پس از 15 میلیارد دلار کمک نظامی، اسرائیل با ایالات متحده یک اتحاد “آهنین” تشکیل می دهد


اسرائیل از بسته کمکی آمریکا که روز چهارشنبه توسط بایدن امضا شد، استقبال کرد که حدود 15 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارسال می کند و حمایت آمریکا از نزدیکترین متحد خود در خاورمیانه را با وجود تنش بین آنها بر سر تعقیب اسرائیل برای جنگ در نوار غزه افزایش می دهد.

اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه گفت: «اتحاد ما آهنین است بیانیه از آقای بایدن برای امضای این قانون تشکر کرد. این بخشی از یک کمک مالی 95.3 میلیارد دلاری بود که مدت ها به تعویق افتاد که با مخالفت شدید برخی از جمهوری خواهان به دلیل حمایت از اوکراین، که همچنین بخشی از قانون است، مانند تایوان، مواجه شد.

کمک به اسرائیل شامل بیش از 5 میلیارد دلار برای ارتقاء سه سیستم دفاعی این کشور است: گنبد آهنین، که موشک های قوس دار را رهگیری می کند. تیرکمان تیرکمان دیوید، که هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌ها و موشک‌ها را ساقط می‌کند. و Iron Beam که برای استفاده از پرتوهای لیزر برای از بین بردن پرتابه های ورودی طراحی شده بود.

همچنین شامل 1 میلیارد دلار برای توسعه تولید و توسعه توپخانه و مهمات و 2.4 میلیارد دلار برای عملیات نظامی ایالات متحده در منطقه فرماندهی مرکزی ایالات متحده است که شامل خاورمیانه و بخش هایی از جنوب آسیا و شرق آفریقا می شود.

آقای بایدن روز چهارشنبه در کاخ سفید گفت که کمتر از دو هفته پس از حمله ایران به این کشور با بیش از 300 موشک و پهپاد که تقریباً همه آنها سرنگون شدند، مجوز “حمایت حیاتی از اسرائیل” را صادر خواهد کرد. آقای بایدن همچنین خاطرنشان کرد که اسرائیل با حزب الله در لبنان و حماس در غزه می جنگد که هر دو مورد حمایت ایران هستند.

آقای بایدن گفت: «امنیت اسرائیل حیاتی است. من همیشه مطمئن می‌شوم که اسرائیل آنچه را که برای دفاع از خود در برابر ایران و تروریست‌هایی که از آن حمایت می‌کند، داشته باشد.»

قانون کمک در حالی امضا شد که اسرائیل همچنان به برنامه ریزی برای حمله به شهر رفح در جنوب غزه که محل زندگی بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است، ادامه می دهد. دولت بایدن گفته است که در برابر چنین تهاجمی بدون برنامه ای موثر برای محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب مقاومت خواهد کرد.

آقای بایدن گفت که این قانون همچنین یک میلیارد دلار کمک های بشردوستانه اضافی برای غیرنظامیان غزه از جمله غذا، تجهیزات پزشکی و آب تمیز فراهم می کند. وی گفت: «اسرائیل باید مطمئن شود که این کمک‌ها بدون تأخیر به دست فلسطینی‌های غزه می‌رسد».

گرسنگی شدید در حال حاضر در غزه گسترده شده است و برنامه جهانی غذا، یک آژانس سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه هشدار داد که قحطی در آنجا ممکن است طی شش هفته بدون افزایش قابل توجه ذخایر مواد غذایی آغاز شود.

جیان کارلو چیری، مدیر دفتر برنامه جهانی غذا در ژنو به خبرنگاران گفت: هر روز به وضعیت گرسنگی نزدیک می شویم. “سوء تغذیه در بین کودکان رو به افزایش است.”

آقای چیری گفت که حدود 30 درصد از کودکان زیر 2 سال در غزه به شدت دچار سوءتغذیه هستند. او گفت که در شمال غزه، 70 درصد از جمعیت با سطوح فاجعه باری از گرسنگی روبرو هستند، به این معنی که آنها تقریباً تمام ابزارهای مقابله با آن را خسته کرده اند و خوراک حیوانات می خورند یا برای خرید غذا چیزهایی می فروشند.

او گفت: «بیشتر آنها متکدی هستند و مشخصاً برخی از آنها گرسنه هستند.

گرمای شدید رنج را در غزه تشدید کرد، جایی که بسیاری از غیرنظامیان در چادرهای موقت زیر آفتاب سوزان غرق شدند، زیرا دمای هوا در روز چهارشنبه به 39 درجه سانتیگراد یا 102 درجه فارنهایت رسید.

مریم عرفات، 23 ساله که به همراه همسر و سه فرزند خردسالش در دیرالبالح در مرکز غزه پنهان شده بود، گفت: «احساس می‌کنم چادر آتش گرفته است». آنها خانه خود را در شهر غزه که در زمستان تحت بمباران اسرائیل بود، ترک کردند. او گفت: «آنقدر گرم است که نمی‌توانید آن را تحمل کنید، مخصوصاً با بچه‌های کوچک.

خانم عرفات گفت که از یک تکه مقوا برای بادکش کردن فرزندانش استفاده کرده و سر و اندام آنها را با آب کمی که دارد خیس کرده است. هوای گرم، همراه با کمبود آب سالم، نگرانی ها را در مورد شیوع بیماری های منتقله از طریق آب در غزه افزایش داده است.

علیرغم بحران بشردوستانه، ارسال کمک ها به UNRWA، آژانس اصلی سازمان ملل متحد که به فلسطینیان در غزه کمک می کند، ممنوع است. ایالات متحده کمک های مالی به آژانس را در سال جاری به دلیل ادعاهای اسرائیل مبنی بر دست داشتن ده ها تن از کارمندان آژانس در حملات حماس به اسرائیل در یا پس از 7 اکتبر به حالت تعلیق درآورد. سازمان ملل در حال بررسی داخلی این اتهامات است.

اما یک بررسی مستقل که به سفارش سازمان ملل متحد انجام شد، این هفته گفت که اسرائیل شواهدی برای حمایت از ادعای خود مبنی بر عضویت بسیاری از کارکنان آنروا در حماس و سایر گروه های تروریستی ارائه نکرده است.

کمیسیون توصیه کرد که آنروا از بی طرفی خود با بررسی و آموزش بیشتر کارکنان خود و با همکاری نزدیکتر با کشورهای میزبان و اسرائیل برای به اشتراک گذاشتن لیست کارکنان خود محافظت کند.

اورن مارمارشتاین، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، پس از انتشار این بررسی را محکوم کرد و آن را “تلاشی برای اجتناب از این موضوع” خواند.

اما آلمان، یکی از متحدان نزدیک اسرائیل، روز چهارشنبه گفت که حدود سه ماه پس از تعلیق پرداخت ها، کمک مالی به آنروا را از سر خواهد گرفت. این اعلامیه می تواند روابط دیرینه او با اسرائیل را که به دلیل اختلاف نظر در مورد جنگ غزه تیره شده است، بیشتر کند.

آلمان در سال 2023 بیش از 200 میلیون دلار به UNRWA متعهد شده است و دومین کمک کننده بزرگ پس از ایالات متحده است. چندین کشور دیگر از جمله استرالیا، کانادا و سوئد نیز کمک مالی به UNRWA را بازگردانده اند.

ایالات متحده تا حد زیادی بزرگترین تامین کننده تسلیحات به اسرائیل است و در حالی که دولت بایدن با درخواست های فزاینده ای برای محدود کردن یا پایان دادن به ارسال تسلیحات مواجه شده است، تا حد زیادی حمایت نظامی خود را حفظ کرده است.

بسته امضا شده توسط آقای بایدن هیچ شرطی برای کمک نظامی به اسرائیل قائل نیست. این یک مانع برای برخی لیبرال دموکرات ها بوده است، که به طور فزاینده ای از رفتار ارتش اسرائیل در غزه انتقاد می کنند، جایی که به گفته مقامات بهداشتی این منطقه، بیش از 34000 نفر در آن کشته شده اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن به کمک ایالات متحده به یک واحد نظامی اسرائیلی که متهم به نقض حقوق بشر است، پایان خواهد داد، گفت که این موضوع مربوط به وزارت خارجه است که باید تصمیم بگیرد و کاخ سفید مداخله نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه در حال بررسی اقدام علیه گردان نتزاخ یهوده اسرائیل بر اساس قانون ایالات متحده است که تجهیزات، تجهیزات و آموزش های ایالات متحده را از رفتن به واحدهای نظامی خارجی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده اند، ممنوع می کند. این واحد در اسرائیل به دلیل جنایات در کرانه باختری که قبل از حملات 7 اکتبر انجام شد، مورد تحقیق قرار گرفت.

گزارش تهیه می شود کتی ادمونسون، رابرت جیمیسون، ملک عبدالرحیم، امیر هارود و شاشانک بنگالی.



دیدگاهتان را بنویسید