ماکرون که در داخل با راست افراطی مبارزه می کند، برای اتحادیه اروپا قوی تر تلاش می کند


امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که با چالشی از سمت راست افراطی روبرو بود و شاید در دوران ریاست جمهوری خود بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیرتر بود، روز پنجشنبه با یک سخنرانی گسترده در مورد نیاز به اروپای قاطع تر، موضوعی که او از زمان تهاجم روسیه به شدت مطرح کرده بود، به دنبال حرکت تازه ای بود. اوکراین در سال 2022

این سخنرانی تقریباً دو ساعته منعکس کننده اعتقاد آقای ماکرون بود که تنها یک اتحادیه اروپایی تقویت شده و «مستقل» – او می گوید «قدرت اروپا – می تواند قاره را از بی ربطی استراتژیک در دنیای بی ثبات تحت سلطه ایالات متحده نجات دهد. دولت ها و چین و جنگ های مخالف در اروپا و خاورمیانه.

ماکرون در جمع وزرای دولت، سفرای اروپایی و دیگر مقامات بلندپایه گفت: ما باید از این واقعیت آگاه باشیم که اروپای ما فانی است. “می تواند بمیرد. می تواند بمیرد و اینکه بمیرد کاملاً به انتخاب های ما بستگی دارد.”

این سخنرانی در سوربن در پاریس به دنبال سخنرانی آقای مکرون در سپتامبر 2017 در آنجا انجام شد. ماکرون سپس در مورد آینده اروپا و اتحادیه اروپا صحبت کرد زیرا رئیس جمهور جوان، تازه انتخاب شده و مخل هنوز در ماه عسل سیاسی خود است. او امروز با نداشتن اکثریت مطلق در مجلس و با کاهش شدید محبوبیتش پس از هفت سال ریاست جمهوری، دچار تفرقه شده است و در دو سال گذشته برای کسب دور دوم تلاش کرده است.

کمتر از دو ماه قبل از انتخابات پارلمان اروپا در 9 ژوئن، تصمیم آقای ماکرون برای صحبت به عنوان تلاشی برای تقویت حزب میانه‌روی احیا تلقی شد که در آخرین نظرسنجی‌ها پس از حزب راست افراطی ملی در رتبه دوم قرار دارد. حزب به رهبری جردن باردلا.

آقای مکرون جهانی را در یک “نقطه اوج” توصیف کرد که در آن اروپا که دیگر نمی تواند برای امنیت خود به آمریکا، برای انرژی روسیه و چین برای تولید صنعتی خود وابسته باشد، باید از نظر استراتژیک خودمختارتر، از نظر فناوری نوآورانه تر و از نظر نظامی انعطاف پذیرتر شود.

او گفت: «ما خیلی کند هستیم و به اندازه کافی جاه‌طلب نیستیم» و پیشنهاد کرد که اروپا تنها از طریق «قدرت، رفاه و انسان‌گرایی» می‌تواند یک مدل متمایز برای جهان ایجاد کند. او بدون ارائه هرگونه پیشنهاد جدید رادیکال گفت: «او هرگز نباید دست نشاندۀ ایالات متحده باشد».

از زمان اولین سخنرانی تا حدودی پیشگویانه آقای ماکرون، پیشرفت قابل توجهی در جهت یکپارچگی بیشتر اروپایی حاصل شده است. همه‌گیری کووید باعث شده آلمان تابوی دیرینه را بشکند و از صدور بدهی مشترک اروپا حمایت کند، در حالی که جنگ در اوکراین باعث افزایش هزینه‌های دفاعی اروپا شده است، که آقای مکرون مدت‌ها خواستار کاهش اتکا به قدرت نظامی ایالات متحده شده است. .

اما، آقای مکرون که همیشه نسبت به آنچه که فکر تنبلی می‌داند بی‌صبر است، مانند زمانی که ناتو را در سال 2019 به دلیل عدم انطباق با جهان تغییریافته از «مرگ مغزی» توصیف کرد، برخی از شرکای اروپایی خود را نیز با جسارت‌هایشان عصبانی کرده است. بیانیه. . همه در اروپا متقاعد نشده اند که نقش آقای مکرون هدایت بلوک 27 عضوی به آینده ای متفاوت است.

روابط ناآرام بین آقای مکرون و اولاف شولز، صدراعظم آلمان اخیراً با اختلاف نظر در مورد جنگ در اوکراین و نحوه اداره ایالات متحده مختل شده است. آقای شولز از پیشنهاد اخیر ماکرون مبنی بر اینکه نمی توان اعزام نیروهای غربی به اوکراین را رد کرد، خشمگین شد، بیانیه ای که رئیس جمهور روز پنجشنبه گفت که او “کاملاً از آن حمایت می کند”.

آقای مکرون گفت: شرط اساسی امنیت ما این است که روسیه در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین پیروز نشود.

آقای مکرون مجدداً حمایت خود را از یک نیروی «استقرار سریع» اروپایی متشکل از حدود 5000 سرباز، که توسط اتحادیه اروپا در سال 2022 به عنوان راهی برای پاسخ به بحران‌های خارجی برنامه‌ریزی شده بود، تکرار کرد. انتظار می رود در سال 2025 به طور کامل به بهره برداری برسد. وی همچنین از ایجاد “آکادمی نظامی اروپا” برای بهبود هماهنگی بین ارتش های اروپایی حمایت کرد. به گفته وی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید خرید تجهیزات نظامی اروپایی را بر تجهیزات خارجی ترجیح دهند.

اینها مضامین آشنا برای رئیس جمهوری است که برای غلبه بر تصویری از انزوا تلاش کرده است. روشن نبود که دیدگاه والای او در زمان سختی اقتصادی برای بسیاری از مردم فرانسه بتواند محبوبیت آقای باردلا، پسر ولگرد 28 ساله راست افراطی را تضعیف کند.

یک سد دیرینه در برابر به قدرت رسیدن راست افراطی که بر اساس این باور گسترده ساخته شده بود که جبهه ملی (اکنون اتحادیه ملی) خطری برای جمهوری است، از بین رفت زیرا این حزب به بزرگترین نیروی اپوزیسیون در پارلمان تبدیل شد.

آقای باردلا در یک سخنرانی تلویزیونی روز پنجشنبه و پیش از سخنرانی مکرون گفت: رقیب ما در این انتخابات اروپا، امانوئل ماکرون است و من به فرانسوی‌ها می‌گویم که در 9 ژوئن باید به محدودیت‌های رئیس جمهور جمهوری برسیم. مضامین آقای باردلا – شعارهای ضد مهاجرتی، نیاز به امنیت بیشتر و مبارزه با تورم – در فرانسه مضطرب طنین انداز شده است.

آقای باردلا از دستیاران مارین لوپن، کاندیدای قدیمی راست افراطی ریاست جمهوری است. محبوبیت او این شانس را افزایش داده است که او در سال 2027 جانشین آقای مکرون با دوره محدود شده باشد یا حتی خود نامزد ریاست جمهوری شود.

آقای مکرون که ظاهراً راست افراطی را هدف قرار داده است، گفت که “لیبرال دموکراسی امری مسلم نیست” و حاکمیت قانون، مطبوعات مستقل، دانشگاه های آزاد، حقوق اقلیت ها و تفکیک قوا در بسیاری از کشورهای اروپایی “انکار” شده است. با اشاره به لهستان به عنوان نمونه یکی از اعضای اتحادیه اروپا که پس از انتخابات اخیر که در آن میانه روها بر حزب ملی گرای حاکم پیروز شدند، از لیبرالیسم روی گردان شده است.

آقای مکرون همچنین گفت که امیدوار است حق سقط جنین در منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا گنجانده شود. ماه گذشته، فرانسه اولین کشور در جهان شد که در قانون اساسی خود از دسترسی به سقط جنین محافظت می کند.

دستیاران ماکرون اصرار داشتند که سوربن نقطه توقف مبارزات انتخاباتی نیست و استدلال می‌کردند که ماکرون می‌خواهد بر برنامه استراتژیک اصلی اتحادیه اروپا برای پنج سال آینده تأثیر بگذارد که انتظار می‌رود رهبران اتحادیه اروپا پس از انتخابات ژوئن در مورد آن تصمیم بگیرند.

آنها که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، مطابق با رویه دولت فرانسه، گفتند بحران هایی که از اولین سخنرانی او در سال 2017 جهان را فراگرفته است، نشان داده است که آقای مکرون در اصرار خود بر این که اروپا باید ارباب سرنوشت خودش باشد، درست گفته است. رهایی از وابستگی تکنولوژیکی و صنعتی به ویژه به چین و ایالات متحده.

نگرانی گسترده ای در اروپا وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر می تواند منجر به پیروزی رئیس جمهور سابق دونالد جی شود. ترامپ که دستور کار «اول آمریکا» و بدبینی او نسبت به ناتو نگرانی‌ها را در مورد وابستگی نظامی و استراتژیک اروپا به ایالات متحده افزایش داده است. برای آقای مکرون، این وقایع نوعی اثبات هشدارهای هفت ساله او بود.

دیدگاهتان را بنویسید