در آلمان، دستیار یکی از معاونان راست افراطی به ظن جاسوسی برای چین دستگیر شد


دفتر دادستانی فدرال آلمان روز سه شنبه اعلام کرد، دستیار یکی از نمایندگان آلمانی پارلمان اروپا به ظن جاسوسی برای چین دستگیر شده است.

این بازداشت روز دوشنبه در شهر درسدن در شرق این کشور صورت گرفت. این تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که مقامات آلمانی سه نفر را در غرب این کشور به ظن نشت اطلاعات فناوری مورد استفاده در نیروگاه های دریایی و صادرات لیزر قدرتمند به چین دستگیر کردند. هنوز مشخص نیست که آیا این دو مورد مرتبط هستند یا خیر.

دادستان ها گفتند که ژیان جی، همانطور که طبق قوانین حفظ حریم خصوصی آلمان شناسایی شده بود، از سال 2019 برای یکی از اعضای آلمانی پارلمان اروپا کار می کرد.

دفتر دادستانی که او را «کارمند سرویس مخفی چین» می خواند، آقای «گ» را متهم کرد که در ماه ژانویه مکرراً اطلاعات مربوط به بحث ها و تصمیمات پارلمانی را به اطلاعات چین منتقل کرده است. دادستان در بیانیه ای اعلام کرد که آقای جی، یک تبعه آلمانی نیز به جاسوسی برای گروه های مخالف چین در آلمان متهم شده است.

دولت چین هرگونه دخالت در این پرونده را رد می کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: «ما گزارش‌های مربوطه و شایعات مرتبط را مورد توجه قرار داده‌ایم. وی افزود: «در واقعیت، اخیراً همه به وضوح مشاهده کرده‌اند که به اصطلاح «تئوری تهدید جاسوسی چین» در گفتمان عمومی اروپا جدید نیست.

نانسی فسر که به عنوان وزیر کشور آلمان مسئول امنیت داخلی است، این اتهامات را “بسیار جدی” خواند.

او صبح سه‌شنبه گفت: «اگر تأیید شود که پارلمان اروپا به نفع سرویس‌های ویژه چین جاسوسی کرده است، این حمله از درون به دموکراسی اروپایی است».

ماکسیمیلیان کراچ، یک قانونگذار از حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان، یا AfD، تایید کرد که مرد دستگیر شده یکی از کارکنان او بود.

آقای کرا در X نوشت: «اگر ادعاها صحت داشته باشند، این منجر به خاتمه فوری کار خواهد شد.

سخنگوی دفتر دادستانی بلژیک، که مسئول هرگونه تحقیق در مورد محل کار دستیار پارلمان اروپا در بروکسل است، بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. سخنگوی پارلمان اروپا نیز بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

آقای کراچ که از سال 2019 در پارلمان اروپا خدمت کرده است، در جناح راست AfD است. او کاندیدای اصلی این حزب برای انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن محسوب می شود.

دستگیری دستیار او اولین باری نبود که نام آقای کراچ با متهمان جاسوسی برای کشورهای خارجی در ارتباط بود.

بر اساس سوابق داخلی که نیویورک تایمز مشاهده کرد، آقای کرا مجوز دسترسی به پارلمان اروپا را برای یک لهستانی که بعدا متهم به جاسوسی برای روسیه شد، تضمین کرد.

متینا استویس-گریدنف گزارشی از بروکسل ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید