توضیح نبرد اوکراین و روسیه برای شهر چاسائو یار


طی 26 ماه گذشته، نیروهای روسیه ده‌ها شهرک و شهر را در اوکراین ویران کرده‌اند، هزاران غیرنظامی را کشته، میلیون‌ها نفر را از خانه‌هایشان رانده و ردپایی از ویرانی را به جا گذاشته‌اند.

Severodanetsk. باخموت. آودیوکا. شهرها و شهرهایی که جهان کمتر شناخته شده بود، به میدان های نبرد در زمین سوخته تبدیل شدند که در آن دو ارتش ماه ها قبل از اینکه روس ها در نهایت پیروز شوند، به خون ریخته شدند.

اکنون نیروهای روسی به چاسائو یار، یک شهر قلعه بر فراز کوهی در شرق اوکراین، چشم دوخته اند. این کارزار بخشی از تلاش شدید روسیه برای دستیابی به آنچه می تواند مهم ترین پیشرفت عملیاتی از تابستان اول جنگ در سال 2022 باشد، است.

یار موقت تنها حدود پنج مایل مربع را پوشش می‌دهد، اما اگر روس‌ها بتوانند آن را تصرف کنند، ارتفاعات فرماندهی را کنترل خواهند کرد که به آنها اجازه می‌دهد مستقیماً تجمع اصلی شهرهایی را که هنوز تحت کنترل کیف در منطقه دونتسک هستند، هدف قرار دهند. از جمله مقر فرماندهی شرق اوکراین در کراماتورسک.

همچنین نیروهای روسی را در حدود 10 مایلی از کنستانتینوکا، نقطه اصلی تدارکات نیروهای اوکراینی در بیشتر جبهه شرقی قرار می دهد.

سیارهی هرابسکی، تحلیلگر نظامی، سرهنگ سابق ارتش اوکراین معتقد است که «چاسیو یار» «کلیدی» است که «دروازه را برای نبردهای جامع و طولانی مدت باز خواهد کرد».

در حالی که اوکراین امیدوار است که از سرگیری کمک های نظامی از سوی ایالات متحده به این کشور اجازه دهد تا تثبیت خطوط دفاعی فرسوده خود را آغاز کند، سربازان این کشور تقریباً از همه چیز از گلوله های توپخانه و گلوله های تانک گرفته تا دفاع ضد هوایی و خودروهای زرهی کمبود دارند.

ممکن است هفته ها طول بکشد تا جریان های مواد قابل توجهی پویایی در جبهه را تغییر دهد و مقامات اوکراینی هشدار داده اند که کرملین سعی خواهد کرد از این پنجره فرصت برای هدف قرار دادن دفاع اوکراین در هر کجا که می تواند استفاده کند.

به گفته ارتش اوکراین، همین هفته نیروهای روسی از شکاف دفاعی اوکراین در نزدیکی آودیوکا برای پیشروی حدود 2 مایلی تا روستای آچارتین، که در 30 مایلی جنوب چاسو یار است، استفاده کردند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد کرده است که روسیه قصد دارد تا 9 ماه مه، تعطیلی رسمی در روسیه به مناسبت پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی، چاسائو یار را تصرف کند.

از آنجایی که روسیه چاسائو یار را هدف قرار داده است، در اینجا نگاهی می اندازیم به چگونگی نبرد، جایی که درگیری در حال وقوع است و چرا از دست دادن شهر چالش جدیدی برای اوکراین خواهد بود.

در بازدید از چاسائو یار یک سال پیش، زمانی که نبرد برای باخموت به اوج خونین خود در شش مایلی شرق رسید، مشخص شد که شهر زمانی بوکولیسی در مرکز دونباس شرقی تا حد زیادی به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود.

بیشتر حدود 13000 نفر از ساکنان این شهر به دلیل صدای شلیک گلوله در خانه‌های خالی و خیابان‌های پردرخت فرار کردند.

پس از عبور باخموت به روسیه، اوکراین از چاسائو یار برای شلیک به نیروهای روسی از دشت های باز که آن را احاطه کرده بود استفاده کرد. آنها همچنین از شهر به عنوان محل برگزاری حملات با هدف بازپس گیری برخی از روستاهای اطراف باخموت استفاده کردند.

اما از آنجایی که کمک های آمریکا در سال جاری کاهش یافت و سپس تا حد زیادی متوقف شد، روس ها بسیاری از چیزهایی را که در اطراف باخموت از دست داده بودند به دست آوردند و در حملات خونین یکی پس از دیگری شروع به پیشروی در دشت های مین گذاری شده بین باخموت و تایم یار کردند.

هر دو طرف ادعا می کنند روس ها خود را در یک نوار جنگلی در نزدیکی لبه شرقی شهر سنگر کرده اند.

نظر ولوشین، نماینده نیروهای اوکراینی در این منطقه گفت: آنها همچنین در تلاشند تا نیروهای اوکراینی را کنار بزنند و از طریق روستاهای بوگدانوفکا در شمال و ایوانوفسکویه در جنوب پیشروی کنند.

به گفته وی، 20000 تا 25000 سرباز روسی در این حمله شرکت دارند و حملات “شور ساعته” ادامه دارد.

اوکسانا، یک اپراتور هواپیمای بدون سرنشین که در تمپورال یار می جنگد، گفت: “ما با پهپادهای FPV پاسخ می دهیم، اما کافی نیست.” او به هواپیماهای بدون سرنشین اول شخص اشاره می کرد که اوکراین به طور فزاینده ای مجبور است برای کند کردن پیشروی روسیه به آنها تکیه کند زیرا گلوله های توپخانه به طور فزاینده کمیاب می شوند.

نماینده نظامی آقای ولوشین به سوالات کتبی پاسخ داد: “محیط تاکتیکی کاملاً پویا، پیچیده و دائماً در حال تغییر است.” او گفت، اما نیروهای اوکراینی در حال قوی تر شدن هستند، دفاع در حال حفظ است.

به گفته تحلیلگر نظامی آقای هرابسکی، علیرغم حملات بی وقفه، مدافعان اوکراینی مزایای خاصی دارند.

کانال دونباس، که یک منطقه مسکونی کوچک در لبه شرقی شهر را از بقیه چاساوا یار جدا می کند، یک مانع طبیعی اضافه می کند که می تواند پیشروی روسیه را کند کند. و آقای هرابسکی گفت که اوکراینی ها سال ها فرصت داشتند تا در شهر و اطراف آن استحکامات قوی بسازند.

روسیه از تسلط روزافزون خود در هوا استفاده کرد تا تقریباً تمام سازه های ایستاده را به آوار تبدیل کند و این استحکامات را نابود کند.

در ماه‌های اخیر، با کاهش دفاع هوایی اوکراین، خلبانان روسی در پروازهای نزدیک‌تر به جبهه جسورتر شده‌اند و مسکو از برتری خود در هوانوردی تاکتیکی برای تأثیرات ویرانگر استفاده می‌کند.

اطلاعات نظامی بریتانیا گفت این هفته که “بمباران هوایی هماهنگ” چاسو یار “تاکتیکی تکرار شده از کمپین آودی” بود که طی آن هواپیماهای جنگی روسی راه را برای حمله پیاده نظام و سقوط دژ اوکراین در فوریه هموار کردند.

نیروی هوایی اوکراین گفت که هواپیماهای روسی روزانه بیش از 22 بمب مملو از بیش از 1000 پوند مواد منفجره را در چاساوا یار پرتاب می کنند.

آقای ولوشین روز سه شنبه گفت: «تنها در روز گذشته 100 خمپاره و توپخانه در این راستا ثبت شده است که دو برابر روز گذشته است».

سرهنگ مارت وندلا، معاون رئیس ستاد نیروهای دفاعی استونی، این هفته گفت که از دست دادن اوکراینا اودیوکا و حمله روسیه به چاساوا یار “به وضوح به دلیل کمبود مهمات و تمایل طرف روسی به خطر تکرار این حملات است. استفاده از هواپیماهای تاکتیکی »

آقای گرابسکی گفت که پیش بینی چگونگی وقوع نبرد غیرممکن است.

در حالی که اوکراینی‌ها با قدرت آتش روسیه برابری نمی‌کنند و مسکو هنوز آماده است تا سربازان بی‌شماری را وارد نبرد کند، این واقعیت که فرماندهان اوکراینی می‌دانند که تدارکات بیشتری وارد می‌شود می‌تواند به آنها اجازه دهد تا در ذخایر فرو رفته و در برابر حمله مقاومت کنند.

خطرات برای هر دو طرف زیاد است.

شهرهایی که فراتر از شکاف موقت قرار دارند، فقط سنگرهای دفاعی مهمی نیستند. آنها خانه صدها هزار غیرنظامی هستند که بسیاری از آنها در صنایعی کار می کنند که نقش مهمی در تولید داخلی سلاح در اوکراین ایفا می کنند.

در صورت سقوط چاسو یار، برخی از این شهرک ها در تیررس توپخانه روسیه قرار خواهند گرفت. روسیه بارها و بارها نشان داده است که وقتی یک شهرک در محدوده سلاح های اصلی خود قرار می گیرد، چه کاری می تواند انجام دهد – تخریب صنایع محلی، تخریب زیرساخت های حیاتی و غیرقابل سکونت کردن شهرهایی که زمانی صلح آمیز بوده اند.

کنترل چاسوف یار همچنین کنستانتینوفکا، مرکز اصلی تدارکات نیروهای اوکراینی در شرق، تنها چند مایل پایین تر از جاده، را به منطقه حمله برای نیروهای روسی تبدیل می کند.

آقای هرابسکی گفت که راه آهن در کنستانتینوکا یک “ستون تامین و پشتیبانی برای اوکراین” در شرق است. امسال روس ها ایستگاه اصلی را با موشک زدند اما قطارها در حال حرکت هستند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفت که روسیه حملات خود را به مراکز لجستیکی و تأسیسات ذخیره‌سازی اوکراین در تلاش برای کند کردن انتقال کمک‌های نظامی حیاتی غرب به جبهه افزایش خواهد داد.

اما حتی اگر چاسائو یار سقوط کند، تحلیلگران نظامی می گویند که نبردهای بعدی احتمالا طولانی خواهد بود، امور وحشیانه ای که ماه ها طول خواهد کشید.

سرباز اوکسانا گفت: «ما نمی توانیم تسلیم شویم، به خاطر کسانی که جان خود را برای دفاع از سرزمین ما داده اند.»

لیوبوف شالودزکو با این گزارش صحبت کرد.



دیدگاهتان را بنویسید