آنتونی بلینکن از چین بازدید می کند – نیویورک تایمز


وزیر امور خارجه آنتونی جی. بلینکن چهارشنبه شب در حاشیه یک بازی بسکتبال در شانگهای تشویق کرد و پنجشنبه را به گفتگو با دانشجویان در پردیس NYU شانگهای و ملاقات با صاحبان مشاغل آمریکایی گذراند. همه اینها بر روابط اقتصادی، آموزشی و فرهنگی که ایالات متحده به شدت برای هر دو کشور مفید می‌داند، تأکید کرد.

اما غلبه بر این خوشایندها در سفر این هفته وی به چین، گام‌هایی است که ایالات متحده برای قطع روابط اقتصادی در مناطقی که دولت بایدن می‌گوید این روابط منافع آمریکا را تهدید می‌کند، انجام می‌دهد. و همچنین در کانون توجه مقامات چینی قرار خواهند گرفت.

در حالی که دولت بایدن در تلاش برای تثبیت روابط با چین است، اقدامات اقتصادی متعددی را ترویج می کند که دسترسی چین به اقتصاد و فناوری ایالات متحده را محدود می کند. او در حال افزایش تعرفه بر فولاد چینی، پنل های خورشیدی و سایر محصولات مهم است تا از کارخانه های آمریکایی در برابر واردات ارزان محافظت کند. او در حال بررسی محدودیت‌های بیشتر برای دسترسی چین به نیمه‌هادی‌های پیشرفته است تا تلاش کند پکن را از توسعه هوش مصنوعی پیچیده‌ای که می‌تواند در میدان جنگ استفاده شود، باز دارد.

کنگره همچنین قانونی را در این هفته تصویب کرد که ByteDance، مالک چینی TikTok را مجبور می‌کند تا سهام خود را در این برنامه ظرف 9 تا 12 ماه بفروشد یا به طور کلی ایالات متحده را ترک کند. رئیس جمهور روز چهارشنبه آن را امضا کرد، اگرچه این اقدام احتمالاً در دادگاه مورد اعتراض قرار خواهد گرفت.

دیدار آقای بلینکن، که انتظار می رفت او را روز جمعه برای دیدارهای دولتی در سطح عالی به پکن ببرد، لحن بسیار صمیمانه تری نسبت به سفری که سال گذشته به چین داشت، داشت. این اولین سفر پس از سفر یک بالن جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده بود که خشم مردم آمریکا را برانگیخت.

آقای بلینکن صبح پنجشنبه در دیدار با دبیر حزب کمونیست شانگهای گفت تعامل مستقیم بین ایالات متحده و چین هم ارزشمند و هم ضروری است.

او گفت: «ما در قبال مردم خود – در واقع وظیفه ای در قبال جهان – وظیفه داریم که روابط بین کشورهایمان را مسئولانه مدیریت کنیم.

او بعد از ظهر با دانشجویان در پردیس شانگهای دانشگاه نیویورک گفت که مبادلات آموزشی که دانشجویان در آن شرکت می‌کردند تبدیل به “بالاست” برای یک رابطه دشوار و متخاصم شده بود.

از زمان دیدار پرزیدنت بایدن با شی جین پینگ، رهبر چین در کالیفرنیا در ماه نوامبر، روابط ایالات متحده و چین با ثبات تر به نظر می رسد، چیزی شبیه به فراز و نشیب های چشمگیر اختلافات تجاری در دوران ریاست جمهوری سابق دونالد جی. ترامپ.

اما دولت بایدن همچنان به سمت یک رابطه اقتصادی محدودتر با چین در حال حرکت است، در حالی که آقای شی به صراحت گفته است که منافع تجاری در رتبه دوم پس از نگرانی های امنیت ملی قرار دارد.

این شامل کنترل فناوری نیمه هادی است که هر دو طرف آن را به عنوان یک موضوع مهم تر از همیشه مطرح می کنند. دولت بایدن کنترل های صادراتی بیشتری را به ویژه در کارخانه هایی که به ساخت نیمه هادی های پیشرفته برای غول فناوری چینی هوآوی کمک می کنند، سنجیده است.

امیلی بنسون، کارشناس تجارت در این مرکز گفت: «در تلاشی آشکار برای تضعیف توانایی‌های فناوری چین، به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی پیشرفته، ایالات متحده کنترل صادرات را به خط مقدم دستور کار ایالات متحده و چین منتقل کرده است. برای مطالعات استراتژیک و بین المللی اتاق فکر واشنگتن

در گفتگوی بین آقای بایدن و آقای شی در اوایل ماه جاری، هر دو رهبر کنترل بر فناوری را به عنوان یک موضوع اصلی مطرح کردند.

به گفته کاخ سفید، آقای بایدن تاکید کرد که ایالات متحده به اقدامات لازم برای جلوگیری از استفاده از فناوری پیشرفته آمریکایی برای تضعیف امنیت ملی خود، بدون محدودیت بیش از حد تجارت و سرمایه گذاری، ادامه خواهد داد.

آقای شی گفت که اعمال تحریم‌های جدید علیه چین “ریسک‌ها را کاهش نمی‌دهد” بلکه خطراتی را ایجاد می‌کند. به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، او گفت: اگر ایالات متحده قصد دارد “توسعه فناوری پیشرفته چین را متوقف کند و چین را از حق قانونی آن برای توسعه محروم کند، چین نمی‌نشیند و تماشا می‌کند.”

مقامات آمریکایی می گویند محدودیت های آنها با توجه به دولت استبدادی چین و مدل اقتصادی دولت گرایانه ضروری است. اما این اقدامات خشم رهبران چین را برانگیخته و تنش ها را بر سر اقدامات اقتصادی به بالاترین سطح خود در سال های اخیر رسانده است.

این اقدامات فقط از سوی دولت ایالات متحده نیست: سوزان شیرک، نویسنده کتاب Overreach: How China از Railed Its Peaceful Rise، گفت که چین به یک سیاست صنعتی خودکفاتر روی آورده است و به دنبال جانشینی ایالات متحده است. ایالات به عنوان یک ابرقدرت با فناوری پیشرفته تحت رهبری آقای شی.

شی علنا ​​اعتراف می‌کند که در حالی که می‌خواهد چین کمتر به دیگر کشورها وابسته باشد، می‌خواهد کشورهای دیگر را به چین وابسته نگه دارد. بانو. – گفت شرک.

چین همچنین اجازه داده است که نگرانی‌های امنیتی بیشتر اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار دهد، حتی در شرایطی که آقای شی و دیگر رهبران چینی سعی کرده‌اند به کسب‌وکارهای خارجی اطمینان دهند که سرمایه‌گذاری آنها مورد استقبال قرار گرفته است. قانون جدید امنیت ملی نفوذ پکن بر هنگ کنگ را گسترش داده و وضعیت این شهر را به عنوان یک مرکز مالی تهدید می کند. مقامات اجرایی ایالات متحده از تحقیقات چین در مورد شرکت های خارجی و همچنین قوانین گسترده تر این کشور مبنی بر منع به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات با خارجی ها نگران شده اند.

علیرغم شکایت چین از تلاش های دولت ایالات متحده برای سرکوب TikTok، خود چین چندین دهه دیگر خدمات رسانه های اجتماعی غربی را ممنوع کرده است. اپل هفته گذشته اعلام کرد که پکن به آن دستور داده است تا WhatsApp و Threads را از فروشگاه های اپلیکیشن در چین حذف کند.

آقای بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که کنترل‌های صادراتی، تحریم‌ها و سایر محدودیت‌های ایالات متحده بر شرکت‌های فناوری چینی تنها برای بخش کوچکی از روابط گسترده‌تر آمریکا و چین اعمال می‌شود. آنها می گویند در جاهای دیگر تجارت تشویق می شود.

در گزارشی در این هفته، شورای بازرگانی ایالات متحده و چین، گروهی متشکل از 270 شرکت آمریکایی که در چین تجارت می کنند، تخمین زد که صادرات ایالات متحده به چین در سال 2022 از بیش از 900000 شغل پشتیبانی می کند، حتی اگر صادرات کالا در سال 2023 کاهش یافته است. رشد ضعیف چین اقتصاد، تعرفه های آمریکا و عوامل دیگر.

او گفت: «برای ما مهم است که به قانونگذاران آمریکایی و کسانی که در موقعیت‌های نفوذ هستند یادآور شویم که هر ایالت و حوزه کنگره آمریکا روابط اقتصادی و تجاری خود را با چین حفظ می‌کند و تغییرات در سیاست تجاری آمریکا و چین باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.» او کریگ آلن، رئیس گروه

دیدگاهتان را بنویسید