قانون جدید ملونی ایتالیا می تواند فعالان ضد سقط جنین را تحریک کند


در یک مرکز مشاوره خانواده در Verbania، یک شهر سرسبز کنار دریاچه در شمال ایتالیا، کارکنان نه تنها قوانین سقط جنین را برای زنان توضیح می دهند، بلکه بروشورهای تولید شده توسط یک گروه محلی ضد سقط جنین را نیز توزیع می کنند.

“باردار هستی؟” – در بروشور “مرکز حمایت از زندگی” شهرستان آمده است. اگر فکر می کنید تنها گزینه شما سقط جنین است، به زنانی که این روش را در نظر می گیرند می گوید: «تماس بگیرید! ما می توانیم صحبت کنیم و با هم همه چیز متفاوت خواهد بود.”

به زودی، این مراکز و مراکز مشابه ممکن است چیزی بیش از اعلامیه داشته باشند. این اقدام که توسط حزب راستگرای نخست وزیر جورجیا مالونی ارائه شد و روز سه شنبه به تصویب پارلمان رسید، به طور بالقوه گروه های ضد سقط جنین را تشویق می کند تا در مراکز مشاوره خانواده صحبت کنند، به حامیان محافظه کار خود یادآوری می کند که او یکی از آنهاست و لیبرال ها را به جنون کشانده است. – همه چیز خیلی تغییر نکرده است.

این اقدام اساساً بازنویسی بخشی از قانون سقط جنین ایتالیا در سال 1978 است که بر پیشگیری تاکید می‌کرد، حتی زمانی که سقط جنین را قانونی می‌کرد. برای این منظور، قانون به مشاوره خانواده اجازه داد تا از انجمن های داوطلبانه «حمایت از مادران» برای کمک به زنان برای جلوگیری از ختم بارداری به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا خانوادگی استفاده کند.

اما قانون جدید – و تغییراتی که می تواند الهام بخش باشد – دوباره نشان می دهد که خانم مالونی تا چه اندازه در پیام های سیاسی دست دارد. اولین نخست وزیر ایتالیا که ریشه در احزاب برخاسته از خاکستر فاشیسم دارد، به یک نهاد سیاست خارجی که زمانی مشکوک بود اطمینان داد که یک شریک قابل اعتماد، کم و بیش کلیدی است و مایل است در بروکسل خوب رفتار کند و به عنوان یک ایالات متحده قوی عمل کند. متحد در برابر تجاوز روسیه.

اما تحلیلگران سیاسی می گویند که دستور کار داخلی او از زمان رسیدن به قدرت در 18 ماه پیش تا حد زیادی مطابق با اعتقادات دیرینه او – و پایه سنتی او – بدون ایجاد تغییرات چشمگیر است که می تواند به وجهه بین المللی او آسیب برساند

جیانفرانکو پاشینو، استاد بازنشسته علوم سیاسی در دانشگاه بولونیا، گفت: «او ظریف است. او یک سیاستمدار بزرگ است.

علاوه بر سقط جنین، خانم ملونی برای اصلاح قانون اساسی ایتالیا تلاش می کند که به شهروندان اجازه دهد مستقیماً به نخست وزیر رأی دهند. او می‌گوید که این امر دولت‌های ایتالیا را باثبات‌تر خواهد کرد، چیزی که احزاب چپ میانه نیز برای آن اصرار دارند. منتقدان او می گویند که این کار کنترل ها و توازن ها را از بین می برد و فرصت هایی را برای یک خودکامه بالقوه آینده ایجاد می کند.

حزب او پیشنهاد کرده است که دور زدن ممنوعیت رحم جایگزین با یافتن جانشین در کشورهایی که مجاز است برای ایتالیایی ها جرم باشد، و دولت او اقدامات ضد مهاجرتی انجام داده و پیشنهاد کرده است دسترسی دانش آموزان غیر ایتالیایی به کلاس های درس را محدود کند.

و با این حال تشخیص خانم مالونی دشوار بود.

هفته گذشته، رادیو تلویزیون عمومی RAI، که آن را در سنت ایتالیایی با متحدان سیاسی پر کرده است، متهم به سانسور نویسنده ای شد که قصد داشت یک مونولوگ ضد فاشیستی را پخش کند که دولت ملونی را به تلاش برای بازنویسی تاریخ متهم می کرد. خانم مالونی ادعاهای سانسور را رد کرد و استدلال کرد که نویسنده صرفاً پول زیادی خواسته است. سپس در اقدامی که منتقدانش را گیج کرد، کل مونولوگ را در فید شبکه های اجتماعی خود منتشر کرد.

در مورد موضوع سقط جنین، حزب برادران ایتالیای خانم ملونی شامل سیاستمدارانی است که پیشنهاد داده اند که به جنین ها حقوق قانونی بدهند. اما در اینجا نیز او به روش دیگری پیش رفت.

خانم مالونی در مصاحبه ای با نیویورک تایمز، اندکی قبل از انتخابش در سال 2022، گفت که به دلیل اینکه مادرش پس از فرار پدرش از خانواده، تقریباً سقط جنین می کرد، “درکی بسیار عمیق” از این موضوع داشت. او گفت که قصد ندارد حقوق سقط جنین را لغو کند، اما می‌خواهد مطمئن شود زنانی که به دنبال سقط جنین هستند، گزینه دیگری دارند. قانون 1978 مقرر می‌دارد که به زنان «تمام کمک‌های لازم» برای اجتناب از این روش داده شود.

خانم مالونی با اشاره به قانون اصلی گفت: “من می خواهم همه اینها را اعمال کنم.” «در قانون سقط جنین بخشی وجود دارد که به پیشگیری می پردازد. این هرگز انجام نشده است.» او افزود که امیدوار است “هر کاری که می توانم برای کمک به زنی که سقط جنین را تنها گزینه می داند، انجام دهم.”

اما حتی برخی از کسانی که اهداف او را به اشتراک می گذارند ارزش قانونی تصویب شده در روز سه شنبه را زیر سوال می برند.

لورا کریستوفاری که توسط کالسکه‌ها، کالسکه‌های کودک و اسباب‌بازی‌ها در دفتر مرکز زندگی کمک‌رسانی در وربانیا احاطه شده بود، گفت: «تصور من این است که کمک چندانی نخواهد کرد. او گفت که گروه او قبلاً فضایی در یک بیمارستان محلی سقط جنین داشتند که در آن فعالان می توانستند با زنانی که به دنبال سقط جنین هستند ملاقات کنند.

جاکوپا کوگه، رئیس گروه ضد سقط جنین Pro-Life and Family، گفت که با وجود اینکه از اینکه دولت مجدداً حق گروه های ضد سقط جنین را برای مشارکت در بحث با زنانی که به دنبال سقط جنین هستند، ابراز خرسندی می کند، گروه او قصد ثبت نام در این دوره را نداشت. مراکز مشاوره او گفت ترجیح می‌دهد بر روی تغییر سیاست‌ها تمرکز کند، مانند کمپین برای الزام زنانی که به دنبال سقط جنین هستند قبل از ادامه کار، ضربان قلب جنین را بشنوند.

برخی از فعالان حقوق سقط جنین نیز می گویند که این قانون کار چندانی نخواهد کرد. میرلا پاراچینی، متخصص زنان و فعالان قدیمی حقوق سقط جنین، گفت که این اقدام “اعلانی است که چیزی را تغییر نمی دهد” و افزود که فقط “پرچم ایدئولوژیک” را به اهتزاز در می آورد.

اما سایر حامیان حقوق سقط جنین در خارج از پارلمان اعتراض کردند و گفتند که نگرانند این اقدام فعالان ضد سقط جنین را تشویق کند تا در رویکرد خود نسبت به زنان متقاضی سقط جنین قاطعانه تر عمل کنند.

بئاتریس لورنزین، وزیر بهداشت سابق که اکنون سناتور حزب مخالف دموکرات است، گفت که به دلیل سیستم بهداشت منطقه ای ایتالیا، مطمئن نیست که آیا گروه های ضد سقط جنین در گذشته با مراکز مشاوره خانواده همکاری کرده اند یا خیر. او گفت که این اقدام برای شفاف‌سازی پروتکل، از جمله اینکه کدام گروه‌ها می‌توانند وارد شوند، چه کسی گروه‌ها را انتخاب کرده و چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، کمک چندانی نکرد.

فعالان حقوق سقط جنین همچنین گفتند که در ایتالیا در حال حاضر موانع عملی زیادی برای سقط جنین وجود دارد که در عرض 90 روز پس از بارداری یا بعد از آن برای زنانی که در معرض خطر روحی یا جسمی یا در صورت ناهنجاری های جدی جنین هستند مجاز است.

پزشکان ایتالیایی می توانند با وجدان از این روش امتناع کنند و بسیاری از آنها این کار را انجام می دهند. بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت، بیش از 60 درصد از متخصصان زنان و زایمان مخالفان وظیفه هستند. بر اساس یک مطالعه، در برخی از مناطق جنوبی، این اعداد حتی بیشتر است.

قرص سقط جنین در چهار سال گذشته در دسترس زنان بوده است، اما در اکثر مناطق به عنوان یک درمان سرپایی در دسترس نیست.

(در مصاحبه ای با تایمز در سال 2022، از خانم مالونی پرسیده شد که آیا متعهد به ایمن و قانونی کردن سقط جنین است یا خیر، خانم مالونی گفت که این سقط جنین “از قبل در دسترس، ایمن و قانونی است.” وقتی از او در مورد نرخ بالای امتناع از خدمت سربازی پرسیدند، او پاسخ داد: “ببینید، این یک خبر جعلی دیگر است. من فکر می کنم که اگر دکتر نمی خواهد این کار را انجام دهد، او آزاد است این کار را انجام دهد. اما هیچ زنی در ایتالیا نیست که بخواهد سقط جنین کند و مردی را پیدا نکرده باشد. آن را انجام داد.

اقدام جدید که در لایحه هزینه های اصلی برای کمک به کووید گنجانده شده است، با این وجود توجه خارج از ایتالیا را به خود جلب کرده است. آنا ردوندا، وزیر برابری اسپانیا، یکی از مترقی ترین دولت های اروپا، آن را شرم آور خواند.

او در شبکه های اجتماعی نوشت: «این استراتژی راست افراطی است: ارعاب برای از بین بردن حقوق، جلوگیری از برابری زن و مرد».

خانم ملونی که با آژانس ملی تلگراف ANSA صحبت می کرد، پاسخ داد: «من چندین بار به صحبت های وزیران خارجه در مورد مشکلات داخلی ایتالیا بدون اطلاع از واقعیت ها گوش داده ام. معمولاً اگر کسی از مشکلی خبر ندارد، حداقل باید عقل سلیم داشته باشد که درس ندهد.»

حتی برخی از مخالفان سقط جنین معتقدند که با برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن، قانون جدید ایتالیا کمتر به حقوق زنان مربوط می شود تا سیاست انتخاباتی.

رناتا ناتیلی میشلی، رئیس انجمن زنان کاتولیک، گفت: «برای کسب رأی، آنها پیشنهادهایی را ارائه کردند که سر و دم ندارند». او گفت که این اقدام به سادگی “آتش ایدئولوژیک” را شعله ور خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید