هزینه های ورودی ونیز: آنچه باید قبل از سفر یک روزه خود بدانید


پس از سال‌ها بحث، ونیز از روز پنج‌شنبه برای بازدید از مرکز تاریخی شکننده‌اش در روزهای شلوغ، پنج یورو از بازدیدکنندگان یک روزه دریافت خواهد کرد و به اولین شهری در جهان تبدیل می‌شود که چنین اقدامی را در برابر گردشگری بیش از حد انجام می‌دهد.

منتقدان این سوال را مطرح می کنند که آیا هزینه اسمی مردم را از بازدید از یکی از مطلوب ترین مقاصد جهان باز می دارد؟ اما مقامات امیدوارند که ممکن است برخی را وادار کند که در برنامه های خود تجدید نظر کنند و تصمیم بگیرند که در روزهای هفته یا در طول فصل خارج از فصل بیایند. طبق آمار شهرداری، این می‌تواند به کاهش تأثیر حدود 20 میلیون بازدیدکننده که در سال گذشته به کمتر از 50000 نفر ساکن شهر آمدند، کمک کند. مقامات شهر گفتند که حدود نیمی از این بازدیدکنندگان فقط برای یک روز آمدند. اقامت یک شبه از پرداخت هزینه معاف است.

مقامات شهر گفتند که روح این ابتکار این است که مردم را از منحصر به فرد بودن – و شکنندگی – ونیز آگاه کند. نیکولا کومتی، استاد اقتصاد و کارشناس گردشگری در دانشگاه کافوسکاری ونیز، گفت که گردشگری بیش از حد، اقتصادی مبتنی بر گردشگری ایجاد می کند که با جابجایی ساکنان رو به کاهش شهر، خطر مرگ شهر را به همراه دارد.

این مالیات از روز پنجشنبه، تعطیل رسمی در ایتالیا، اعمال می شود. در سال 2024، مقامات شهر 29 روز اوج مصرف را در نظر گرفته اند که مسافران یک روزه در ونیز باید بین ساعت 8:30 تا 16:00 پرداخت کنند. روزها تا اواسط ژوئیه ادامه دارد و بیشتر در تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته است. لیستی از تاریخ ها در وب سایت هزینه دسترسی وجود دارد.

اگرچه تقریباً همه افرادی که از شهر بازدید می کنند باید برای دریافت کد QR ثبت نام کنند، اما همه بازدیدکنندگان نباید هزینه را بپردازند. مهمانانی که یک شب در اقامتگاه های ثبت شده مانند هتل ها یا Airbnbs اقامت می کنند، از مالیات معاف هستند، زیرا آنها از قبل مالیات توریستی روزانه را پرداخت می کنند، مانند افرادی که در ونیز تحصیل یا کار می کنند و کسانی که از اقوام خود دیدن می کنند. استثناهای دیگری نیز وجود دارد.

ساکنان ونیز، متولدین آنجا و افراد زیر 14 سال از جمله افرادی هستند که مجبور به ثبت نام نیستند. اما باید مدارکی داشته باشند که وضعیت آنها را ثابت کند.

این امکان وجود دارد که در سال آینده هزینه های متفاوتی در مقیاس کشویی اعمال شود که بستگی به انتظار تعداد مردم در یک روز دارد. مقامات شهر گفتند که این هزینه می تواند تا 10 یورو در روز باشد.

قبل از ورود به ونیز در روزهای اوج مصرف، بازدیدکنندگان باید از وب سایت برای ثبت نام و دریافت کد QR استفاده کنند.

این کد در نقاطی که بازدیدکنندگان وارد می شوند، مانند ایستگاه قطار، پارکینگ شهری، فرودگاه و تفرجگاه وسیع در امتداد حوضه سن مارکو که قایق ها در آنجا پهلو می گیرند، اسکن می شود. نقاط دسترسی یک خط برای گردشگران و خط دیگری برای ساکنان و آنچه مقامات آن را کاربران شهری می نامند که برای اهداف غیر از مناظر به ونیز می آیند، خواهد داشت.

مقامات گفتند حداقل در حال حاضر، کسانی که قبلا ثبت نام نکرده اند می توانند این کار را در برخی از نقاط دسترسی یا با تلفن همراه انجام دهند. دستیاران در دسترس خواهند بود.

میشل زوین، مشاور شهرداری مسئول بودجه شهر، گفت که در ابتدا، کنترل ها “بسیار نرم” خواهد بود.

شهردار لوئیجی بروگنارو در گفتگو با خبرنگاران در انجمن مطبوعات خارجی در رم در این ماه گفت که این مالیات برای سود بردن گردشگران نیست. وی گفت: هزینه عملیات بیشتر از آن چیزی است که قرار است انجام دهیم.

مسئولان شهری امیدوارند با تشویق گردشگران به سفر در روزهای کمتر شلوغ، استرس را از تنش خارج کنند. آنها همچنین می گویند که با دانستن از قبل تعداد بازدیدکنندگانی که باید انتظار داشته باشید، شهر می تواند خدمات بهتری را ارائه دهد.

آقای زوین در این ماه گفت: «ما می‌خواهیم تعداد گردشگران را بهتر مدیریت کنیم و از گردشگری انبوه جلوگیری کنیم، که «زندگی در این شهر» را برای ساکنان و بازدیدکنندگان دشوار می‌کند.

برای ردیابی جریان بازدیدکنندگان، شهر از قبل آنها را با استفاده از داده های مکان تلفن و دوربین های نظارتی نظارت می کند، سیستمی که برخی منتقدان آن را با برادر بزرگ مقایسه می کنند.

ونیز همچنین تحت نظارت آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو قرار گرفته است که کارشناسان آن نگران هستند که اقدامات کافی برای حفاظت از شهر انجام نشده است. سال گذشته، ونیز در معرض خطر اضافه شدن به فهرست میراث جهانی یونسکو بود که در خطر ناپدید شدن بود، زیرا کارشناسان این آژانس گردشگری انبوه، همراه با تغییرات اقلیمی و توسعه را به عنوان تهدیدهای اصلی برای آینده آن معرفی کردند. وی از شهرداری خواست تا نسبت به رفع خسارات وارده اقدام کند.

شورای شهرداری چند روز قبل از رای گیری یونسکو در مورد وضعیت، هزینه دسترسی را تصویب کرد و ونیز را از لیست “در معرض خطر” دور نگه داشت. اما مقامات یونسکو در بیانیه ای اعلام کردند که برای حفظ ونیز “هنوز باید پیشرفت بیشتری حاصل شود”.

منتقدان حق دسترسی خاطرنشان می کنند که مقامات تعداد بازدیدکنندگان را محدود نکرده اند و بعید است که هزینه اسمی بازدارنده باشد. تنها در روز جمعه، مقامات شهری گفتند که حدود 80000 بازدیدکننده از خیابان‌های باریک شهر، معروف به خیابان‌ها و باغ‌ها برای دوسالانه ونیز 2024 بازدید کردند، که همچنان مکان برتر جهان برای کشف هنرهای جدید است.

ونیز همچنین گام‌های دیگری برداشته است که امیدوار است آنچه را که مقامات شهری «mordi e fuggi» یا «بخور و فرار» می‌نامند، گردشگری کاهش دهد و کسانی را که به دنبال بهترین مکان‌های شهر – پل ریالتو و میدان سنت مارک هستند – و کسانی که به دنبال بهترین مکان‌های شهر هستند، کاهش دهد. ناهارهای بسته بندی شده بیاورید و زباله ها را دور بریزید و کمک کوچکی به اقتصاد محلی کنید.

پس از سال‌ها بحث داغ و اعتراضات ونیزی‌ها، این شهر در سال 2021 بازدید کشتی‌های تفریحی از کانال‌های داخلی خود را ممنوع کرد، اگرچه آقای کومتی، کارشناس گردشگری، گفت که ممنوعیت کشتی‌ها تعداد بازدیدکنندگان روزانه را کاهش نداده است.

در سال جاری، شهر محدودیت 25 نفر برای هر گروه تور را اعمال کرد و همچنین استفاده از مگافون را ممنوع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید