آلمان پس از گزارش سازمان ملل، بودجه آنروا را بازگرداند


آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که کمک مالی به آژانس اصلی سازمان ملل متحد که به فلسطینیان در غزه معروف به آنروا (UNRWA) کمک می‌کند، بازمی‌گرداند، پس از اینکه یک ممیزی مستقل نشان داد که اسرائیل نتوانسته است مدارکی درباره اتهامات ارائه کند که باعث شد بسیاری از کشورهای کمک کننده از این آژانس حمایت کنند.

این اعلامیه می تواند روابط نزدیک دیرینه آلمان با اسرائیل را که به دلیل اختلاف نظر در مورد جنگ غزه تیره شده است، بیشتر کند.

آلمان که بیش از 200 میلیون دلار به آنروا در سال 2023 متعهد شده است، دومین کمک کننده بزرگ این آژانس پس از ایالات متحده است که همچنین بودجه خود را به حالت تعلیق درآورده و هنوز نگفته است که آیا آن را بازگرداند یا خیر.

وزارت امور خارجه و توسعه آلمان روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کردند: «دولت آلمان اتهامات اسرائیل علیه آنروا را به دقت بررسی کرده و با دولت اسرائیل، سازمان ملل متحد و سایر کمک کنندگان بین المللی در تماس نزدیک است».

در این بیانیه آمده است که آلمان از آژانس انتظار دارد که توصیه های یک بررسی مستقل به رهبری کاترین کولون، وزیر خارجه سابق فرانسه را بپذیرد تا از بی طرفی خود محافظت کند.

این بررسی توسط سازمان ملل متحد در ژانویه انجام شد، اندکی قبل از اینکه اسرائیل اعلام کند که 12 نفر از 13000 کارمند این آژانس در غزه در حملات تروریستی حماس در 7 اکتبر یا پس از آن شرکت داشتند و بسیاری از آنها اعضای حماس یا متحدان آن بودند. در یافته های خود که روز دوشنبه منتشر شد، این بررسی به دست داشتن برخی از کارکنان در این حمله اشاره نکرد، اما گفت که اسرائیل شواهدی مبنی بر تعلق بسیاری از کارکنان آنروا به شبه نظامیان ارائه نکرده است.

اسرائیل به شدت از این گزارش انتقاد کرد و بیانیه خود مبنی بر انحلال آنروا را تکرار کرد.

پس از ادعاهای اسرائیل، آلمان در ماه ژانویه به بیش از دوازده کشور پیوست و کمک های مالی جدید به آژانس را تعلیق کرد، اگرچه اعلام کرد بودجه جدیدی برنامه ریزی نشده است. از آن زمان چندین کشور کمک های مالی به UNRWA را از سر گرفته اند.

حمایت آلمان از اسرائیل برای دولت مدرن آلمان، بخشی از تلاش ملی آن برای تاوان قربانیان هولوکاست، مرکزی تلقی می شود. اولاف شولز صدراعظم یکی از اولین رهبران غربی بود که پس از حملات 7 اکتبر وارد تل آویو شد.

اما این حمایت به دلیل بدتر شدن شرایط برای غیرنظامیان غزه تحت بمباران اسرائیل ضعیف شده است. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در ماه فوریه گفت که “کلمات به سختی می توانند وضعیت مردم غزه را توصیف کنند” و او بارها نسبت به تهاجم اسرائیل به رفح، جنوبی ترین شهر غزه، جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی در آن پناه گرفته اند، هشدار داد. از جنگ

هفته گذشته، زمانی که خانم بوربوک هفتمین سفر خود را از زمان آغاز جنگ به اسرائیل انجام داد، دیدار او با نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به تنش تبدیل شد. این را شبکه اسرائیلی 13 نیوز گزارش داده است. این کانال گزارش داد که آقای نتانیاهو به خانم بربوک تصاویری از غرفه‌های شلوغ و مردمی که در ساحل غزه شنا می‌کردند، نشان داد تا ظاهراً نشان دهد که شرایط غزه چندان بد نیست.



دیدگاهتان را بنویسید