جنگ اسرائیل و حماس و جنگ در غزه: آخرین اخبار


مقامات سازمان ملل و برخی کشورهای کمک کننده در حال تمدید درخواست ها برای بازگرداندن کمک های مالی به آژانس اصلی سازمان ملل متحد است که به فلسطینی ها کمک می کند، پس از ممیزی که نشان داد اسرائیل نتوانست مدرکی برای حمایت از ادعای خود مبنی بر عضویت بسیاری از کارکنان آژانس در سازمان های تروریستی ارائه دهد.

بیش از ده‌ها کشور، از جمله ایالات متحده، کمک‌های مالی به آژانس موسوم به آنروا را به حالت تعلیق درآوردند، زیرا اسرائیل در ژانویه اعلام کرد که ده‌ها نفر از کارکنان آژانس در حملات حماس در 7 اکتبر شرکت داشتند و از هر 10 کارمند، یک نفر از کارکنان این آژانس در حملات حماس شرکت داشتند. در غزه توسط اعضای حماس یا متحد آن، جهاد اسلامی فلسطین صورت گرفت.

سازمان ملل متحد در ماه ژانویه قبل از اینکه اسرائیل خواسته هایش را اعلام کند، دستور بازنگری مستقل آژانس را صادر کرد، اما این اتهامات بر تحقیقاتی که نتایج آن روز دوشنبه منتشر شد، اهمیت بیشتری داده است. این گزارش تعدادی توصیه به آژانس برای حفظ بی‌طرفی دارد، اما می‌گوید که «اسرائیل هنوز مدارک تأییدکننده‌ای» درباره ادعای خود مبنی بر عضویت تعداد قابل توجهی از کارکنان آژانس در سازمان‌های تروریستی ارائه نکرده است.

این بازنگری به ادعای اسرائیل مبنی بر دست داشتن 12 نفر از 13000 کارمند آژانس در نوار غزه در حمله 7 اکتبر یا پیامدهای آن توجهی نکرد، ادعایی که سازمان ملل گفت همچنان تحت تحقیقات داخلی است. سازمان ملل 10 نفر از 12 کارمندی را که توسط اسرائیل متهم شده بود برکنار کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، روز دوشنبه گفت که آقای گوترش توصیه‌های گزارش را پذیرفته و از کمک‌کنندگان خواسته است “به طور فعال از UNRWA حمایت کنند، زیرا این یک راه نجات برای پناهندگان فلسطینی در منطقه است”.

کارولین گوئنس، وزیر توسعه بلژیک که کمک مالی به آژانس را قطع نکرده است، گفت که این گزارش نشان می دهد که آنروا “همیشه به اندازه کافی عمل کرده است”.

او گفت: “من از همه کمک کنندگان می خواهم که حمایت خود را تجدید کنند.” در شبکه های اجتماعی نوشت. “اکنون.”

رادیو تلویزیون ملی RTÉ به نقل از وزیر امور خارجه ایرلند، میکال مارتین گفت که امیدوار است برخی از کشورهایی که حمایت خود را به حالت تعلیق درآورده بودند، اکنون آن را از سر بگیرند. وی خاطرنشان کرد که ایرلند که حمله اسرائیل به غزه را به شدت محکوم می کند، کمک های خود به آنروا را با کاهش سایر کشورها افزایش داده است.

او گفت: «ما از ابتدا به صراحت گفته‌ایم که شما نمی‌توانید نقش آنروا را در زمینه ارائه کمک‌های حیاتی، آموزش، آموزش جایگزین یا تضعیف کنید.

در میان بیش از ده‌ها کشوری که در پاسخ به اتهامات اسرائیل پرداخت‌ها را به حالت تعلیق درآورده‌اند، چندین کشور – از جمله استرالیا، کانادا و ژاپن – قبلاً کمک‌های مالی آنروا را با اشاره به فاجعه انسانی در غزه و اقدامات این آژانس برای بهبود پاسخ‌گویی بازگردانده‌اند.

ایالات متحده گفت که قبل از تصمیم گیری برای از سرگیری کمک های مالی آنروا، منتظر نتایج تحقیقات سازمان ملل خواهد بود. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دولت بایدن در حال بررسی گزارشی است که به سفارش سازمان ملل متحد تهیه شده است و هنوز ارزیابی از یافته های آن ندارد.

آقای میلر گفت: «ما قطعاً از این واقعیت که دبیرکل توصیه‌ها را پذیرفته است، استقبال می‌کنیم.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو خواستار تعطیلی آنروا و جایگزینی آنروا با «سازمان های امدادرسان بین المللی مسئول» شد. وزارت خارجه اسرائیل روز دوشنبه از کشورهای کمک کننده خواست از ارسال پول به این سازمان خودداری کنند.

آنروا مدعی است که اسرائیل در یک “کارزار عمدی و هماهنگ” آن را هدف قرار داده است تا در زمانی که خدماتش بیشتر مورد نیاز است، فعالیت هایش را تضعیف کند.

اتحادیه اروپا، یکی از بزرگترین کمک کنندگان آنروا، در ماه مارس اعلام کرد که به طور قابل توجهی بودجه این آژانس را افزایش می دهد و گفت که فلسطینی ها با شرایط وحشتناکی روبرو هستند و نباید مجبور به پرداخت هزینه جنایات حماس شوند.



دیدگاهتان را بنویسید