سازمان ملل خواستار تحقیق درباره گورهای دسته جمعی کشف شده در 2 بیمارستان غزه شد


دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه خواستار انجام تحقیقات مستقل در مورد دو گور دسته جمعی که پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از بیمارستان های غزه پیدا شد، از جمله یکی از آنها که چند روز پیش کشف شد و مقامات اسرائیلی و فلسطینی نظرات متفاوتی داشتند، شد.

دفاع غیرنظامی فلسطین در آخر هفته اعلام کرد که یک گور دسته جمعی حاوی 283 جسد را در محوطه بیمارستان ناصر در شهر جنوبی خان یونس، دو هفته پس از پیدا شدن گور مشابهی در بیمارستان الشفا در شهر غزه، پیدا کرده است.

محمود باسال، سخنگوی دفاع مدنی فلسطین – یک سازمان خدمات اضطراری که توسط تشکیلات خودگردان فلسطین در رقابت با حماس اداره می شود – گفت که برخی از اجساد پیدا شده در خان یونس با دستبند، گلوله به سر و یا در لباس زندانیان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. او نیروهای اسرائیلی را به کشتن و دفن آنها متهم کرد. ارتش اسرائیل روز سه شنبه از اظهار نظر در مورد این ادعاها خودداری کرد و نمی توان آنها را به طور مستقل تأیید کرد.

روز سه شنبه، ساعاتی پس از آن که مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق درباره این دفن های دسته جمعی شد، ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش اجساد مدفون شده توسط فلسطینی ها را “در مجاورت” بیمارستان ناصر نبش قبر کرده اند و در تلاش برای بررسی آنها هستند. گروگان ها را پیدا کنید وی در مورد گزارش دفن دسته جمعی در الشفاء اظهار نظری نکرد.

ارتش اسرائیل از بیان اینکه چه تعداد جسد توسط ارتش نبش قبر و دفن شده است، چگونه مرده اند یا اینکه بقایای گروگان ها در این مکان پیدا شده است، خودداری کرد. همچنین اشاره ای به چگونگی بررسی اجساد برای تعیین اینکه آیا این اجساد متعلق به گروگان های اسرائیلی است یا خیر، ارائه نشده است.

در این پیام آمده است: معاینه با احترام و با رعایت شئونات متوفی انجام شد. اجساد معاینه شده که متعلق به گروگان های اسرائیلی نبود به محل بازگردانده شد.

مشخص نیست افراد پیدا شده در گور دسته جمعی در اصل کجا دفن شده اند. اما هرج و مرج زمان جنگ در غزه، دفن مردگان را در گورهای دسته جمعی یا در حیاط ها و باغ ها با عجله ای که در زمان صلح غیرقابل تصور بود، برای فلسطینی ها معمول کرده است.

در ماه ژانویه، ناصر به خبرنگاران گفت که کارگران بیمارستان حدود 150 نفر را در حیاط بیمارستان دفن کرده اند، زیرا به دلیل درگیری در اطراف، رفتن به قبرستان بسیار خطرناک است.

دفن دسته جمعی در بیمارستان ناصر دو هفته پس از گزارش یک دفن دسته جمعی در بیمارستان الشفاء شهر غزه در پی عملیات نظامی اسرائیل کشف شد. دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد که دولت غزه گفته است که 30 جسد دیگر در دو قبر پیدا شده است که 12 مورد از آنها شناسایی شده است. این دفتر گفت که آنها نمی توانند صورتحساب ها را تأیید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید