لشکرکشی اسرائیل به فروپاشی سیستم پزشکی غزه منجر شده است


قبل از تهاجم اسرائیل به غزه در سال گذشته، دکتر محمود الرکب در یکی از بزرگترین بیمارستان های سرزمین فلسطین کار می کرد و یک کلینیک خصوصی داشت که در آن از زنان در دوران بارداری مراقبت می کرد.

او اکنون در یک چادر پلاستیکی در رفح، شهری در مرز با فلسطین که حدود نیمی از جمعیت غزه در آن پناه گرفته اند، زندگی می کند و در چادری دیگر بیماران را به صورت رایگان درمان می کند. زنان باردار که تحت بمباران اسرائیل زندگی می کنند، با کمبود غذا و آب تمیز، برای ایمنی و تغذیه اولیه مبارزه می کنند، چه رسد به مراقبت های دوران بارداری.

از زمانی که ارتش اسرائیل شش ماه پیش پس از حمله حماس در 7 اکتبر، بمباران غزه را آغاز کرد، نیروهای آن کل بیمارستان ها را ویران کردند، آمبولانس ها را هدف قرار دادند و صدها کارمند پزشکی را کشته یا بازداشت کردند. گروه های امدادی می گویند محدودیت های اسرائیل برای ورود کالاها به غزه مانع از رسیدن تجهیزات پزشکی نجات دهنده به بیماران شده است. و کمبود سوخت، آب و غذا، ارائه خدمات اولیه را برای کارکنان پزشکی دشوار کرده است.

نتیجه تقریباً فروپاشی سیستم مراقبت بهداشتی بود که زمانی به جمعیت بیش از دو میلیون نفری غزه خدمت می کرد. به گفته سازمان بهداشت جهانی، تا پایان ماه مارس، از 36 بیمارستان بزرگ غزه، تنها 10 بیمارستان “کمترین کارکرد” داشتند.

مقامات اسرائیلی می گویند که مراکز درمانی هدف قرار گرفته اند زیرا شبه نظامیان حماس در داخل و زیر آنها مستقر شده اند و این تنها راه برای ریشه کن کردن این گروه مسلح است. حماس و کارکنان بهداشت این ادعا را رد کرده اند. گروه های امدادی، محققان و سازمان های بین المللی به طور فزاینده ای از بین بردن ظرفیت پزشکی غزه توسط اسرائیل “سیستماتیک” نام می برند.

سیاران دانلی، معاون ارشد کمیته بین‌المللی نجات، یک گروه امدادی که در غزه کار می‌کند، گفت: «اگر شما فروپاشی سیستم مراقبت‌های بهداشتی را مهندسی کرده‌اید، دقیقاً همان جایی می‌شوید که امروز هستیم.

آقای دانلی گفت که او به مدت دو دهه در بخش کمک‌های بشردوستانه کار کرده است و نمی‌تواند به جنگ دیگری فکر کند که در آن سیستم پزشکی به این سرعت کاملاً در هم شکسته شده باشد.

هنگامی که از ارتش اسرائیل خواسته شد اظهار نظر کند، به اظهارات قبلی خود در مورد استقرار جنگجویان حماس در تاسیسات اشاره کرد. شواهد بررسی شده توسط نیویورک تایمز حاکی از آن است که حماس از بیمارستان الشفا که مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته بود، برای پوشش استفاده کرده، اسلحه را در آنجا ذخیره کرده و یک تونل طولانی را حفظ کرده است. ارتش اسرائیل در مورد بیشتر مراکز درمانی دیگری که به آنها حمله کرده اند، شواهد گسترده مشابهی ارائه نکرده است.

در ماه فوریه، نیروهای اسرائیلی به مطب قدیمی دکتر الرکب، بیمارستان ناصر حمله کردند. هنگامی که او به شغل جدید خود در بیمارستانی با بودجه اماراتی می رود – یکی از معدود امکاناتی که در غزه خدمات تخصصی زنان و زایمان ارائه می کند – یکی از کمتر از 10 پزشک است که روزانه 500 بیمار را با “کمبود جدی لوازم” درمان می کند. پرسنل، دارو و تجهیزات.»

دکتر الرقب، 33 ساله، در یک مصاحبه تلفنی گفت: «وقتی متوجه شدم که سیستم پزشکی چقدر آسیب دیده است، بسیار شوکه شدم. “به طور کامل ویران شده است.”

ویرانی نظام پزشکی سراسر غزه را فرا گرفته است. بیماران سرطانی مجبور شدند شیمی درمانی را متوقف کنند. افراد مبتلا به نارسایی کلیه دسترسی به دیالیز نجات دهنده زندگی را از دست داده اند. زنان باردار از نظر شرایط تهدید کننده زندگی مانند پره اکلامپسی غربالگری نشدند.

دکتر زکی زکزوک، انکولوژیست که زمانی یکی از برترین پزشکان سرطان غزه بود و اکنون با خانواده اش در خان یونس در چادری زندگی می کند، گفت: “گاهی گریه می کنم.” من اعدام شدن بیمارانم را، آهسته و تدریجی تماشا می کنم.

او گفت که دکتر زکزوک از زمانی که جنگ باعث شد بیمارستان سرطانی که در آن کار می کرد تعطیل شود، نتوانسته است کارهای زیادی برای بیمارانش انجام دهد. او گفت که او اکنون بیماران را در بیمارستانی در جنوب ویزیت می کند، اما دیگر به آنها شیمی درمانی نمی کند، زیرا می ترسد در زمانی که سیستم پزشکی قادر به مقابله با عفونت نیست، سیستم ایمنی آنها ضعیف شود. در عوض، او مراقبت های تسکینی مانند داروهای ضد درد را ارائه می دهد.

“من تمام تلاشم را می کنم، دیگران هم همین کار را می کنند، اما ما چه کنیم؟” او گفت.

در ماه فوریه، نیروهای اسرائیلی به بیمارستان ناصر، یک مرکز بزرگ در خان یونس یورش بردند. به گفته پزشکان بدون مرز، یک گروه امدادی که کارکنان آن شاهد حمله بودند، آنها به بخش ارتوپدی بیمارستان شلیک کردند و ده ها کارمند پزشکی را بازداشت کردند.

این سازمان نوشت: شواهدی که ما در اختیار داریم حاکی از حملات عمدی و مکرر نیروهای اسرائیلی به بیمارستان ناصر، بیماران و کادر پزشکی آن است. ارتش اسرائیل گفت که در حال جستجوی جنگجویان حماس و اجساد اسرائیلی‌هایی است که در حمله 7 اکتبر به اسارت درآمده بودند.

در ماه مارس، ارتش اسرائیل برای دومین بار به بیمارستان الشفاء حمله کرد و نزدیک به 200 نفر را که آن را تروریست توصیف کرد، کشت. نیروهای اسرائیلی پس از درگیری های طولانی مدت با شبه نظامیان فلسطینی در داخل و اطراف محوطه، ویرانی گسترده ای را پشت سر گذاشتند. گفته می‌شود که نیروهای او در داخل و اطراف یکی از ساختمان‌های بیمارستان مورد شلیک افراد مسلح قرار گرفتند. مقامات غزه گفتند که در این حمله 200 غیرنظامی کشته شدند. هیچ بیانیه ای را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی که در این ماه تیمی را برای ارزیابی وضعیت بیمارستان هدایت کرد، پس از حمله، محوطه بیمارستان مملو از اجساد و گورهای کم عمق بود.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای پس از بازدید از این مرکز اعلام کرد که بیمارستان یک “پوسته خالی” بدون بیمار است و بسیاری از تجهیزات “غیرقابل استفاده یا تبدیل به خاکستر” هستند.

دکتر تیم گوداکر، جراح که به غزه سفر کرده است، می گوید: «شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می دهد صلیب سرخ یا هلال احمر واقعاً شما را هدف قرار می دهد، نه برعکس، و این فقط یک تنزل وحشتناک ارزش های انسانی است. سالها برای کمک به آموزش پزشکان فلسطینی در بیمارستانی در آنجا در ژانویه داوطلب شد.

قبل از جنگ، پدر 63 ساله عبدالعزیز سعید امیدوار بود در ماه مارس پیوند کلیه انجام شود. آقای سعید و مادرش به عنوان اهداکنندگان بالقوه تایید شدند. بعد جنگ شروع شد. آقای سعید گفت که دکتری که قرار بود این عمل را انجام دهد کشته شد و “تمام برنامه های ما لغو شد.”

خانواده او اکنون با ده‌ها آواره در شهر دیرالبلاح خانه مشترک دارند، در حالی که پدرش که قبلاً به دلیل نارسایی کلیه نیاز به سه جلسه دیالیز در هفته داشت، فقط می‌تواند هفته‌ای یک جلسه دیالیز در بیمارستان شهدای الاقصی دریافت کند. .

آقای سعید گفت: “بزرگترین مشکل کمبود کادر پزشکی است.” «پیش از این سه پزشک متخصص در بخش کلیه بودند. دو نفر از آنها کشته می شوند و سومی غیرقابل دسترس است.»

انس سعد، پرستار 24 ساله‌ای که در بیمارستان کار می‌کند، گفت که بسیاری از همکارانش پس از حملات مکرر به مراکز درمانی ترک کرده‌اند.

آقای سعد گفت: «اینجا دیگر جای امنی نیست. من هر کاری از دستم بر می آید انجام می دهم تا به مردم کمک کنم زنده بمانند. با این حال، بسیار خطرناک می شود، زیرا بیمارستان ها هر لحظه ممکن است مورد حمله یا بمباران قرار گیرند.”

دکتر تانیا حاج حسن، متخصص اطفال آمریکایی، اخیراً به عنوان بخشی از یک گروه از پزشکان خارجی به غزه آمد تا در بیمارستان به صورت داوطلبانه در این بیمارستان حضور داشته باشد. او صحنه‌های «آخرالزمانی» را توصیف کرد، از جمله دختری که به گفته او پس از عبور بولدوزر اسرائیلی از چادر جان باخت و او را له کرد و پسری که روی ویلچر نشسته بود که تمام خانواده‌اش کشته شدند اما معتقد بودند که والدینش برای بردن او آمده‌اند زیرا « هیچ کس دل ندارد به او بگوید.” حساب او را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

او گفت که تمام غزه “فقط احساس می کند که مورد اصابت یک بمب هسته ای قرار گرفته است.” «واقعیت این است که آنها یکباره بیمارستان را مرخص کردند. “یک بیمارستان در یک زمان” – حتی نمی توانم باور کنم که این کلمات را می گویم.”

خوایده سعد در تهیه گزارش از بیروت، لبنان و جاناتان رایس از تل آویو

دیدگاهتان را بنویسید