بلینکن از حماس می خواهد که پیشنهاد آتش بس اسرائیل را بپذیرد


روز دوشنبه در عربستان سعودی، وزیر امور خارجه آنتونی جی. بلینکن با مقامات عرب درباره جنگ بین اسرائیل و حماس و مسائل پیچیده ای که از کمک های بشردوستانه گرفته تا گروگان ها مطرح کرده است، صحبت کرد. آقای بلینکن قصد دارد روز سه شنبه به اردن و اسرائیل سفر کند.

آقای بلینکن پس از فرود در ریاض، پایتخت عربستان، اندکی پس از طلوع فجر، با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و سپس با وزرای خارجه و مشاوران ارشد سیاست خارجی پنج کشور دیگر عرب خلیج فارس که همراه با عربستان سعودی بودند، دیدار کرد. آنها بخشی از شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. شاهزاده فیصل نیز در این نشست دوم شرکت داشت.

وزارت امور خارجه در خلاصه ای که از دیدار فردی آقای بلینکن با شاهزاده منتشر شد، ابتدا آتش بس و مسائل مربوط به گروگان را فهرست کرد. این وزارتخانه گفت، این دو “درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه که آزادی گروگان‌های حماس را تضمین می‌کند، گفتگو کردند.”

بر اساس این خلاصه، دو دیپلمات همچنین از یکپارچگی منطقه‌ای بیشتر و «راهی به سوی تشکیل کشور فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل» صحبت کردند. این اشاره به مذاکرات برای یک توافق گسترده بود که شامل موافقت نمایندگان ایالات متحده، عربستان سعودی، اسرائیل و فلسطین با شرایطی بود که منجر به ایجاد یک کشور فلسطینی و به رسمیت شناختن دیپلماتیک بیشتر اسرائیل در منطقه می شد.

آقای بلینکن قصد داشت اواخر روز دوشنبه با مقامات عرب و اروپایی به صورت گروهی ملاقات کند تا در مورد طرح های بازسازی غزه صحبت کند، حتی اگر اسرائیل همچنان جنگ خود را در آنجا ادامه می دهد و از هدف دشوار – و شاید غیرممکن – خود یعنی نابودی کامل عقب نشینی نکرده است. حماس

عربستان سعودی میزبان نشست سه روزه مجمع جهانی اقتصاد است و مقامات ارشد عربی از جمله همکاران دیپلماتیک آقای بلینکن در این نشست در ریاض حضور دارند. این نشست شامل وزرای ارشد قطر و مصر، دو میانجی عرب در بسیاری از دور مذاکرات در مورد آتش بس احتمالی بین اسرائیل و حماس است.

آقای بلینکن در حالی که روی صحنه با بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد صحبت می کرد، گفت: «سریع ترین راه برای پایان دادن به این امر، توقف آتش و آزاد کردن گروگان ها است. حماس پیشنهادی بسیار سخاوتمندانه از اسرائیل دارد. و در حال حاضر تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش بس وجود دارد حماس است.

وی افزود: امیدوارم آنها تصمیم درستی بگیرند و ما بتوانیم پویایی را به طور قابل توجهی تغییر دهیم.

آقای بلینکن و سایر دستیاران ارشد پرزیدنت بایدن همچنین تلاش کرده اند تا راه حل سیاسی بلندمدتی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین را تحت فشار قرار دهند، جایی که توافق گسترده تری به اجرا در خواهد آمد. در سفر بلینکن، آقای بایدن و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بعدازظهر یکشنبه نزدیک به یک ساعت تلفنی گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید که پس از این گفتگو منتشر شد، رهبران دو کشور درباره «افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه» گفتگو کردند و آقای بایدن هشدار خود را درباره حمله زمینی اسرائیل به رفح در جنوب غزه تکرار کرد. او همچنین مذاکرات آزادی گروگان ها با آقای نتانیاهو را بررسی کرد.

در بهترین حالت، دولت بایدن تصور می کند که عربستان سعودی و احتمالاً چندین کشور عربی دیگر با عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل موافقت کنند. در مقابل، عربستان سعودی تسلیحات پیشرفته و تضمین های امنیتی، از جمله یک معاهده دفاعی متقابل، از ایالات متحده و تعهد ایالات متحده برای همکاری در برنامه هسته ای غیرنظامی پادشاهی دریافت خواهد کرد.

مقامات آمریکایی و سعودی می گویند که اسرائیل به نوبه خود باید متعهد به یک مسیر مشخص برای ایجاد یک ملت فلسطینی با ضرب الاجل های مشخص شود.

آقای بلینکن روز دوشنبه در یک مناظره عمومی گفت: «من فکر می‌کنم واضح است که در غیاب یک افق سیاسی واقعی، برای فلسطینی‌ها اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوارتر خواهد بود، اگر نگوییم غیرممکن، برنامه‌ای واقعاً منسجم برای خود غزه داشته باشند. . .

شاهزاده فیصل روز یکشنبه گفت که مقامات سعودی امیدوارند در جریان سفر آقای بلینکن به ریاض در مورد گام های مشخص برای ایجاد یک کشور فلسطینی گفتگو کنند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی که جنگ و بحران انسانی در غزه را “شکست کامل نظام سیاسی موجود” خواند، گفت که دولت پادشاهی بر این باور است که تنها راه حل “مسیری قطعی و غیرقابل بازگشت به سوی تشکیل کشور فلسطین” است.

قبل از شروع جنگ در اکتبر گذشته، مقامات آمریکایی و عربستانی گفتگوهای شدیدی برای دستیابی به توافق بر سر شرایط چنین پیشنهادی داشتند. برای آن مذاکره کنندگان، سوال بزرگ در آن زمان این بود که اسرائیل با چه چیزی موافقت خواهد کرد. از آغاز جنگ، آمریکایی ها و سعودی ها علناً اصرار داشتند که اسرائیل باید با وجود کشور فلسطین موافقت کند.

اما رهبران اسرائیل و شهروندان عادی پس از حملات 7 اکتبر که در آن مقامات اسرائیلی می گویند حماس و افراد مسلح متحدش حدود 1200 نفر را کشتند و حدود 240 گروگان را گرفتند، حتی بیشتر در برابر این ایده مقاومت کردند. به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله نظامی اسرائیل در تلافی بیش از 34000 فلسطینی که بیشتر آنها غیرنظامی از جمله هزاران کودک بودند، کشته شدند.

ویویان نریم و زولان کانو یانگز گزارش داد

دیدگاهتان را بنویسید