با شنیدن صدای شلیک گلوله، هائیتی یک شورای حکومتی جدید تأسیس می کند


آریل هنری، نخست وزیر هائیتی روز چهارشنبه رسما نامه استعفای خود را امضا کرد و راه را برای تشکیل دولت جدید هموار کرد و ثبات سیاسی را برای کشوری که گرفتار خشونت گروه ها و بحران انسانی در حال آشکار شدن است، فراهم کرد.

در میان تیراندازی، 9 عضو شورای انتقالی در اوایل روز پنجشنبه در کاخ ملی سوگند یاد کردند.

آقای هنری که در نامه استعفای او آدرسی در لس آنجلس ذکر شده بود، نوشت: «ما در شرایط سخت به ملت خدمت کرده‌ایم. من با از دست دادن و رنجی که هموطنانمان در این مدت متحمل شده اند همدردی می کنم.»

آقای هنری که به دلیل نگرانی های امنیتی نتوانسته به کشور بازگردد، در ماه مارس گفت که پس از تشکیل شورای انتقالی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

میشل پاتریک بویورت، وزیر اقتصاد و دارایی سابق هائیتی که در غیاب آقای هنری جایگزین او شد، به عنوان سرپرست نخست وزیر معرفی شد. اکنون او و شورای حکومتی جدید وظیفه بازگرداندن نظم در هائیتی، اصلاح قانون اساسی و سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری را دارند.

گروه های حقوق بشر می گویند که باندهای مسلح، که برخی اکنون با یکدیگر همکاری می کنند، به حمله به محله ها، غارت خانه ها، ربودن غیرنظامیان، تجاوز به زنان و کشتن افراد به طور تصادفی ادامه می دهند. و رهبران باند گفته اند که قصد دارند هر کاری که لازم است انجام دهند تا روند سیاسی جاری را مختل کنند.

همچنین مشخص نیست که آقای بوورت تا چه مدت به عنوان نخست وزیر باقی خواهد ماند، با این حال، زیرا شورا دارای اختیارات ریاست جمهوری است و در صورت تمایل می تواند او را برکنار کرده و جایگزینی را تعیین کند.

طبق دستور شورا، رئیس جمهور جدید باید تا فوریه 2026 روی کار بیاید و همه مقامات منتخب باید سوگند یاد کنند، اما هنوز مشخص نیست که این انتخابات چه زمانی برگزار می شود. هائیتی از زمان ترور آخرین رئیس جمهور، جوونل مویز، در سال 2021 بدون رئیس جمهور بوده است. دوره مسئولیت همه مقامات محلی، از سناتورها گرفته تا شهرداران منتخب، سال ها پیش به پایان رسیده است.

آقای بویور روز پنجشنبه گفت: «هائیتی، کشور ما، در جست‌وجوی راه‌حل‌های ایده‌آل برای خروج از این بحران سیاسی چندبعدی که بیش از حد طولانی به طول انجامیده است، در دوراهی قرار دارد. این روز اساساً چشم انداز یک راه حل را باز می کند.»

مقامات آمریکایی از افتتاح این شورا استقبال کردند. برایان نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه در امور نیمکره غربی، آن را در شبکه های اجتماعی به عنوان “گامی حیاتی در بازگشت هائیتی به حکومت فراگیر” ستود.

انتظار می رود نشست شورا راه را برای ورود یک نیروی پلیس چند ملیتی به رهبری کنیا که وظیفه تثبیت این کشور پر از خشونت را بر عهده دارد، باز کند. در ماه مارس، مقامات کنیایی گفتند که برنامه‌های خود را برای استقرار یک نیروی پلیس متشکل از 1000 پلیس تا تشکیل دولت جدید به حالت تعلیق در می‌آورند.

باید دید پلیس کنیا دقیقا چه زمانی وارد می شود و پول تخصیص یافته برای این نیرو چگونه هزینه می شود.

امانوئل دویون، کارشناس سیاست هائیتی و مدافع عدالت اجتماعی که در سال 2021 از هائیتی به بوستون گریخت، گفت: «من متقاعد نشده‌ام که آن‌طور که باید آن را جدی می‌گیرند، یعنی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

او گفت که مسائل مربوط به مسئولیت‌پذیری باعث آزار تلاش‌های صلح‌بانی قبلی در هائیتی شده است و افزود: “از طرف هائیتی پول بفرستید، همه چیز خراب خواهد شد، مردم هائیتی را مقصر بدانید و ادامه دهید.”

هنگامی که آنها می رسند، پلیس با صحنه وحشتناکی روبرو می شود: گزارش های خبری محلی از حملات گروهی جدید در پورتو پرنس، پایتخت، در روزهای اخیر.

ماریا ایزابل سالوادور، که ریاست ماموریت سازمان ملل در هائیتی را بر عهده دارد، در اوایل این هفته گفت: یادآوری این موضوع برای من دردناک است که برخی از بدترین سناریوها برای هائیتی در ماه‌ها و هفته‌های اخیر به واقعیت تبدیل شده‌اند.

او گفت که در سه ماهه اول سال حدود 2500 نفر در خشونت های گروهی کشته یا مجروح شدند که افزایش 53 درصدی نسبت به دوره قبل را نشان می دهد که این سه ماهه خشونت آمیزترین سه ماهه از زمان شروع جمع آوری داده های این گروه در سال 2022 است.

دیدگاهتان را بنویسید