مقام بایدن خواستار تحقیق درباره دوپینگ چینی در شنا شد


مقام ارشد مواد مخدر دولت بایدن روز دوشنبه خواستار تحقیقات مستقل در مورد چگونگی تصمیم مقامات ضد دوپینگ چین و جهان برای آزاد کردن 23 شناگر نخبه چینی شد که ماه ها قبل از بازی های المپیک تابستانی 2021 آزمایش داروی ممنوعه آنها مثبت شد.

راهول گوپتا، که مدیر دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر است، گفت که قصد دارد موضوع رسیدگی به تست های مثبت را در نشست دو روزه وزرای ورزش در واشنگتن مطرح کند. قرار است اعضای اصلی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در این رویداد که از روز پنجشنبه آغاز می شود، شرکت کنند.

دکتر گوپتا در پاسخ به سؤالات نیویورک تایمز گفت: «ایالات متحده بر تعهد خود برای اطمینان از اینکه به هر ورزشکار و ورزشکار آمریکایی در سرتاسر جهان در مسابقات ورزشی بین‌المللی دارای شرایط مساوی و فرصت مناسبی است، می‌ایستد. “باید تحقیقات مستقل دقیقی برای بررسی هر حادثه بالقوه اشتباه وجود داشته باشد.”

دکتر گوپتا یکی از اعضای کمیته اجرایی WADA است، اما طبق بیانیه دفتر وی، او و کارکنانش تا روز جمعه از پرونده مربوط به شناگران مطلع نشده بودند. روز بعد، تحقیقاتی در روزنامه تایمز نشان داد که آزمایش‌های مثبت شناگران برای داروی ممنوعه قلب، تری متازیدین یا TMZ و واکنش مقامات ملی و جهانی ضد دوپینگ به آن‌ها نشان داده شد.

23 شناگر چینی هرگز قبل از بازی‌های المپیک تابستانی تعلیق نشده‌اند یا به‌طور علنی معرفی نشده‌اند. در آن بازی ها در توکیو، آنها پنج مدال از جمله سه طلا دارند. افشای اینکه آزمایش آنها با TMZ مثبت بود اما همچنان در مسابقات شرکت می‌کردند، واکنش خشمگین المپیکی‌ها را برانگیخت که با برخی از آنها رقابت می‌کردند و اتهاماتی مبنی بر پنهان‌کاری از سوی دیگران در جنبش ضد دوپینگ ایجاد کرد.

درخواست تحقیقات از سوی دکتر گوپتا در حالی مطرح شد که WADA تماس ویدیویی با خبرنگاران داشت تا از پیامدهای افشای آزمایش‌های مثبت جلوگیری کند. در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، مقامات ارشد WADA و یک مقام ارشد حقوقی بارها از تحقیقات دفاع کردند.

ویتولد بانکا، رئیس WADA گفت: “اگر مجبور بودیم این کار را دوباره تکرار کنیم، ما همین کار را انجام می‌دادیم.”

با این حال، WADA اعتراف کرده است که پروتکل‌های خود در این پرونده رعایت نشده است و تأیید می‌کند که به دلیل همه‌گیری، هیچ جلسه استماع با شناگران آسیب‌دیده برگزار نشده است تا مشخص شود که چگونه این دارو می‌تواند وارد سیستم آنها شود. WADA گفت تصمیم گرفته است به تصمیمات چین اعتراض نکند – از جمله تعلیق شناگران، همانطور که از بسیاری از کارشناسان ضد دوپینگ انتظار می رفت – زیرا در نهایت شناگران بر اساس شواهد موجود از هرگونه تخلف پاک شدند.

و WADA مجدداً تأیید کرد که مقامات آن – بدون تأیید مستقل – یافته‌های بازرسان سرویس‌های امنیتی دولتی چین را پذیرفته‌اند که از یافتن آثاری از مواد مخدر در آشپزخانه هتل خبر داده‌اند اما مشخص نکرده‌اند که چگونه به آنجا رسیده است.

برای تقویت استدلال خود، مقامات WADA آنچه را که آنها به عنوان تحقیقات گسترده و بررسی های علمی توصیف کردند، از جمله درخواست از سازنده اصلی تری متازیدین برای به دست آوردن اطلاعات غیر عمومی از شرکت در مورد دوره های حذف دارو – مدت زمانی که طول می کشد تا از بدن انسان خارج شود، توضیح دادند. .

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره مثبت بودن آزمایشات این کشور، این گزارش را “اطلاعات و گزارش های نادرست” خواند.

اظهارات مقامات ارشد دولت – وزیر ورزش آلمان نیز پس از پخش مستندی از این پرونده توسط شبکه تلویزیونی عمومی ARD – می‌تواند منجر به برگزاری جلسات دو روزه ناخوشایند این هفته در واشنگتن شود.

این رویداد، گردهمایی سالانه شورای ورزش آمریکا، که با نام اختصاری اسپانیایی آن CADE شناخته می شود، نمایندگانی از بیش از 40 کشور و مهمانان ورزش های مختلف را گرد هم می آورد.

مقاماتی که ارائه خواهند کرد عبارتند از بانکا رئیس WADA و اولیویه نیگلی مسئول شماره 3 سازمان.

ایمیلی که توسط The Times به دست آمده نشان می دهد که تا آوریل 2021، نیگلی یک کپی از ایمیلی در مورد مثبت شدن آزمایش شناگران چینی دریافت کرده است. تا آن زمان، چینی ها تصمیم گرفته بودند که جلسات استماع برگزار نکنند یا ورزشکاران را به طور موقت تعلیق کنند، همانطور که کارشناسان ضد دوپینگ استدلال می کردند که باید انجام می دادند.

ایمیل برای مسئول ارسال شد در آژانس چینی ضد دوپینگ Chinada – خطاب به مدیر امور حقوقی WADA جولین سیوکینگ. آقای نیگلی که به عنوان مدیر عامل مدیر ارشد آژانس است، روی آن نوشته شده بود.

در ماه مارس، دکتر گوپتا با هیجان در مورد کار WADA برای اصلاح خود در پی دوپینگ مورد حمایت روسیه صحبت کرد. اما او نسبت به خطر دائمی تلاش بازیگران بد برای تضعیف سیستم ضد دوپینگ جهان هشدار داد.

آقای گوپتا در رویدادی که توسط این آژانس در سوئیس سازماندهی شده بود، پس از پذیرش این جایزه از طرف نهادهای عمومی – دولت های ملی – که نیمی از بودجه WADA را کمک می کنند، گفت: “تلاش ها برای اصلاح و بهبود روش کار WADA باید ادامه یابد.” ایالات متحده بالاترین پرداخت کننده است.

دکتر گوپتا گفت: “WADA باید جلوتر از این تهدید در حال تکامل بماند، زیرا چیزهای زیادی در خطر است، از غرور ملی گرفته تا پول کلان برای برندگان و رویاهای کودکان در سراسر جهان.”

دیدگاهتان را بنویسید