شهر سودان که توسط ستیزه جویان احاطه شده و گرسنگی گرفتار شده است، از بدترین اتفاق می ترسد


نگرانی ها در روزهای اخیر از کشتار مجدد قومی در منطقه دارفور سودان، جایی که تخمین زده می شود 300000 نفر در یک نسل کشی دو دهه پیش جان خود را از دست دادند، افزایش یافته است، زیرا حمله به این شهر جنگ زده، که در حال حاضر در معرض خطر گرسنگی قرار دارد، در حال رخ دادن است.

نبرد برای کنترل الفاشر، آخرین شهر تحت کنترل ارتش سودان در دارفور، هشدارهای نگران کننده ای را از سوی مقامات ایالات متحده و سازمان ملل در پی داشته است که نگران هستند خونریزی گسترده ای قریب الوقوع باشد. لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که شهر “در آستانه قتل عام” قرار دارد.

الفشر آخرین نقطه درگیری در جنگ داخلی یک ساله بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع است، یک گروه شبه نظامی قدرتمند که زمانی توسط ارتش تغذیه می شد اما اکنون رقیب سرسخت آن برای قدرت است. این درگیری یکی از بزرگترین کشورهای آفریقا را ویران کرده و یک بحران انسانی عظیم ایجاد کرده است که به گفته مقامات سازمان ملل یکی از بدترین بحران‌های دهه‌های اخیر است.

این بحران همچنین توجه را بر نقش قدرت های خارجی متهم به دامن زدن به درگیری، به ویژه امارات متحده عربی، متمرکز کرده است.

از 14 آوریل، جنگجویان وفادار به نیروی پشتیبانی سریع (RSF) الفشر را برای آماده شدن برای آنچه که سازمان ملل “حمله قریب الوقوع” خوانده است، محاصره کرده اند. الفاشر، پایتخت سابق پادشاهی پیش از استعمار دارفور، حدود 1.8 میلیون نفر ساکن دارد که صدها هزار نفر از آن‌ها از موج‌های جنگ قبلی فرار کرده‌اند.

این شهر آخرین مانع در برابر تسلط کامل نیروهای RSF در منطقه است. جنگنده های آن در پاییز گذشته دارفور را در نوردیدند و اکنون چهار شهر از پنج شهر بزرگ منطقه را در اختیار دارند.

کنترل الفاشر به این گروه یک بلوک از سرزمین می دهد که در ترکیب با مناطق همسایه، حدود یک سوم سودان را پوشش می دهد و احتمالاً به تغییر مسیر جنگ کمک می کند. یکی از سناریوهای نبرد این است که سودان مانند لیبی پس از مرگ سرهنگ معمر القذافی در سال 2011، به گروه های رقیب تجزیه شود.

به گفته سازمان ملل، در هفته‌های اخیر حداقل 43 نفر از جمله زنان و کودکان در الفشیره در درگیری‌ها و انفجارها در حومه شهر کشته شده‌اند که ساکنان می‌ترسند طعم خشونت‌های آینده را بچشند.

دوالبیت محمد، یکی از اهالی الفشیر که سال گذشته از شهر گریخت، گفت: «همه منتظر حمله در هر لحظه هستند». “به نظر می رسد اجتناب ناپذیر است.”

در اوایل دهه 2000، زمانی که قتل عام قومی در دارفور کانون توجه جهان بود، بدترین جنایات توسط جنجاوید، یک گروه وحشتناک از مبارزان قومی عرب که بعداً به نیروهای پشتیبانی سریع تبدیل شدند، انجام شد.

قبل از اینکه سودان وارد جنگ شود، رهبران RSF سعی کردند شهرت خود را به دلیل بی رحمی از بین ببرند – هرچند که سال گذشته در میان گزارش های کشتار جمعی و غارت ها بازگشت.

به گفته کارشناسان، با این حال، حمله به الفشر برای نیروهای پشتیبانی سریع خطرناک و بالقوه پرهزینه خواهد بود. این به بسیاری از مقامات غربی و عربی، از جمله برخی در ایالات متحده، امیدواری می دهد که فشار بین المللی می تواند هر دو طرف را متقاعد کند که عقب نشینی کنند و از فاجعه جلوگیری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه یک نشست اضطراری برای بررسی بحران پشت درهای بسته برگزار کرد.

پس از این جلسه، خانم توماس-گرینفیلد گفت که ایالات متحده از همه کشورها – از جمله امارات متحده عربی – درخواست می کند تا به حمایت از طرف های درگیر سودان پایان دهند و هشدار داد که یک “بحران حماسی” در حال وقوع است.

خانم توماس گرینفیلد گفت: «همانطور که قبلاً گفتم، تاریخ به بدترین شکل ممکن در دارفور در حال تکرار است.

سودان و برخی از مقامات سازمان ملل می گویند که امارات پول و اسلحه را برای این گروه تامین کرده است. سال گذشته، نیویورک تایمز از عملیاتی برای قاچاق اسلحه از امارات به RSF از طریق شرق چاد خبر داد.

امارات هر گونه حمایت از نیروهای پشتیبانی سریع را تکذیب کرده است که اخیراً در نامه ای به شورای امنیت ارسال شده است.

جنگ در سودان که در 15 آوریل یک ساله شد، با سرعتی سرسام آور در حال تشدید و گسترش است.

آنچه که به عنوان جنگ قدرت بین ژنرال‌های رقیب – ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و سپهبد محمد حمدان، رهبر RSF آغاز شد – به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شد که شامل گروه‌های قومی، مذهبی و شورشی از هر دو طرف و همچنین تعداد زیادی از کشورهای خارجی شد. حامیان مالی

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه برای دیدار با رهبران نظامی و غیرنظامی سودان به بندر سودان سفر کرد. گروه روسی واگنر در هفته های اول جنگ این موشک ها را در اختیار نیروهای RSF قرار داد. کرملین مدت هاست که خواهان دسترسی به دریای سرخ در سودان بوده است.

در جاهای دیگر دارفور، پیشروی نیروهای RSF با خشونت قومی گسترده همراه بوده است. بازرسان سازمان ملل تخمین زدند که بین 10000 تا 15000 غیرنظامی در جریان حمله به شهر الجینه در غرب دارفور در اکتبر گذشته کشته شدند. بیشتر قربانیان از گروه های قومی آفریقایی بودند که مدت ها مورد هدف نیروهای پشتیبانی سریع تحت سلطه عرب ها قرار گرفته بودند.

با این حال، به لطف آتش بس محلی بین نیروهای RSF و سایر گروه های مسلح اطراف شهر، صلح در الفاشر برقرار شده است. اما این توافق شکننده در هفته‌های اخیر از هم پاشید زیرا ارتش سودان گروه‌های دارفوری را متقاعد یا وادار کرد که موضع بی‌طرف خود را کنار بگذارند و باعث شد نیروهای RSF شهر را هدف قرار دهند.

RSF ارتش را به تحریک خصومت ها از طریق بمباران هوایی مناطق تحت کنترل RSF متهم می کند که در یک مورد اخیر منجر به کشته شدن هفت گله و حدود 250 شتر شد.

مردم گرسنه خود را زیر آتش متقابل دیدند.

پزشکان بدون مرز در ماه فوریه اعلام کردند که در اردوگاه زمزم، در 10 مایلی جنوب الفشیر، 40 درصد کودکان بین 6 ماه تا 2 سال به شدت دچار سوء تغذیه هستند و هر دو ساعت یک کودک جان خود را از دست می دهد و آن را “یک وضعیت کاملا فاجعه بار” خواند. .

به گفته مقامات ایالات متحده و مقامات سازمان ملل، با این حال، هر دو طرف درگیری از کمک های غذایی جلوگیری می کنند. ارتش سودان سازمان ملل را از آوردن کمک از چاد منع کرده است، مگر در یک گذرگاه مرزی که توسط یکی از متحدانش کنترل می شود.

یک مقام ارشد سازمان ملل، که نامش فاش نشد، گفت: و RSF کنترل کمک های خارجی خود را در ملیتا، شهری در شمال الفشیر، ایجاد کرده است که عملاً جریان کمک های ضروری را متوقف می کند.

در یک مکالمه تلفنی، ساکنان الفشر نگران اتفاقات بعدی هستند.

شادیا ابراهیم، ​​یک تکنسین رادیو، گفت که در خانه خود در حال خم شدن بود که تیراندازی شدید در شرق شهر روز یکشنبه به گوش رسید. او گفت که برق قطع شد و قیمت آب و غذا به شدت افزایش یافت.

خانم ابراهیم امیدوار بود که شهر از سرنوشت جنینا در امان بماند، جایی که نبرد با قتل عام همراه بود. او گفت: “امیدواریم چنین اتفاقی در اینجا رخ ندهد.”

دیدگاهتان را بنویسید