سیاستمداران اروپایی بدون توجه به فدرال رزرو در حال آماده شدن برای کاهش نرخ بهره هستند


چندین رئیس بانک مرکزی گفتند که اگر فشارهای تورمی به طور کامل فروکش نکرده باشد، هیئت مدیره محتاط بوده و تمایلی به کاهش عجولانه سیاست پولی ندارد. تورم در بخش خدمات در چند ماه گذشته به طور سرسختانه 4 درصد بوده است و خطرات ژئوپلیتیکی مانند درگیری در خاورمیانه می تواند اثرات اقتصادی ناگهانی و بزرگی داشته باشد.

هنوز در میان سیاستمداران اروپایی بحث در مورد میزان و میزان کاهش نرخ بهره وجود دارد. صندوق بین‌المللی پول توصیه کرد که بانک مرکزی اروپا تا سپتامبر 2025 هر سه ماه یک‌بار نرخ‌ها را به صورت سه‌ماهه کاهش دهد که نرخ سپرده را از 4 درصد به 2.5 درصد برساند.

سرمایه‌گذاران همچنین شرط می‌بندند که بانک مرکزی اروپا در سال جاری سه بار نرخ‌ها را کاهش خواهد داد – در نشست‌های ژوئن، سپتامبر و دسامبر، زمانی که بانک مرکزی پیش‌بینی‌های فصلی جدید را برای اقتصاد و تورم منتشر می‌کند.

مارتینس کازاکس، رئیس بانک مرکزی لتونی گفت: «من هیچ اعتراض جدی به آنچه اخیراً بازارها انجام داده اند ندارم. او گفت در حالی که پیش بینی های سه ماهه مهم هستند، می توان در جلسات بدون آن تصمیم گیری کرد.

وی افزود: «آنچه در ایالات متحده از نظر تداوم تورم در حال رخ دادن است، مطمئناً سؤالات بیشتری را ایجاد می کند، اما من فکر می کنم کاهش تورم ادامه دارد». او افزود که اگر «اتفاقی دراماتیک» اتفاق نیفتد، بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

ماریو سنتنو، رئیس بانک مرکزی پرتغال، گفت که میزان تغییر نرخ یک “سوال باز” است.

او گفت: “من حرکت های کوچک را به حرکت های بزرگ و سپس توقف ترجیح می دهم” زیرا این کار پیام روشن تری به سرمایه گذاران می فرستد و در مواجهه با عدم اطمینان اقتصادی محافظه کارتر است. اما هیچ چیزی مانع از این نیست که در ابتدا سریعتر حرکت کنیم و سپس سرعت خود را کاهش دهیم

دیدگاهتان را بنویسید