پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در بحبوحه تحقیقات درباره همسرش در حال بررسی استعفا است


موجی از تحولات سیاسی در اسپانیا روز پنجشنبه زمانی که پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا استعفای خود را علنا ​​اعلام کرد، پس از اینکه قاضی موافقت کرد از همسرش به دلیل اتهاماتی که او و سایر مقامات آن را به عنوان یک کمپین توهین آمیز سیاسی توصیف کرده اند، تحقیق کند، آغاز شد.

تصمیم قاضی برای رسیدگی به این پرونده، که توسط یک گروه خودخوانده ضد اختلاس بر اساس گزارش‌های خبری آنلاین مبنی بر دخالت ادعایی نفوذ مطرح شده بود، آقای سانچز را تحریک کرد. حامیان پشت سر او جمع خواهند شد و دادستان های ایالتی در روز پنجشنبه عجله خواهند کرد تا پرونده را کنار بگذارند.

آقای سانچز که مهارت‌های بقای سیاسی‌اش در طول سال‌ها هم حامیان و هم مخالفانش را شگفت‌زده کرده است، در نامه‌ای عمومی در روز چهارشنبه نوشت که اتهامات علیه همسرش، بگونیا گومز، دروغ بوده و آزار و اذیت محسوب می‌شود. یکی از برجسته ترین رهبران چپ در اروپا، آقای سانچز برنامه عمومی خود را در حالی که به فکر حرکت بعدی خود است، لغو کرده است. او قصد دارد روز دوشنبه برای ملت سخنرانی کند.

در حالی که آقای سانچز با خانواده‌اش نشسته بود و در برابر درخواست‌های متحدانش برای پیوستن به کمپین پیش از انتخابات مهم در منطقه کاتالونیا و پارلمان اروپا مقاومت می‌کرد، حامیان از بسیج تجمع‌هایی برای متقاعد کردن او برای ماندن صحبت کردند.

و طیف وسیعی از اسپانیایی‌ها، از نخبگان سیاسی گرفته تا شهروندان در خیابان، از عقب‌نشینی غیرمعمول نخست‌وزیر، که اخیراً در انتخابات تابستان گذشته مجدداً انتخاب شد، و وضعیت عجیب و غریب در کشور ابراز شگفتی کرده‌اند. .

پابلو سایمون، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه کارلوس سوم در مادرید، که گفت از لحن عمیقا شخصی نامه آقای سانچز متعجب شده است، گفت: “این یک آشفتگی است.” وی افزود که به نظر می رسد تحقیقات در مورد همسر 18 ساله آقای سانچز با واکنش های احساسی همراه بوده است زیرا از نظر سیاسی “هیچ انگیزه روشنی برای این بازی وجود نداشت، این بسیار خطرناک است”.

آقای سیمون افزود: «او کاری بی‌سابقه در یک دموکراسی انجام داد.» و پیشنهاد می‌کند که نخست‌وزیر شرط‌بندی کرده است که تحقیقات درباره همسرش به قدری ظالمانه به نظر مردم برسد که جرقه‌ای را به دنبال داشته باشد. او گفت که آقای سانچز به دنبال «رأی اعتماد عمومی» بود و در آن از مردم، رسانه‌ها و حتی مخالفان خواست که طرفی بگیرند و تصمیم بگیرند که «به نظر شما این قابل قبول است؟»

این بحران ناگهانی با تصمیم یک قاضی اسپانیایی برای پذیرفتن شکایت از گروه دست‌های پاک که به دلیل شکایت از سیاستمداران و دیگر اسپانیایی‌های برجسته شناخته می‌شود، آغاز شد.

این گروه شکایتی را به خانم گومز به دستفروشی و فساد متهم کرد و به عنوان شواهد بالقوه اخبار آنلاین که او اعتراف کرد ممکن است حاوی اطلاعات نادرست باشد، ذکر کرد. بر اساس این گزارش ها در رسانه های آنلاین، قاضی دستور تحقیقات مقدماتی را صادر کرد.

این دو مقاله ادعا می‌کنند که در سال 2020، خانم گومز دو توصیه نامه را در حمایت از پیشنهاد قرارداد دولتی توسط گروهی از شرکت‌هایی که با آنها روابط شخصی و حرفه‌ای دارد، امضا کرد. این مقاله ها ادعا می کنند که سهامدار اصلی گروه یک برنامه کارشناسی ارشد را که خانم گومز در دانشگاه Complutense مادرید رهبری می کرد، ایجاد کرد و شرکت های تحت حمایت خانم گومز با 20 رقیب رقابت کردند و سه قرارداد به ارزش بیش از 10 میلیون یورو یا حدود 10.7 برنده شدند. میلیون دلار.

شکایت Clean Hands همچنین به مقاله ای در نشریه آنلاین El Confidencial استناد کرد که ادعا می کرد خانم گومز در سال 2020 با نمایندگان شرکت هواپیمایی اسپانیایی Air Europa ملاقات کرد تا توافق نامه محرمانه ای را امضا کند که طبق آن این شرکت هواپیمایی سالانه 40000 یورو (43000 دلار) پرداخت می کند. . ) به مرکز آفریقا، که او در یک دانشگاه خصوصی رهبری می کرد. چند ماه بعد، این شرکت هواپیمایی بیش از 400 میلیون یورو کمک در طول همه‌گیری دریافت کرد.

مرکز آفریقا در بیانیه‌ای دریافت کمک‌های مالی از شرکت مادر ایر اروپا یا شرکت‌های وابسته به آن را تکذیب کرد. در این بیانیه آمده است که در زمان تصدی خانم گومز در سال 2020، مرکز قراردادی با شرکت مادر هواپیمایی امضا کرد که شامل چهار بلیط هواپیما برای یک رویداد کاری در لندن بود که به دلیل همه‌گیری «هرگز محقق نشد». در این گزارش آمده است که قرارداد خانم گومز در سال 2018 مانع از سوء استفاده مرکز از “وضعیت زناشویی” او شده است.

مطبوعات اسپانیا به طور گسترده گزارش داده اند که یکی از گزارش های مورد استناد توسط Clean Hands قبلاً نادرست بوده است. روزنامه اینترنتی هدف، دولت را متهم به سرپوش گذاشتن بر اطلاعاتی مبنی بر یارانه دادن به همسر نخست وزیر کرده است، اما معلوم می شود که دریافت کننده یارانه یک تاجر در صنعت پذیرایی بود که همنام خانم گومز بود.

قاضی دو خبرنگار را احضار کرد تا در مورد گزارش های خود شهادت دهند. خانم گومز، همسر آقای سانچز، برای اظهار نظر در مورد این شکایت امکان پذیر نیست.

با این حال، دولت شکایت «دست‌های پاک» را بی‌اساس رد کرده و استدلال می‌کند که خانم گومز هیچ کار نامنظم یا نامناسبی انجام نداده است و سرفصل‌هایی که نخست‌وزیر را به فساد مرتبط می‌کنند به دست مخالفانی افتاده است که در وهله اول در حال پخش کردن گل و لای بودند. .

روز پنجشنبه، دفتر دادستانی مستقل اسپانیا از دادگاه استان مادرید خواست تا تحقیقات اولیه را متوقف کند.

میگل برناد، رهبر گروه Clean Hands، اعتراف کرد که این شکایت ممکن است بر اساس اطلاعات نادرست باشد.

او در بیانیه‌ای نوشت: «قاضی اکنون باید صحت اطلاعات روزنامه‌نگاری را بررسی کند.

آقای سانچز در نامه عمومی خود نوشت که اتهامات وارده به همسرش که نقش اساسی در ظهور سیاسی او داشته است، صحت ندارد.

او نوشت: «ما دروغ‌های بیان شده را تکذیب می‌کنیم، در حالی که Begoña اقدامات قانونی انجام داده است تا همان شرکت‌های دیجیتالی را تصحیح کند که ادعا می‌کنیم اطلاعات نادرست است. من از لحاظ سیاسی و شخصی با حمله به همسرم.”

در اسپانیا، شهروندان فردی در گروه‌هایی مانند دست‌های پاک می‌توانند شکایت‌های قانونی ارائه کنند، حتی اگر شخصاً درگیر یا آسیب نبینند. وب سایت این گروه هدف اصلی خود را ارائه «انواع شکایت در مورد فساد سیاسی یا اقتصادی که به منافع عمومی یا عمومی آسیب می رساند» توصیف می کند.

دادگاه ملی اسپانیا در سال 2021 این گروه را به استفاده از کمپین های افترا برای اخاذی از بانک ها و شرکت ها مجرم شناخت. دادگاه عالی اسپانیا این تصمیم را لغو کرد و گفت که هیچ جرمی مرتکب نشده است اما روش های این گروه را “مذموم” خواند.

یولاندا دیاز، معاون نخست وزیر، رهبر ائتلاف چپ گرای سومار، روز چهارشنبه شکایت خود را در مورد کمپین بدنامی تکرار کرد. اعلام کرد که نیروهای راست «نباید اجازه پیروزی داشته باشند».

اما حزب محافظه‌کار اصلی اپوزیسیون اسپانیا، که با وجود کسب آرای بیشتر از آقای سانچز، که آنها را برای تشکیل ائتلاف گسترده‌تری پیشی‌گرفت، همچنان از شکست خود در تشکیل دولت متزلزل شده بود، از این فرصت استفاده کرد تا روی یک دشمن سیاسی انباشته شود.

حزب راست میانه خلق با متهم کردن آقای سانچز به دست داشتن در آزار و شکنجه برای منافع سیاسی، اصرار داشت که نخست وزیر همه چیز را در مورد “رسوایی های پیرامون حزب، دولت و شریکش” بگوید.

کارشناسان می گویند اگر آقای سانچز کناره گیری کند، چندین روش محتمل است.

دولت او تا زمانی که پارلمان بر سر نامزد جدید برای تشکیل ائتلاف حکومتی به توافق نرسد، وارد وضعیت موقت خواهد شد. آقای سانچز همچنین می‌تواند از پارلمان بخواهد که از طریق رای اعتماد که نیاز به اکثریت ساده دارد، تصمیم بگیرد که آیا او باید در سمت خود باقی بماند یا خیر.

آقای سانچز همچنین می تواند انتخابات زودهنگام دیگری را برگزار کند، همانطور که پس از شکست حزبش در انتخابات منطقه ای سال گذشته انجام داد.

در آن زمان، او توانست حمایت کافی را برای جلوگیری از تشکیل دولت توسط حزب راست میانه خلق و حزب راست افراطی Vox به دست آورد. او سپس اکثریت پارلمانی را از خرده فروشی ها و اغلب مخالف احزاب دیگر گرد آورد.

اما اعلام یک انتخابات زودهنگام خطرناک خواهد بود، به خصوص که نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که حزب سوسیالیست او از حزب مردم عقب است.



دیدگاهتان را بنویسید