یک روزنامه نگار استرالیایی می گوید که او را مجبور به ترک هند کردند


یک روزنامه‌نگار ارشد رادیو تلویزیون ملی استرالیا می‌گوید که پس از گزارش‌هایش در مورد جدایی‌طلبی سیک‌ها، خشم دولت هند را برانگیخت و مقامات را متهم به جلوگیری از حضور او در مراسم، تلاش برای فیلمبرداری از گزارش‌هایش و امتناع از تمدید ویزای او کرد، عملاً مجبور به ترک هند شد. برای هفته ها.

آوانی دیاس، خبرنگار آسیای جنوبی شرکت پخش استرالیا، گفت شبکه های اجتماعی مقامات هندی ماه گذشته به او گفتند که درخواست او برای تمدید ویزای اقامت روزنامه نگارش مورد تایید قرار نمی گیرد، زیرا بخش تلویزیونی که او بر اساس ادعاهایی مبنی بر اینکه هند مسئول قتل یک فعال سیک در کانادا است، تولید کرده است “خطوط را رد کرده است.”

خانم دیاز در پادکست خود Finding Modi گفت که او در نهایت پس از لابی کردن با دولت استرالیا، کمتر از یک روز قبل از خروج از کشور، در آخرین لحظه تمدید ویزای موقت دریافت کرد. اما او گفت که در نهایت تصمیم به ترک این کشور گرفت زیرا “انجام کار من در هند بسیار دشوار بود”.

خانم دیاس در پادکست گفت: «رفتن به رویدادهای عمومی که توسط حزب مودی برگزار می شد برای من سخت بود.

دولت هند با حساب خانم دیاس مخالفت کرد و گفت که مقامات ارشد به او اطمینان داده اند که ویزای او تمدید خواهد شد.

خروج او در بحبوحه سرکوب گسترده‌تر آزادی بیان در کشور و یورش به خبرنگارانی که در مورد موضوعات حساس گزارش می‌دهند، صورت می‌گیرد.

در ماه مارس، خانم دیاس یک داستان تلویزیونی در مورد ادعاهای جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در سال گذشته، مبنی بر اینکه عواملی به نمایندگی از دولت هند پشت قتل هاردیپ سینگ نجار، جدایی طلب سیک، در خاک کانادا بوده اند، تهیه کرد. این مستند نیم ساعته به جنبش حمایت از ایجاد یک ایالت جداگانه سیک به نام خلستان، که از ایالت پنجاب هند ساخته می شود، نگاه می کند.

در یک مستند نیم ساعته که در استرالیا پخش شد و در شبکه های اجتماعی بارگذاری شد، او توضیح داد که چگونه مقامات هندی به طور ناگهانی مجوز فیلمبرداری او و گروهش در مرز پنجاب و پاکستان را بدون هیچ توضیحی لغو کردند و چگونه مقامات هندی درباره گروه خود از او سوال کردند. و مکان هایی که او برای اطلاع از داستان بازدید کرده است.

او گفت: «روشن است که ما واقعاً تحت نظر هستیم و نگرانی در مورد داستانی که در حال انجام آن هستیم وجود دارد.

در 26 مارس، کمتر از یک هفته پس از پخش این مستند، دولت هند با موفقیت تلاش کرد یوتیوب را مجبور به جلوگیری از نمایش ویدیو در هند کند.

روز بعد، یکی از مقامات وزارت امور خارجه به خانم دیاز گفت که درخواست تمدید ویزای او تمدید نخواهد شد، به گفته یک فرد با آگاهی مستقیم از وضعیت، که به دلیل حساسیت اطلاعات به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد. ماهیت سوال خانم دیاز به دولت استرالیا اطلاع داد و دیپلمات های استرالیایی شروع به لابی گری برای ویزای او کردند.

این شخص گفت که پس از هفته ها تشریفات اداری، خانم دیاز تمدید ویزای خود را در عصر 18 آوریل دریافت کرد. خانم دیاز در پادکست خود گفت، اما با پرواز او به استرالیا که روز بعد حرکت می کند و قبلاً در هند بسته شده بود، تصمیم به ترک گرفت. او در اولین روز رای گیری در انتخابات ملی هند آنجا را ترک کرد.

یک مقام ارشد هندی که نخواست نامش فاش شود، ادعای او را رد کرد و گفت که از قبل به خانم دیاز گفته شده بود که ویزای او تمدید خواهد شد.

این مقام گفت که خانم دیاز با تلاش برای فیلمبرداری در مرز هند و پاکستان که نیاز به مجوز دارد، شرایط ویزای قبلی خود را نقض کرده است. خانم دیاز قبلاً گفته بود که این مجوز را قبل از لغو شدن در آخرین لحظه درخواست کرده و دریافت کرده است.

یک مقام هندی گفت که خانم دیاس از پوشش خبری انتخابات هند منع نشد، اما اعتبار او به تعویق افتاد، زیرا او هنوز ویزای تمدید شده دریافت نکرده بود، یک مقام هندی گفت که همکارانش در شرکت پخش استرالیا برای پوشش این انتخابات معتبر شده اند.

استعفای خانم دیاس نگرانی‌ها در مورد آزادی مطبوعات در هند را افزایش می‌دهد، جایی که روزنامه‌نگاران هندی تحت فشار شدید دولت مودی قرار گرفته‌اند، زیرا او قدرت را در طول 10 سال مسئولیت خود بر کشور تحکیم می‌کند. آقای مودی به دنبال سومین دوره قدرت در انتخابات پارلمانی است که در ماه جاری آغاز شد.

روزنامه نگاران خارجی در هند نیز از افزایش فشارها خبر می دهند. در ماه فوریه، ونسا دونیاک، یک خبرنگار مستقل فرانسوی، گفت که پس از اینکه مقامات به او گفتند قصد دارند اجازه اقامت دائم او را لغو کنند، مجبور به ترک هند شد، جایی که به مدت 25 سال در آنجا زندگی کرده است.

مقامات او را به تولید گزارش‌هایی که «شرط‌آمیز و انتقادی» بودند و ایجاد «تصویر منفی تعصب‌آمیز از هند» متهم کردند. آنها گفتند که او پس از لغو مجوز کارش در سپتامبر 2022 بدون هیچ دلیل مشخصی به عنوان روزنامه نگار بدون مجوز مناسب کار می کرد.



دیدگاهتان را بنویسید