سه مکان در حال تغییر سریع برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی


یخچال های طبیعی در حال کوچک شدن هستند، صخره های مرجانی در بحران هستند و سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده بود. با ادامه سوزاندن سوخت های فسیلی توسط انسان، غلظت دی اکسید کربن در جو، گاز گلخانه ای اصلی، از آستانه خطرناک جدیدی فراتر رفته است. آیا پیشرفتی در مورد تغییرات آب و هوایی وجود دارد؟

پاسخ کوتاه: پیچیده است، اما بله.

در آمریکای جنوبی، یک کشور در کمتر از یک دهه تقریباً تمام برق خود را از انواع منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می کند. در چین، یک خودروی برقی با قیمت تنها 5000 دلار ناگهان به یکی از پرفروش ترین ها تبدیل شد. پاریس در حال تبدیل شدن به شهر دوچرخه ها است.

این گام‌ها که به‌صورت جداگانه انجام می‌شوند، برای جلوگیری از جدی‌ترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی – تشدید خشکسالی، تشدید طوفان‌ها و رنج‌های انسانی کافی نیستند. با این حال، آنها نشان می دهند که چگونه، در برخی مکان ها، تغییرات محلی قابل توجهی بسیار سریع رخ می دهد.

توماس اسپنسر، تحلیلگر آژانس بین‌المللی انرژی، گفت: در سطح جهانی، ما آنقدر که لازم است حرکت نمی‌کنیم. اما ما مطمئناً ابزارهایی برای حرکت بسیار سریعتر داریم.”

راه حل های آب و هوایی وجود دارد. اکنون آنها اینجا هستند.

برای جشن گرفتن روز زمین (و تلاش برای دستیابی به رای دهندگان جوان و دوستدار محیط زیست)، پرزیدنت بایدن یک برنامه ملی جدید را برای آموزش و استخدام افراد برای مشاغل مرتبط با آب و هوا و یادآوری رای دهندگان در مورد سرمایه گذاری در انرژی پاک که پس از کاهش تورم آغاز می شود، ترویج می کند. عمل کردن

این برنامه‌ها تازه شروع شده‌اند، اما مکان‌هایی در سراسر جهان وجود دارد که راه‌حل‌های اقلیمی به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند.

اروگوئه، کشوری با 3.4 میلیون نفر که بین آرژانتین و برزیل واقع شده است، تقریباً تمام برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می کند. در سال 2008، دولت هدف خود را تغییر شبکه برق که به واردات نفت وابسته شده بود، تعیین کرد.

این کشور نیروگاه های برق آبی زیادی داشت، اما سال های خشکسالی در دهه های 1990 و 2000 باعث کاهش تولید سد شد. اروگوئه مجبور شد نفت را با قیمت های بی ثبات وارد کند و با کمبود و قطع برق مواجه شد. مقامات به رقابت پذیری فزاینده قیمت منابع انرژی تجدیدپذیر، به ویژه باد، اشاره کردند و ساخت یک صنعت بادی محلی را عملاً از ابتدا آغاز کردند.

بین سال های 2013 و 2018، تولید انرژی بادی به طور چشمگیری از تقریبا صفر به حدود یک چهارم برق اروگوئه افزایش یافت. تا پایان سال 2022، جدیدترین داده‌های موجود، اروگوئه بیش از 90 درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کرد و با وجود کاهش نیروگاه آبی، نیروی باد و خورشید در حال رشد بودند.

این کشور کوچک نشان دهنده یک نمونه سریع از رشد عظیم انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان است.

برق و گرما با هم بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه ای انسان هستند. بیل هار، مدیر عامل و کارشناس ارشد Climate Analytics، یک سازمان بین‌المللی علم آب و هوا و سیاست‌گذاری، گفت: «در حال حاضر در بسیاری از کشورها، انرژی‌های تجدیدپذیر سریع‌تر از تقاضای برق رشد می‌کنند و سوخت‌های فسیلی را از بخش برق جایگزین می‌کنند. این بزرگترین پتانسیل را در پنج سال آینده دارد که ما را در مسیر یک درجه و نیم و چیزی نزدیک به آن قرار دهد.”

حمل و نقل دومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه ای است. فروش خودروهای الکتریکی در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرده است و چین با اختلاف زیادی بزرگترین بازار این خودروها است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، در سال 2022 حدود 7.3 میلیون خودروی برقی باتری دار در سراسر جهان فروخته شد. بیش از نیمی از این خودروها یعنی حدود 4.4 میلیون دستگاه در چین فروخته شد.

از نظر تاریخی، کلان شهرهایی مانند شانگهای این روند را هدایت کرده اند. اما در سال های اخیر، شهرهای کوچک چین شروع به تصاحب سهم بیشتری از بازار کرده اند. در سال 2022، دو شهری که خودروهای الکتریکی بیشترین درصد ثبت نام خودروهای جدید را به خود اختصاص دادند، سانیا، یک شهر تفریحی ساحلی در جزیره هاینان، و لیوژو، یک مرکز صنعتی در جنوب چین هستند. بر اساس گزارش اخیر شورای بین المللی حمل و نقل پاک، خودروهای برقی باتری دار حدود 40 درصد از ثبت نام خودروهای جدید در هر دو شهر را به خود اختصاص داده اند که بسیار بالاتر از میانگین ملی 19 درصدی است.

موفقیت خودروهای برقی در چین تا حدی به دلیل سیاست و تا حدودی به راحتی و مقرون به صرفه بودن بوده است. محبوب‌ترین خودروی الکتریکی در حال حاضر در چین، Hongguang Mini است، یک مدل کوچک دو در که قیمتی در حدود 5000 دلار دارد. این توسط سرمایه گذاری مشترک بین المللی سه جانبه SAIC-GM-Wuling در کارخانه های لیوژو تولید می شود.

برخی از شهرها نه تنها سعی می کنند خودروها را برقی کنند، بلکه سعی می کنند تا جایی که امکان دارد وسایل حمل و نقل تمیزتر مانند دوچرخه را جایگزین کنند. در سال 2021، مقامات پاریس برنامه ای را اعلام کردند که طی پنج سال آینده شهر خود را “100 درصد دوچرخه پسند” می کند.

پاریس قبلاً در مسیری چند ساله برای حذف یا حداقل کاهش تعداد خودروها در مرکز شهر بوده است. بین سال‌های 2001 تا 2018، تعداد سفرهای خودرویی در پاریس 60 درصد کاهش یافت. در همین مدت، سفرهای حمل و نقل عمومی 40 درصد و سفرهای دوچرخه سواری 20 درصد افزایش یافته است.

دوچرخه‌سواری در سال‌های اخیر رونق بیشتری داشته است، تا حدی به لطف مسیرهای دوچرخه‌سواری جدیدی که در طول همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد شده‌اند که «کرونا ویروس» نامیده می‌شود.،” یا “راه راه تاج”. به گفته مؤسسه منطقه ای پاریس، یک آژانس برنامه ریزی شهری که با شهرهای سراسر اروپا همکاری می کند، درصد سفرهای دوچرخه در پاریس بین سال های 2020 تا 2024 بیش از دو برابر خواهد شد، از 5 به 11 درصد.

پاریس در حال حاضر بیش از 1000 کیلومتر مسیر دوچرخه دارد و برنامه فعلی اضافه کردن 180 کیلومتر دیگر، همچنین ده ها هزار فضای پارک دوچرخه و طرح های چراغ راهنمایی جدید است که به نفع دوچرخه سواران و حمل و نقل عمومی است.

دیدگاهتان را بنویسید