بازدید Blinken از چین: آنچه شما باید بدانید


این هفته، وزیر امور خارجه آنتونی جی. بلینکن در حالی با مقامات چین دیدار می کند که اختلافات بر سر جنگ، تجارت، فناوری و امنیت تلاش های دو کشور برای ثبات روابط را آزمایش می کند.

ایالات متحده وارد سال انتخاباتی می‌شود که در آن بایدن، رئیس‌جمهور بایدن برای مقابله با دولت مستبد چین و ارائه حمایت‌های جدید برای شرکت‌ها و کارگران آمریکایی در برابر واردات ارزان‌قیمت چین، با فشار شدیدی روبرو خواهد شد.

چین در حال جذب سرمایه گذاری خارجی برای کمک به اقتصاد کند خود است. در عین حال، شی جین پینگ، رهبر این کشور، در حال تقویت امنیت ملی و گسترش ردپای نظامی چین در اطراف تایوان و دریای جنوبی چین است به گونه‌ای که همسایگانش را نگران کرده است.

آقای بایدن و آقای شی مذاکراتی را برای جلوگیری از تشدید اختلافات کشورهایشان به درگیری پس از سقوط روابط به پایین‌ترین سطح در دهه‌های گذشته انجام دادند. اما بسیاری از مشکلات می تواند تقویت رابطه را دشوار کند.

ایالات متحده با ایجاد ائتلاف های امنیتی در آسیا، ادعاهای قاطعانه چین در مورد بخش هایی از دریای چین جنوبی و جزیره خودگردان تایوان را پس می زند.

این تلاش برانگیخت نگرانی بیشتر در پکن از این که ایالات متحده در حال انجام کارزاری برای محاصره چین و مهار ظهور آن است.

آقای بایدن در اوایل ماه جاری با رهبران ژاپن و فیلیپین دیدار کرد. دولت ایالات متحده گفت، آنها در مورد اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی، از جمله “آزار و اذیت مکرر چین برای عملیات مشروع فیلیپین” بحث کردند.

درگیری‌ها بین کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی چین و آمریکا در تنگه تایوان و دریای جنوبی و شرقی چین همچنان ادامه دارد و این نگرانی را ایجاد می‌کند که این سانحه می‌تواند باعث ایجاد بن‌بست بین دو کشور شود. به همین دلیل است که مقامات آمریکایی بر حفظ روابط نزدیک نظامی اصرار دارند. تماس های سطح بالا بین دو ارتش اوایل سال جاری پس از توقف ارتباطات چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت 2022، از سر گرفته شد.

چین می گوید آمریکا و متحدانش به این رویارویی دامن می زنند و نباید در امور منطقه دخالت کنند. او قبلاً از این واقعیت ابراز نگرانی کرده است که ایالات متحده و فیلیپین تمرینات نظامی مشترک سالانه را در این هفته آغاز می کنند. ارتش ایالات متحده همچنین یک سامانه موشکی میان برد را در فیلیپین مستقر کرد که می تواند به اهدافی در چین برای اولین بار در چارچوب تمرینات برسد.

چین برای مقابله با تلاش های واشنگتن تلاش می کند روابط خود را با کشورهای غیر متعهد در منطقه تقویت کند. وانگ یی، دیپلمات ارشد این کشور، هفته گذشته از اندونزی، کامبوج و پاپوآ گینه نو دیدار کرد، تقریباً همزمان با دیدار آقای بلینکن با وزرای خارجه G7، گروهی که پکن آن را رقیب نفوذ جهانی می‌داند.

مقامات آمریکایی می گویند چین نقش مهمی در تامین مواد شیمیایی و پیش سازهای مورد استفاده در ساخت داروی قدرتمند فنتانیل ایفا کرده است.

در نشستی در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر، پرزیدنت بایدن و آقای شی تصمیم گرفتند برای ردیابی و کاهش این جریان ها همکاری کنند. مقامات آمریکایی می گویند چین پیشرفت هایی را در این زمینه آغاز کرده است، اما آنها احتمالاً خواستار اقدامات بیشتر هستند.

در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، کمیته مجلس نمایندگان در مورد چین ادعا کرد که چین به طور فعال عرضه پیش سازهای فنتانیل به ایالات متحده را از جمله از طریق یارانه دادن به صادرکنندگان ترویج می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مقامات چینی سرکوب تامین کنندگان چینی مواد مخدر مصنوعی و پیش سازهای شیمیایی را آغاز کرده اند، اما ایالات متحده می خواهد شاهد پیشرفت باشد.

چین مدتهاست که نقش خود را در بحران فنتانیل ایالات متحده انکار کرده و سرزنش خود را رد کرده و گفته است که در جریان جنگ تریاک قربانی قدرت های غربی بوده است.

ایالات متحده و چین هنوز یکی از گسترده‌ترین روابط تجاری در جهان را دارند، اما در ماه‌های اخیر بحث‌برانگیزتر شده‌اند.

مقامات ایالات متحده از چین خواسته اند تا صادرات خودروهای برقی ارزان قیمت و سایر محصولات انرژی سبز را محدود کند و گفتند که آنها تهدیدی برای مشاغل ایالات متحده هستند. آنها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تعرفه خودروهای ساخت چین و پنل های خورشیدی را برای جلوگیری از واردات بیشتر چین از ایالات متحده افزایش دهند یا خیر.

هفته گذشته، دولت بایدن اعلام کرد که برخی از تعرفه‌ها را بر محصولات فولاد و آلومینیوم چین سه برابر می‌کند و تحقیقاتی را درباره اقدامات ناعادلانه در بخش‌های کشتی‌سازی، دریایی و لجستیک چین آغاز می‌کند.

دولت بایدن همچنین به اعمال محدودیت‌های بیشتر بر فروش تراشه‌های پیشرفته و تجهیزات مورد استفاده برای ساخت آنها به چین ادامه می‌دهد، زیرا این نگرانی وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند به ارتش چین کمک کند.

و در روز سه‌شنبه، سنای ایالات متحده لایحه‌ای را تصویب کرد که می‌تواند مالک چینی TikTok را مجبور کند یا این برنامه را بفروشد یا با ممنوعیت در ایالات متحده مواجه شود. این ممنوعیت احتمالاً در دادگاه مورد اعتراض قرار می گیرد.

پکن با محدودیت‌هایی که به گفته آقای شی تلاشی برای سلب حق قانونی چین برای توسعه است، مخالف است. در پاسخ، او از چین خواست تا توسعه «نیروهای مولد جدید» را تقویت کند، یک شعار دولتی با هدف تقویت اقتصاد کشور از طریق فناوری و نوآوری به امید اینکه بیشتر به خود متکی شود.

مقامات ایالات متحده ابراز نگرانی کرده اند که چین ممکن است تلاش کند بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده تأثیر بگذارد، از جمله با سازماندهی کمپین های رسانه های اجتماعی برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی ایالات متحده.

آژانس امنیت ملی هفته گذشته اعلام کرد که نشانه‌های بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه چین تلاش می‌کند به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده دسترسی پیدا کند تا در صورت بروز درگیری، این سیستم‌ها را تهدید کند. سال گذشته، مایکروسافت اعلام کرد که کد مخربی را کشف کرده است که توسط هکرهای دولت چین در سیستم‌های مخابراتی در گوام و سایر نقاط ایالات متحده جاسازی شده است.

در حالی که پکن دست داشتن در حملات سایبری و مداخله در انتخابات را رد می کند، اسنادی که اخیرا فاش شده نشان می دهد که چین شبکه پیچیده ای از هکرهای تحت حمایت دولتی ایجاد کرده است که بر روی پایگاه های داده در سراسر جهان کار می کنند.

مقامات آمریکایی به صراحت گفته اند که فروش تراشه ها، ماشین آلات، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر مواد مورد استفاده در جنگ اوکراین از سوی چین به روسیه را یکی از بزرگترین موانع در روابط بین پکن و واشنگتن می دانند.

و آنها معتقدند که وادار کردن چین به عقب نشینی از این حمایت می تواند نتیجه جنگ را تعیین کند.

چین با عدم ارائه «حمایت مرگبار» مانند تسلیحات به روسیه و در عین حال حمایت از مسکو، تلاش کرده است خط محتاطانه ای را طی کند. در اوایل آوریل، رئیس جمهور چین شی جین پینگ با وزیر امور خارجه روسیه دیدار و شراکت چین با روسیه را تایید کرد.

اگرچه تنش ها بین چین و ایالات متحده کاهش یافته است، آقای شی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنان نزدیک هستند. هر دو رهبر به دنبال تضعیف سلطه جهانی واشنگتن بودند و “هژمونی ایالات متحده” را برای عقب نگه داشتن جاه طلبی های ملی خود سرزنش می کردند.

مقامات آمریکایی، از جمله آقای بلینکن، به امید اجتناب از یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه، از چین خواسته اند تا از نفوذ خود در ایران برای متقاعد کردنش برای تشدید رویارویی با اسرائیل استفاده کند.

منتقدان همفکر غرب، چین و ایران بیش از 50 سال است که از روابط نزدیک دیپلماتیک برخوردار بوده اند. این رابطه از لحاظ اقتصادی رشد کرده است زیرا چین متعهد شده است که میلیاردها دلار در ایران در ازای نفت و سوخت سرمایه گذاری کند.

در اوایل ماه جاری، پکن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را پس از آنچه بسیاری معتقد بودند حمله اسرائیل بود که منجر به کشته شدن هفت مقام ایرانی شد، «اقدامی برای دفاع از خود» توصیف کرد.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه، چین با جهان اسلام اعلام همبستگی کرده و ایالات متحده را به خاطر چندین دهه بی ثباتی در خاورمیانه متهم می کند. پکن همچنین حماس را به خاطر حملات تروریستی 7 اکتبر به اسرائیل محکوم نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید