بلینکن با مشکلات احتمالی در افق به چین می رود


وزیر امور خارجه آنتونی جی. بلینکن روز چهارشنبه وارد چین خواهد شد تا تلاش کند تا ثبات اخیر و شکننده روابط بین ایالات متحده و چین را حفظ کند، زیرا تنش ها بر سر تجارت، اختلافات ارضی و امنیت ملی تهدیدی برای تیره شدن مجدد روابط هستند.

حتی با نزدیک شدن هواپیمای آقای بلینکن به شانگهای، چالش های پیش رو مشخص بود. قرار بود چند ساعت پس از تصویب لایحه ای که انتظار می رود به زودی توسط رئیس جمهور بایدن امضا شود، مجلس سنای ایالات متحده، 8 میلیارد دلار به تایوان و منطقه هند و اقیانوس آرام می دهد و می تواند به ممنوعیت سراسری اپلیکیشن چینی TikTok منجر شود.

فصل سیاسی در ایالات متحده نیز به عنوان یک عارضه به نظر می رسد. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، دموکرات ها و جمهوری خواهان در تلاش هستند تا در برابر چین سخت تر به نظر برسند. و اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا دوباره انتخاب شود، می تواند تلاش های پکن و واشنگتن برای تقویت روابط را معکوس کند.

در طول سفر سه روزه آقای بلینکن که شامل سفر به پکن نیز می شود، او قصد دارد مقامات چینی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله حمایت از روسیه، صادرات ارزان چین که به گفته مقامات آمریکایی مشاغل ایالات متحده را تهدید می کند و اقدامات تهاجمی چین تحت فشار قرار دهد. یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه در یک نشست تلفنی به خبرنگاران گفت: مانور کشتی ها در دریای چین جنوبی.

مقامات چینی احتمالاً در مورد حمایت ایالات متحده از تایوان، جزیره ای خودگردان که چین ادعای آن را دارد، و محدودیت های تجاری که پکن آن را تبعیض آمیز می خواند، صحبت خواهند کرد.

انتظار می رود که آقای بلینکن با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، ملاقات کند، مشخص نیست که آیا او با شی جین پینگ، رهبر چین، مانند آخرین دیدار خود در ژوئن دیدار خواهد کرد.

این سفر – اولین سفر وزیر خارجه آمریکا به چین از سال 2018 – شاید در بدترین لحظه در روابط ایالات متحده و چین در سال های اخیر انجام شد. ارتباطات نظامی در سطح بالا قطع شد و کشورهای همسایه نگران بودند که این دو قدرت ممکن است وارد جنگ شوند.

از آن زمان، رابطه تا حدودی جریان پیدا کرد. اقتصاد چین در حال کند شدن است و پکن لحن دیپلماتیک ملایم تری را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بیشتر اتخاذ کرده است. اگرچه واشنگتن همچنان هشدار می دهد که چین تهدیدی برای امنیت جهانی است، اما گفته است که می خواهد ارتباطات را باز نگه دارد.

در ماه نوامبر، آقای بایدن و آقای شی به مدت چهار ساعت در نزدیکی سانفرانسیسکو ملاقات کردند. پس از آن، چین با از سرگیری همکاری با ایالات متحده برای مبارزه با تولید جهانی فنتانیل موافقت کرد و هر دو کشور بر اهمیت از سرگیری تبادلات فرهنگی تاکید کردند. رهبران دو کشور در این ماه تلفنی نیز گفتگو کردند.

هفته گذشته، مقامات ارشد دفاعی این کشورها یک کنفرانس ویدئویی برگزار کردند که اولین نشست مهم آنها از پایان سال 2022 بود.

اما منابع جدید تنش در حال ظهور هستند. مقامات غربی به طور فزاینده ای ابراز نگرانی می کنند که چین از روسیه در جنگش در اوکراین حمایت می کند. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، در جریان سفرش به چین در اوایل ماه جاری، نسبت به «عواقب مهم» در صورت ارائه حمایت مادی پکن هشدار داد. چین در حالی که روابط خود را با مسکو تعمیق می بخشد، استدلال کرده است که اینطور نیست. آقای شی این ماه میزبان وزیر خارجه روسیه بود و انتظار می رود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به زودی به چین سفر کند.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که چین خودروهای برقی ارزان قیمت و پنل های خورشیدی را در بازارهای خارجی رها می کند و به شرکت های آمریکایی آسیب می رساند. چین این اتهامات را به عنوان حمایت گرایی رد کرد.

رفتار تهاجمی کشتی‌های چینی در آب‌های مورد مناقشه فیلیپین و ژاپن نیز نگرانی‌هایی را در مورد درگیری احتمالی که می‌تواند شامل ایالات متحده، متحد این کشورها باشد، افزایش داده است.

در مورد تایوان، شاید حساس ترین موضوع در روابط ایالات متحده و چین، این جزیره قرار است در ماه آینده رئیس جمهور جدیدی به نام لای چینگ-ته را که پکن از او به عنوان حامی استقلال تایوان انتقاد می کند، تحلیف کند.

دونگ جون، وزیر دفاع چین، در گفتگو با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که چین “هیچ گونه سازشی” را در مورد تایوان تحمل نخواهد کرد.

در ایالات متحده، لفاظی‌های ضد چین احتمالاً تشدید خواهد شد، زیرا دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای پیشی گرفتن از یکدیگر در یکی از معدود حوزه‌های توافق دو حزبی رقابت می‌کنند. آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی هفته گذشته در پنسیلوانیا، یک پایگاه فولادی، خواستار افزایش تعرفه بر واردات فولاد از چین شد.

شی تائو، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل و دیپلماسی دانشگاه پکن، گفت: «ما امیدهای زیادی پس از نشست سانفرانسیسکو داشتیم، اما رویدادهای اخیر روابط را به شدت تیره کرده است. اگر همه این تحولات منفی را با هم اضافه کنید، تصویری بسیار ناامیدکننده از روابط ایالات متحده و چین در حال حاضر به دست خواهید آورد.

هر دو کشور دلایلی برای جلوگیری از تشدید تنش ها دارند. ایالات متحده از چین خواسته کمک کند تا ایران را که روابط خوبی با آن دارد، از تشدید خصومت ها با اسرائیل به یک جنگ تمام عیار باز دارد. و چین به دنبال جلوگیری از تعرفه های بیشتر از ایالات متحده است زیرا صادرات قوی به آن کمک کرده است تا بحران مسکن و مخارج ضعیف مصرف کننده را جبران کند.

اما ممکن است هر دو کشور به دلیل سخت شدن افکار عمومی در هر دو طرف، فضای کمی برای مانور دیپلماتیک داشته باشند.

آلن کارلسون، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کرنل، می‌گوید: «در حال حاضر عوامل تحریک‌کننده و بی‌اعتمادی زیادی در روابط وجود دارد.

“اگر قابلمه ای دارید که در حال جوشیدن است، فقط یک یا دو درجه به آن اضافه کنید تا به حد مجاز برسد.”

دیدگاهتان را بنویسید