس سنا، از جمله امور دولت لیبرتی، که توسط دستیار ارشد سابق سناتور رند پل، جمهوری‌خواه کنتاکی، که با تلاش‌ها برای مهار TikTok دشمنی داشته است، اداره می‌شود.

وکلای DJI به پنتاگون به خاطر ثبت آن در ثبت شرکت های نظامی چین شکایت کردند. DJI تلاش کرده است، تا کنون ناموفق، خود را حذف کند. وکلای دادگستری، از جمله، خاطرنشان کردند که مالکیت DJI بر شرکت های دولتی در چین – از جمله چندین بانک، یک شرکت بیمه دولتی و دو صندوق شهرداری – کمتر از 6 درصد از سهام این شرکت را تشکیل می دهد.

لورتا لینچ، دادستان کل سابق در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، که اکنون شریک پل است، گفت: مالکیت DJI عمدتاً در دست بنیانگذاران و مدیران اجرایی آن متمرکز است که هیچ یک از آنها مقامات دولتی یا نمایندگان دولت یا نهادهای دولتی نیستند. ، وایس، ریفکیند، وارتون و گاریسون در نامه ای به وزارت دفاع در ماه ژوئیه نوشتند.

با این حال، پنتاگون مخالف است.

جف یورگنسن، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: از آنجایی که چین تلاش می‌کند تا خطوط بین بخش‌های غیرنظامی و نظامی را محو کند، «شناخت مشتری خود» بسیار مهم است.

وی با اشاره به جمهوری خلق چین افزود: شرکت های آمریکایی باید نسبت به مشارکت در برنامه های نظامی جمهوری خلق چین هوشیار باشند.

به گفته سخنگوی این شرکت که برای بحث در مورد جزئیات محرمانه به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، بحث های استراتژی در میان لابی های DJI در هفته های اخیر حالت وحشتناکی به خود گرفته است. کاربرانی مانند آقای فینک – توزیع کننده سابق 911 که یک فروشگاه هواپیماهای بدون سرنشین را در فایت ویل، آرکانزاس اداره می کند که انواع مدل ها و مدل ها را می فروشد، از جمله برخی از DJI – سعی کردند مداخله کنند.

آقای فینک گفت که او کمتر بر روی جایی که پهپاد ساخته شده است تمرکز کرده است تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان محصولات با کیفیت را انتخاب می کنند. او گفت: «من فکر می‌کنم ما به پیشنهادهای رقابتی‌تری نیاز داریم که سیستمی منسجم، قابل اعتماد، ایمن و با کاربری آسان را ارائه دهد.

مایکل لایتیزر ناوگان بزرگی از پهپادها را مدیریت می کند، از جمله بسیاری از پهپادهای ساخته شده توسط DJI، برای دانشگاه جورج میسون در فیرفکس، ویرجینیا. او به طور مجازی با نمایندگان ایالت، از جمله کارکنان سناتور تیم کین، یک دموکرات، برای مخالفت با محدودیت‌های پیشنهادی در استفاده از پهپاد DJI ملاقات کرده است. اما با اشاره به واقعیت سیاسی، آقای لایتیزر گفت که اخیراً یک پهپاد عمودی با بال ثابت را نیز از Event 38 Unmanned Systems، یک سازنده مستقر در ریچفیلد، اوهایو خریداری کرده است.

آقای لایتیزر گفت: پهپاد Event 38 کمی بیشتر از نسخه DJI قیمت دارد، اما من نمی‌خواهم یک محصول چینی بخرم که بتوان آن را در عرض یک ماه بردارد.

جولیان ای. بارنز گزارشی از واشنگتن ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید