سه شنبه – نیویورک تایمز


اولین محاکمه جنایی رئیس جمهور سابق آمریکا دیروز آغاز شد و وکلای هر طرف در بیانیه آغازین خود دیدگاه های متفاوتی از دونالد ترامپ ارائه کردند.

دادستان ها گذشته کثیف ترامپ را با عبارات واضح توصیف کرده اند و او را به عنوان بخشی از توطئه برای سرپوش گذاشتن بر سه رسوایی جنسی که پیروزی او در انتخابات سال 2016 را تهدید می کردند، توصیف کرده اند و ادعا می کنند که ترامپ برای محافظت از نامزدی خود “بارها و بارها و بارها” دروغ گفته است.

وکلای ترامپ این پرونده را “نقض سوابق تجاری” خوانده اند که اینطور نیست و استدلال می کنند که 34 موردی که ترامپ با آن مواجه است “فقط 34 تکه کاغذ” است. آنها سعی کردند اعتبار شاهدان کلیدی دادستان مانند مایکل کوهن، کارگزار سابق ترامپ را تضعیف کنند.

در این روز همچنین شهادت کوتاهی از دیوید پکر، که مدیر The National Enquirer بود و به گفته دادستان‌ها، داستان‌هایی را خرید و دفن کرد که می‌توانست کمپین ترامپ در سال 2016 را به خطر بیندازد، ارائه شد. محاکمه زودتر به پایان رسید تا تعطیلات عید پاک و قرار ملاقات فوری هیئت منصفه با دندانپزشکی در نظر گرفته شود.

سرلشکر هارون هالیوا، مدیر اطلاعات نظامی اسرائیل، به دلیل شکست اطلاعاتی که منجر به حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر شد، استعفا داد. او ارشدترین مقامی است که پس از حمله پیشنهاد استعفا داده است.

ژنرال حلیوا به نمادی از شکست رژیم صهیونیستی در جلوگیری از مرگبارترین حمله در تاریخ این کشور تبدیل شد. انتظار می رفت استعفای او فشار بر دیگر شخصیت ها از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، را افزایش دهد تا مسئولیت نقش خود در این فاجعه را بیشتر بپذیرند.

دولت محافظه‌کار بریتانیا بالاخره موفق شد لایحه اخراج رواندا را تصویب کند، قانونی که فعالان حقوق بشر می‌گویند غیرانسانی است، کارشناسان مهاجرت می‌گویند غیرقابل اجرا است و فعالان حقوق می‌گویند شهرت کشور را برای حاکمیت قانون تضعیف کرده است.

این قانون به گونه ای طراحی شده است که به دولت اجازه می دهد تا پناهجویان را در پروازهای یک طرفه به رواندا قرار دهد تا در آنجا به درخواست های خود رسیدگی کنند. اگر در آن زمان به آنها وضعیت پناهندگی داده می شد، در رواندا اسکان داده می شدند، نه در بریتانیا. اما هرگونه تلاش برای اخراج می‌تواند با چالش‌های قانونی بیشتری مواجه شود، که احتمال بازگرداندن تعداد زیادی از پناهجویان به رواندا را بعید می‌سازد.

نبرد برای داروهای کاهش وزن غول داروسازی Novo Nordisk برای شهر Kalundborg دانمارک درآمدی بادآورده به همراه داشته است.

این همه برای جلسه توجیهی امروز است. از اینکه بخشی از صبح خود را با ما گذراندید متشکریم و فردا شما را می بینیم. – دن

PS: The Interview، یک پادکست جدید که شامل چت با افراد جذاب است، در روز شنبه عرضه می شود.

می توانید با دان و تیم تماس بگیرید briefing@nytimes.com.

دیدگاهتان را بنویسید